Renault 5 to fenomen – awangardowe, uniwersalne i ekonomiczne. Towarzyszyło milionom rodzin, które musiały stawić czoła wyzwaniom tamtej epoki: kryzysowi paliwowemu, zmianom w sposobie użytkowania czy pojawieniu się drugiego samochodu w gospodarstwie domowym. To był szalenie nowoczesny samochód. Renault 5 E-Tech 100% electric, wierne temu dziedzictwu, jest śmiałą odpowiedzią na wyzwania społeczne i środowiskowe naszych czasów. Stawia na minimalizm, zrównoważenie i zmniejszenie śladu węglowego.
Porywający design, dająca wiele euforii i łatwa w obsłudze technologia (napęd elektryczny i funkcjonalności cyfrowe), francuska produkcja, odpowiedzialność i postawienie na gospodarkę w obiegu zamkniętym… Ten samochód ma wszystkie atuty, żeby stać się wiodącym miejskim autem w dobie transformacji energetycznej.
Planowane wprowadzenie do sprzedaży w Polsce to luty 2025 roku.
Renault 5 E-Tech Electric – samochód nowej generacji – owoc planu Renaulution
Renault 5 E-Tech 100% electric nie jest samochodem takim jak wszystkie. Seryjny model, opracowany w oryginalny sposób, zachował porywający urok konceptu. Został opracowany w ciągu zaledwie trzech lat. Zwykle prace rozwojowe nad nowym modelem realizowane są cztery lata. To kwintesencja elektrycznej i cyfrowej technologii, produkt w całości wytwarzany we Francji, a przy tym konkurencyjny kosztowo. Do uzyskania takiego wyniku w segmencie przystępnych małych aut miejskich, konieczne było zmobilizowanie całego know-how Grupy, a zwłaszcza Renault, Ampere, podmiotu należącego do Grupy Renault i wyspecjalizowanego w samochodach elektrycznych i oprogramowaniu, oraz Mobilize.
Mobilizacja była także możliwa dzięki nowej organizacji Grupy z podziałem na specjalizacje. Pozwala ona firmie skoncentrować się na dążeniu do zwinności, innowacyjności i wydajność, aby stawić czoła zmianom technologicznym w branży. Firma Ampere zapewniła Renault również niezaprzeczalną przewagę konkurencyjną. Wszystko dzięki szybkiemu opracowaniu nowej platformy przeznaczonej dla małych samochodów elektrycznych i mocnemu ekosystemowi produkcyjnemu w Europie. Pozwoliło to marce Renault rozwinąć nową gamę atrakcyjnych samochodów elektrycznych. Renault 5 E-Tech 100% electric jest dziś jednym z jej flagowych modeli.
Jedyny w swoim rodzaju design podszyty emocjami
Gdy Renault 5 pojawiło się w 1972 roku, odcisnęło swoje piętno na epoce nowoczesnym i antykonformistycznym designem. Zderzaki z tworzywa sztucznego, sześć żywych kolorów nadwozia i światła, które nadawały mu charakterny wygląd. Dzięki pozycjonowaniu, które idealnie trafiło w potrzeby zmieniającego się społeczeństwa, błyskawicznie podbiło serca Francuzów, zwłaszcza kobiet i młodzieży. W tamtych czasach była to więc zupełnie nowa grupa klientów. Model był także symbolem czegoś nowego, wolności i euforii życia.
Jak reaktywować kultowy samochód o takim kapitale sympatii? Jak uczynić z niego równie pożądany model dla tych, którzy pamiętają epopeję oryginalnego Renault 5, jak i również dla nowych pokoleń, które mają inne oczekiwania i żyją w świecie transformacji elektrycznej i cyfrowej? To był fantastyczny poligon doświadczalny dla projektantów, którzy podeszli do projektu w emocjonalny sposób i wpisali go w koncepcję retrofuturyzmu. Kolory w stylu pop-artu, reflektory o figlarnym „spojrzeniu”, pionowe tylne światła, atletyczne błotniki, kolorowa uszczelka dachowa, czy też wlot powietrza w masce… Renault 5 E-Tech 100% electric jest pełne takich odwołań do swojego starszego „brata”. Projektanci postawili też na reinterpretację wielu detali, które weszły na stałe do zbiorowej wyobraźni, na miarę początku XXI wieku i ery mobilności elektrycznej.
Grill z oryginalnego modelu został przeprojektowany zgodnie z wymogami nowej epoki. Zastąpił go wskaźnik naładowania, którego wzór tworzy kultową „piątkę” rozświetlającą się, gdy kierowca zbliża się do samochodu. Kolejny przykład zhumanizowanego interfejsu to także sekwencja powitalna przypominająca mrugnięcie reflektorów LED w kształcie źrenicy. Elementy aerodynamiczne, których nie było w oryginalnym Renault 5, konieczne dziś w celu optymalizacji wydajności energetycznej samochodu, są niemal niewidoczne. Tak jak wyprofilowany klosz, który pokrywa tylne światła i także ułatwia opływ powietrza.
Wnętrze
Emocje, które budzi stylistyka nadwozia, potęgują się we wnętrzu. Starannie dopracowano sekwencję powitalną kierowcy. Renault 5 E-Tech 100% electric wyposażono w szeroki multimedialny ekran dotykowy o przekątnej 10,1” z oryginalnym i płynnie działającym interfejsem. Grafika i dźwięk sekwencji powitalnej zostały opracowane we współpracy z instytutem badawczym IRCAM i Jeanem-Michelem Jarre’em. Wykonawca, kompozytor i autor, pionier muzyki elektronicznej i pasjonat technologii zaprojektował również dźwięki słyszalne we wnętrzu kabiny oraz tzw. VSP (Vehicle Sound for Pedestrians), czyli dźwięk emitowany przy prędkości poniżej 30 km/h w celu ostrzegania pieszych.
Platforma elektryczna nowej generacji, jedyna taka w Europie
Aby samochody z seryjnej produkcji miały ten sam urok co show car zaprezentowany w styczniu 2021 roku, zespoły designu, konstrukcyjne i produktowe ściśle współpracowały ze sobą, zgodnie z modelem odwróconego procesu „from sketch to street”. Zwykle stylistykę samochodu ogranicza platforma, na której jest zbudowany. Tym razem jednak konstruktorzy wymyślili platformę odpowiadającą projektowi, który zachwycił Lucę de Meo. Była to makieta z żywicy stworzona przez dział designu koncepcyjnego.
Renault 5 E-Tech 100% electric jest też pierwszym samochodem zaprojektowanym na AmpR Small. To nowa platforma Ampere przeznaczona do samochodów elektrycznych z segmentu B. Dlatego też jest jedynym takim samochodem na rynku, dysponującym atutami zapewniającymi zdecydowaną przewagę nad konkurencją: płaską podłogą, dużym rozstawem osi (2,54 m), przestronnym wnętrzem i bagażnikiem o zoptymalizowanej pojemności (326 litrów), obniżonym środkiem ciężkości, niską masą (poniżej 1500 kg) itd. Platforma AmpR Small była również źródłem licznych oszczędności skali. Odbył się to bez konieczności rezygnowania z wysokiej jakości komponentów elektrycznych i technologii przydatnych dla klientów. To przełomowe podejście, po raz pierwszy zastosowane w firmie, pozwoliło również skrócić czas opracowania nowego modelu do zaledwie trzech lat.
Renault 5 E-Tech 100% electric to również pierwszy model, w którym zastosowano dwukierunkową ładowarkę AC kompatybilną z technologią V2L (vehicle to load) i V2G (vehicle-to-grid). Ten pionierski system, który niedługo się upowszechni, zamieni samochód w pełnoprawny element ekosystemu energetycznego dzięki usługom Mobilize. Będzie mógł we właściwym momencie oddawać energię o zerowym śladzie węglowym do sieci. System zapewni więc użytkownikom znaczne oszczędności i niższe rachunki za prąd.
Pod maską zobaczymy silnik elektryczny. Silnik Renault 5 E-Tech 100% electric jest bardziej kompaktowy niż jednostka napędowa Megane E-Tech 100% electric i Scenica E-Tech 100% electric, na bazie której go zbudowano. Jest wierny technologii preferowanej przez Renault – to silnik synchroniczny z uzwojonym wirnikiem. Pozbawiony stałych magnesów, nie zawiera metali ziem rzadkich – zmniejsza w ten sposób swój wpływ na środowisko. jeżeli chodzi o żywotność, wykorzystano doświadczenie z poprzednich wersji. Będzie proponowany w trzech poziomach mocy: 110, 90 lub 70 kW.
Niezrównana przyjemność prowadzenia, by użytkownicy polubili samochody elektryczne
Renault 5 E-Tech 100% electric to uniwersalny samochód, który jest równie świetny w mieście, jak i w drodze poza miasto. Wyposażony w ładowarkę AC 11 kW, DC 80 lub 100 kW i akumulator 52 kWh ma zasięg do 400 km WLTP. I, prawdziwa rzadkość w segmencie miejskich samochodów elektrycznych, może choćby ciągnąć przyczepę o masie do 500 kg.
Wyróżnia się także wyjątkową zwrotnością dzięki zoptymalizowanemu przedniemu zawieszeniu i małemu promieniowi skrętu. Wielowahaczowe zawieszenie tylne, przejęte z wyższych segmentów, gwarantuje doskonałe trzymanie się drogi i niespotykaną w tym segmencie dynamikę. Całość zastosowanych rozwiązań ma zapewnić przyjemność jazdy wysokiej klasy, bez uszczerbku na komforcie.
To prawdziwy majstersztyk pokazujący know-how Grupy Renault. Renault umie projektować i produkować małe, lekkie, konkurencyjne i popularne samochody elektryczne. Są one niezbędne do udanego przestawienia rynku samochodowego na napędy elektryczne.
Doznania z jazdy spotęgowane technologiami stwarzającymi „wartość dodaną dla człowieka”
Renault 5 E-Tech 100% electric to:
- Samochód wyposażony w mobilne technologie. Renault 5 E-Tech 100% electric jest wyposażone w najnowszej generacji system openR link z wbudowaną wyszukiwarką Google i ponad 50 aplikacji oraz praktycznych usług, jak uwzględnienie lokalizacji ładowarek elektrycznych na planowanej trasie.
- Intuicyjny i przyjazny. Oprócz usług Google, w Renault 5 E-Tech 100% electric pojawi się również po raz pierwszy oficjalny awatar Reno, który będzie idealnym, inteligentnym i świetnie rozumiejącym towarzyszem podróży. Awatar został opracowany przez Renault, aby ułatwić i uprzyjemnić jazdę samochodem elektrycznym, tak by była bardziej intuicyjna.
- Komfortowy. Chroniony patentem system wyciszenia smart cocoon i akustyczna przednia szyba, przejęta z wyższego segmentu, zapewniają wyższy komfort dźwiękowy. Komfort cieplny zapewnia natomiast ekonomiczna w eksploatacji pompa ciepła, która umożliwia maksymalne oszczędzanie energii z akumulatora trakcyjnego.
- Bezpieczny. Renault 5 jest niezwykle bezpieczne, wyposażone w systemy wspomagania prowadzenia (ADAS) typowe dla wyższego segmentu, w tym aktywny regulator prędkości, który przewiduje sytuację na drodze, i w system jazdy autonomicznej poziomu 2 – Active Driver Assist. Może się także poszczycić innowacyjnymi technologiami, które ułatwiają działanie służb ratunkowych w razie wypadku (Fireman Access, Pyroswitch i QRescue). Nowy dynamiczny układ hamulcowy dwukrotnie skraca czas reakcji systemu automatycznego hamowania. A Safety Coach wspiera kierowcę, by zmniejszyć ryzyko wypadku.
- Prosty. Renault 5 E-Tech 100% electric sprawia, iż ładowanie akumulatora jest łatwe i inteligentnie zorganizowane dzięki licznym usługom ekosystemu Mobilize: Mobilize Power Solutions – możliwość zamówienia w sieci Renault i instalacji wybranej ładowarki w domu; Smart Charge – inteligentne i tańsze ładowanie w domu oraz Charge Pass – dostęp do ponad 600 000 publicznych punktów ładowania w 25 krajach Europy dzięki jednej karcie. Dzięki funkcji Plug & Charge nie ma konieczności wyciągania karty czy wprowadzania kodu. Wystarczy tylko podłączyć Renault 5 E-Tech 100% electric do jednego z licznych kompatybilnych terminali DC, by rozpocząć ładowanie i bezpiecznie zapłacić.
Samochód zaprojektowany w zrównoważony sposób w europejskiej „electric valley”
Grupa Renault podjęła świadomą decyzję o produkcji Renault 5 E-Tech 100% electric we Francji. Dotyczy to również akumulatora trakcyjnego, którego produkcja rozpocznie się w lecie 2025 roku. Wszystkie samochody i akumulatory będą montowane w Douai, w jednym z zakładów, który produkował oryginalne Renault 5. Silnik (silnik elektryczny, przekładnia redukcyjna, układy elektroniczne dużej mocy) – w Cléon, a moduły akumulatora w Gigafactory w Douai (we współpracy z Envision AESC) od lata 2025 roku. Do 2030 roku pozwoli to na zredukowanie śladu węglowego tych podzespołów o 35% w porównaniu z modelem ZOE.
Renault 5 E-Tech 100% electric będzie produkowane w tzw. krótkim obieg. Na północy Francji, w kompaktowym ekosystemie dostawców znajdujących się w promieniu 300 km wokół kompleksu ElectriCity. Postawienie na lokalną i konkurencyjną produkcję umożliwi rozwój prawdziwej europejskiej electric valley. Wyspecjalizowanej w wysokowydajnej i produkcji samochodów elektrycznych, będącej źródłem wielu korzyści. Przyczyni się to także do utrzymania miejsc pracy i zmniejszenia niekorzystnego oddziaływania na środowisko.
Elektryczne Renault 5 z 1974 roku
Renault 5 zawsze wyprzedzało swoją epokę. Było pierwszym samochodem, który spalał poniżej symbolicznego progu 5 litrów/100 km przy prędkości 90 km/h. Było choćby dostępne w 1974 roku w wersji elektrycznej, która już wtedy miała 110 km zasięgu! To były również początki ekoprojektowania. Dach Renault 5 wykonano z klejonych włókien naturalnych. Zapewniało to lepszą izolację akustyczną, zwiększało ilość miejsca w kabinie, poprawiało design i także obniżało zużycie paliwa. To samochód wizjonerski do samego końca. W 1986 roku postawiono przed nim ambitne wyzwanie wprowadzenia zasad gospodarki w obiegu zamkniętym wraz z programem odnawiania używanych modeli.
Model gospodarki w obiegu zamkniętym
To awangardowe podejście jest również widoczne w całym łańcuchu wartości Renault 5 E-Tech 100% electric. Dzięki doświadczeniu The Future is NEUTRAL, spółki zależnej Grupy Renault wyspecjalizowanej w modelu gospodarki w obiegu zamkniętym, Renault 5 E-Tech 100% electric osiągnie poziom 85% ogólnej umiejętności recyklingu. Będzie zawierać 19,4% materiałów z recyklingu (zgodnie z normą ISO14021) oraz 26,6% materiałów pochodzących z gospodarki cyrkularnej. W tym także 41 kg polimerów z recyklingu. Tapicerka siedzeń w wersjach Techno i Iconic Cinq również będzie wykonana z materiałów pochodzących w 100% z recyklingu. Do produkcji kierownicy oraz izolacji wewnętrznej tej ostatniej wersji zostaną także wykorzystane materiały z bioźródeł.
Informacja prasowa
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeżeli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.