Prawie jak rajdówka – nowa limitowana edycja Fabii

rallyandrace.pl 2 godzin temu
Zdjęcie: Prawie jak rajdówka – nowa limitowana edycja Fabii


Škoda świętuje swoje 130-lecie w wyjątkowy sposób – prezentując model, który łączy historię, sportowy duch i codzienną praktyczność. Nowa Fabia 130 to nie tylko jubileuszowa edycja popularnego hatchbacka, ale przede wszystkim samochód z wyraźnym DNA rajdowym, inspirowany legendarną Fabią RS Rally2.

Od ponad dwóch dekad Fabia jest jednym z filarów gamy czeskiego producenta. Na jej bazie powstały najbardziej utytułowane samochody rajdowe w historii marki – od wersji WRC i S2000 po obecny model Fabia RS Rally2, który odnosi sukcesy na trasach mistrzostw świata i Europy. To właśnie od tego auta najnowsza odmiana drogowa czerpie inspirację – zarówno stylistycznie, jak i technicznie.

Projektanci Škody nie ukrywają, iż celem było stworzenie samochodu, który „wygląda i prowadzi się jak miniaturowa rajdówka”. Fabia 130 wyróżnia się poszerzonym nadwoziem, bardziej agresywnym pakietem aerodynamicznym i niższym zawieszeniem, opracowanym przy udziale inżynierów Škoda Motorsport. Charakterystyczne detale – takie jak wloty powietrza w zderzaku, czerwone akcenty i specjalne felgi – wprost nawiązują do wyglądu wersji Rally2.

Fot. Škoda

Pod maską znalazł się mocniejszy 1,5-litrowy silnik TSI evo2 o mocy… 130 kilowatów (około 175 KM), który jak zapowiada producent, zapewni „największą frajdę z jazdy w historii modelu”. Układ jezdny i układ kierowniczy zostały dostrojone tak, by oferować precyzję i responsywność znane z rajdowych odcinków specjalnych, ale w połączeniu z komfortem odpowiednim do codziennej eksploatacji.

Symbolika liczby 130 nie jest przypadkowa – nawiązuje ona nie tylko do 130-lecia marki, ale także do legendarnego modelu Škoda 130 RS, który w latach 70. zdobywał triumfy w rajdach i na torach wyścigowych. Teraz jego duch powraca w nowoczesnym wydaniu.

Fot. Škoda

Nowa Fabia 130 ma być hołdem dla sportowych tradycji marki i dowodem na to, iż choćby w erze elektryfikacji Škoda nie zamierza rezygnować z emocji za kierownicą. Jak podkreśla producent, to „samochód dla tych, którzy kochają prowadzić – niezależnie od tego, czy jadą do pracy, czy marzą o starcie w rajdzie”.

Fot. Škoda

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motoryzacji, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.

Idź do oryginalnego materiału