Porsche Taycan Turbo GT – inne sportowe auta mogą się od niego uczyć? | TEST

1 dzień temu

Porsche Taycan Turbo GT ma ponad 1100 koni, a podczas przyspieszania dosłownie prasuje mózg. Ale nie to jest w nim najbardziej fascynujące.

Dziennikarze motoryzacyjni mają szeroki wachlarz określeń, którymi mogą opisać szczególnie wysokie osiągi testowanego auta. Parę przykładów: piorunujące, porażające, fenomenalne, rakietowe, kosmiczne, nieziemskie. Jednak w przypadku Taycana Turbo GT każde z tych słów będzie niedopowiedzeniem.

fot. Kacper Szczepański/Motor

Niech moc będzie z Tobą

Jak na swój wczesny debiut Taycan okazał się udanym „elektrykiem”, znakomitym w prowadzeniu (w tej kategorii wagowej) i całkiem efektywnym. Po liftingu stał się jeszcze lepszy, choć wciąż musi borykać się z generalną nieufnością wobec aut z takim napędem.

Po modernizacji Porsche – być może w interesie przyciągnięcia dodatkowej uwagi, a może jako ćwiczenie dla swoich inżynierów – dodało do oferty topowy wariant Turbo GT. O szczytowej mocy 1109 KM (na 2 s, 1034 KM z Launch Control, bazowo 789 KM).

https://magazynauto.pl/testy/siedem-sportowych-aut-elektrycznych-i-jeden-cel-sprawdzic-czy-emocje-zawsze-musza-byc-napedzane-tylko-benzyna,aid,4319

W dogodnych warunkach pozwala to osiągnąć „setkę” w 2,4 s, ale żadne liczby – i żadne słowa – nie oddadzą doświadczenia, jakie towarzyszy temu przyspieszaniu. Kierowca (i ewentualnie pasażerowie) czuje wtedy na skroniach silny, choćby bolesny ucisk. A i tak ma ochotę na powtórkę, i jeszcze jedną, i kolejną...

Następny szok może wywołać tempo, w jakim ten wóz rozpędza się od 0 do 200 km/h – 6,6 s. Po przesiadce do niemal dowolnego auta sportowego z napędem spalinowym nic już nie jest takie samo. Dość wspomnieć, iż obecne 911 Turbo S (650 KM) na ten sam manewr potrzebuje „aż” 8,9 s.

Dane techniczne i ceny Porsche Taycan Turbo GT Silnik Moc maksymalna Maks. moment obrotowy Napęd Skrzynia biegów (przód; tył) Dług./szer./wys./rozstaw osi Średnica zawracania Masa/ładowność Pojemność akumulatora (netto) Pojemność bagażnika (przód + tył) Maks. moc ładowania (AC/DC) Opony (przód; tył) Osiągi, zużycie energii (dane prod.) Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie energii Zasięg Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) Cena wersji testowanej
2 x elektryczny
1109 KM
1340 Nm
4x4
aut./1-b.; aut./2-b.
497/200/138/290 cm
11,2 m
2290/420 kg
97 kWh
84 + 326 l
11/320 kW
265/35; 305/30 R21
290 km/h
2,3 s
20,7 kWh/100 km
553 km
1 110 000 zł
1 110 000 zł
fot. Kacper Szczepański/Motor
Dane testowe Porsche Taycan Turbo GT Przyspieszenie 0-50 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h Przyspieszenie 0-200 km/h Hamowanie 100-0 km/h (zimne) Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) Poziom hałasu przy 50 km/h Poziom hałasu przy 100 km/h Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h Liczba obrotów kierownicą Testowe zużycie energii (miasto/trasa/cykl miesz.) Rzeczywisty zasięg
1,2 s
2,4 s
6,6 s
34,1 m
33,6 m
58,5 dB
64,8 dB
98 km/h
2,2
25,0/22,5/23,8 kWh/100 km
400 km

Spalinowa reakcja

Jednak kunszt inżynierów Porsche nie objawia się w samych osiągach, ale w sposobie, w jakim są one „podawane”. Taycan imponuje gracją, z jaką wystrzeliwuje do przodu z gazem w podłodze. Czuć, iż ograniczają go jedynie opony, a wszystko dzieje się zadziwiająco gładko.

Jeszcze większe wrażenie robi liniowa charakterystyka przepustnicy, przywodząca na myśl samochody spalinowe. To pięta achillesowa wielu aut elektrycznych, w których „gumowa” reakcja na gaz utrudnia dozowanie siły napędowej i odbiera przyjemność z jazdy. Ale nie tutaj – w Taycanie Turbo GT prawy pedał reaguje z „mechanicznym” wyczuciem, zapewniając kierowcy pożądaną kontrolę bez wrażenia, iż mocy jest aż za dużo na cywilne drogi.

Jak na swoje możliwości Taycan Turbo GT wygląda dość dyskretnie. fot. Kacper Szczepański/Motor

Ostatni element tej układanki stanowi aktywne zawieszenie Porsche Active Ride, osobno regulujące siły dla wszystkich z kół, które zapewnia Taycanowi niezachwianą stabilność, a jednocześnie „wirtualnie” odejmuje mu spory ułamek masy własnej. To wszystko przy zadziwiająco wysokim poziomie komfortu. Efekt: samochód prowadzi się zaskakująco purystycznie i organicznie, bez walki z masą, bez ADHD, bez sztucznego napięcia. Mamy tu kierownicę, mnóstwo mocy, koła oraz, gdzieś w tle, nadwozie i całą resztę. A cichy napęd, paradoksalnie, pozwala pełniej to wszystko poczuć.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/aston-martin-valhalla-supersportowy-samochod-z-czterema-silnikami-o-lacznej-mocy-1079-km,aid,4769

Punkt widzenia zależy...

Turbo GT jest bardziej energożerne od słabszych wariantów Taycana, choć wciąż zapewnia przyzwoity zasięg (300 km autostradą), a pokonywanie dalekich tras ułatwia bardzo szybkie ładowanie (przy 75% stanu wciąż można osiągnąć 200 kW!).

1,1 mln zł, zwłaszcza za „elektryka”, wydaje się kwotą zaporową, ale akurat to auto osiągami gra w lidze hipersamochodów i jest od nich funkcjonalniejsze. Prawie okazja.

1811

Porsche Taycan Turbo GT – test: podsumowanie

  • Znakomita jakość, przemyślana obsługa, osiągi, płynność reakcji, stopień skondensowania, komfort, tani serwis
  • Obcisły tył, uboga seryjna specyfikacja

Porsche Taycan Turbo GT wiele mówi o przyszłości sportowych aut na prąd – i na szczęście rysuje ją w dobrych barwach.

Idź do oryginalnego materiału