Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa to najważniejsza inwestycja drogowa realizowana w tej chwili w woj. małopolskim. Jej wybudowanie pozwoli na usunięcie z miasta ruchu tranzytowego na kierunkach Warszawa - Katowice i Warszawa - Zakopane. Kontrakt na budowę został podpisany 13 listopada 2018 roku.
Północna Obwodnica Krakowa niemal gotowa
Kontrakt obejmuje wybudowanie drogi S52 na odcinku Węzeł Modlnica - węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła). Trasa ma około 12,5 km długości, wraz z drogą rozbudowany został istniejący węzeł Modlnica, wybudowano węzły Zielonki, Węgrzce i Batowice, oraz infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów. Trasa ma po trzy pasy w uchu w obu kierunków, w jej ciągu zostały zbudowane dwa tunele, w Zielonkach i Dziekanowicach. Pierwszy z nich ma 653 m długości, drugi - 496 metrów.Reklama
Kraków i Warszawa połączone drogą ekspresową
Droga S52, którą kierowcy pojadą 23 grudnia, zyska tymczasowe połączenie z również budowanym jeszcze fragmentem drogi S7 Kraków - Widoma. Ruch będzie odbywał się jedną z łącznic na budowanym węźle Mistrzejowice. Zakończenie budowy odcinka Kraków - Widoma oznacza jednocześnie, iż Kraków i Warszawa będą bezpośrednio połączone drogą ekspresową. Podkrakowski odcinek jest ostatnim budowanym fragmentem S7 między tymi miastami.
Z Krakowa do Warszawy jeszcze szybciej. S7 z nowym odcinkiem
Dwa lata opóźnienia na budowie węzła Mistrzejowice
Niestety, na domknięcie ringu wokół Krakowa trzeba będzie poczekać aż do 2026 roku. Dopiero wtedy zostanie ukończony węzeł Mistrzejowice i ostatni tzw. miejski fragment obwodnicy Krakowa - od węzła do istniejącego już fragmentu drogi S7, stanowiącego Wschodnią Obwodnicę Krakowa. Budowa węzła jest opóźniona o dwa lata, bowiem GDDKiA podczas prac projektowych oparła się na starych prognozach ruchu i popełniła błędy projektowe, zakładając przecinanie się strumieni ruchu na zbyt krótkich odcinkach.
Nowe drogi w Polsce. Co teraz budują w Małopolsce?
Zakres koniecznych zmian w projekcie był tak duży, iż wymagał od wykonawcy zwrócenia się do wojewody małopolskiego o wydanie nowego zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Decyzja ta została wydano dopiero w lipcu 2024 roku i dopiero wówczas mogła ruszyć budowa wszystkich fragmentów węzła.
Z tego względu pojawiają się obawy, iż otwarcie drogi S52 i ostatniego fragmentu drogi S7, może doprowadzić do paraliżu Nowej Huty przez kierowców, którzy będą szukali alternatywnego przejazdu na południe Krakowa.