Polacy tak polubili ich samochody, iż salony mają pełne ręce roboty. SUV-y okazały się żyłą złota

2 tygodni temu

Niegdyś słynęli z ikonicznych kombi, dziś postawienie na innowacyjne SUV-y pozwoliło im wejść na niespotykany dotąd poziom sprzedaży w Polsce. Mowa o marce Volvo, która według wyliczeń Instytutu Samar pobiła swój rekord na naszym rynku, ale do końca roku jeszcze go wyśrubują.

Od wizji upadku do śrubowania rekordu

Około 15 lat temu Volvo groził upadek. Szwedzką markę uratowali Chińczycy, których kapitał i możliwości okazały się zbawienne dla firmy z Goteborgu. Volvo zachowało w Szwecji wiele kluczowych działów rozwojowych, fabryk i przede wszystkim kadrę zarządzającą.

Chiński koncern Geely z jednej strony ma ułatwiony dostęp do kluczowych komponentów dla aut elektrycznych (Chiny kontrolują większość rynku), z drugiej czerpią z innowacji, nad którymi Volvo pracuje w Europie.

Rozwój najnowszych Volvo odbywa się m.in. w Polsce. // fot. Marcin Zabolski / WRC Motorsport & Beyond

Także w Polsce, bo warto przypomnieć, iż otwarty w Krakowie Volvo Tech Hub Poland udoskonala i tworzy najnowsze wersje systemu nowych Volvo. Szwedzka marka nie musi polegać na zewnętrznych dostawcach w coraz większej liczbie aspektów.

SUV-y, które oferują coś innego

Można odnieść wrażenie, iż Volvo cechuje bardzo dobre wyczucie rynku. Postawili na SUV-y (w odróżnieniu od niemieckich gigantów na mniej krzykliwe, bardziej skupione na komforcie, wyciszeniu i bezpieczeństwie), które tworzą już teraz główny trzon sprzedaży marki w Polsce. Cztery najpopularniejsze modele na naszym rynku to właśnie różnej wielkości SUV-y. Bestsellerem od lat jest Volvo XC60, król polskiej klasy premium (w tym roku 5 625 egzemplarzy).

Volvo XC60 to bestseller szwedzkiej marki w Polsce. // fot. Volvo Cars

Wiceliderem wewnątrz marki jest mniejszy XC40 (3 455 szt.). Podium uzupełnia Volvo XC90 (1 683 szt.), które właśnie otrzymało nową odsłonę. Numerem cztery z czterocyfrowym wynikiem jest w pełni elektryczne Volvo EX30 (1 054 szt.). Pierwszy B-SUV w historii marki jest trzecim najpopularniejszym elektrykiem na naszym rynku. Model inspirowany uniwersum Star Wars pokazał, iż dobrze zaprojektowane auto na prąd może osiągnąć sukces w elektrosceptycznej Polsce.

Wspomniana czwórka stanowiła 84,37 proc. (11 817 szt.) tegorocznego wyniku marki. Ten po 11 miesiącach wynosi rekordowe dla Volvo w Polsce 14 006 szt. To o 20,48 proc. więcej niż rok temu o tej porze. Daje to w tej chwili czwarty rezultat w segmencie premium w Polsce.

Idź do oryginalnego materiału