Polacy niezmienni w miłości do Toyoty. Król garaży jest jeden, ale czuje już oddech głównego rywala

4 godzin temu

Pierwsze dni października, to okres podsumowań dynamiki sprzedaży samochodów w Europie. jeżeli chodzi o Polskę, to nie tylko przedstawiciele Toyoty mają powody do zadowolenia.

Polacy kupili więcej samochodów osobowych niż we wrześniu 2023 roku

Opierając się na analityce opartej o dane zawarte w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców możemy dojść do wniosku, iż polski rynek samochodów ma się dobrze. Z raportu opracowanego przez SAMAR wynika, iż słupki sprzedażowe ponownie wykazały tendencję wzrostową. W stosunku do września 2023 r. po wakacjach zarejestrowano w Polsce o 6,11% samochodów osobowych więcej. W stosunku do sierpnia słupek wystrzelił w górę o 11,86%. Ponadto skumulowana liczba rejestracji w 2024 r. także jest większa od tej zanotowanej w 2023 r. Kto był królem w pierwszym powakacyjnym miesiącu?

Jeśli chodzi o wyniki w TOP 10 marek w Polsce, to największe powody do zadowolenia ma znów Mercedes (+33,95%) i KIA (+10,52%). Wokół tej drugiej marki jest niestety ostatnio sporo zamieszania, które przysparza jej wątpliwej jakości sławy.

Królem garaży w Polsce pozostaje przez cały czas Toyota. Od początku roku Polacy kupili i zarejestrowali 74 175 pojazdy tej marki, co stanowi wzrost o 10,51% w stosunku do analogicznego okresu w 2023 roku. Najjaśniejszą gwiazdą japońskiej marki jest Toyota Corolla z ilością 1948 sprzedanych egzemplarzy. Tuż za nią plasuje się topowy SUV marki- CHR z ilością 1291 sprzedanych egz. Kolejne miejsca w rankingu, jakie przypadły Toyocie to:

– czwarte miejsce dla Yarisa (1166 egz.),
– siódme miejsca dla Yarisa Cross (854 egz.),
– ósme miejsce dla RAV4 (792 egz.).

COROLLA to topowy model Toyoty w Polsce, foto: mat.prasowe producenta

Rywal Toyoty coraz bliżej świetnego wyniku

Sytuacja w TOP10 ulubionych marek Polaków, jeżeli chodzi o wrzesień to powód do euforii dla Skody. Czeski producent zajmuje dobrą drugą lokatę w rankingu producentów pod względem sprzedaży we wrześniu i taką samą, jeżeli chodzi o sprzedaż w 2024 roku. O ile marce sporo brakuje do wyniku sprzedaży Toyoty ( 74 175 ezg.w porównaniu do 43 036 szt.) w 2024 r., to Skoda Octavia jest na drugim miejscu najchętniej kupowanych samochodów. Do podium należącego do Corolli brakuje jej 4966 egzemplarzy.

W pierwszej piątce we wrześniu znalazły się oprócz Skody i Toyoty także: Volkswagen, Audi i Kia.

Trzecie miejsce Volkswagena może cieszyć biorąc pod uwagę, iż zarejestrował on o 3,43% więcej pojazdów niż przed rokiem. Udział niemieckiej marki w polskim rynku wynosi w tej chwili 6,67%. Na czwartej pozycji we wrześniu jest marka premium Audi (2 646 szt.). Top 5 zamyka KIA z liczbą 2791 sprzedanych pojazdów.

Skoda Octavia po raz jedenasty zdobyła tytuł Best Car czytelników Auto Motor und Sport

Kto kupuje nowe samochody Toyoty i Skody w Polsce?

Skoro znamy już królów garaży w naszym kraju, warto wiedzieć, jak wygląda kwestia udziału klientów w sukcesie wyżej wymienionych marek.

Pod tym względem kilka się zmieniło, bo osoby indywidualne stanowią zaledwie 30,22% kupujących nowe pojazdy. Ponadto warto wiedzieć, iż w tej liczbie nie uwzględniono osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą ani spółek cywilnych. To dlatego, iż CEPiK klasyfikuje je w grupie „osób fizycznych”.

W rezultacie numerem jeden są przez cały czas klienci instytucjonalni, którzy kupili we wrześniu ponad 28 936 samochodów. Królem biznesowych flot jest Toyota Corolla (wzrost sprzedaży we wrześniu o 3,13%), a królem garaży indywidualnych jest Toyota Yaris Cross. Tu zanotowano znacznie większy odsetek wzrostu zainteresowania modelem, co przełożyło się na plus 32,66% w sprzedażowym słupku. Klienci indywidualnie cenią sobie także model KIA Sportage. Południowokoreański SUV zajmuje drugą lokatę we wrześniu na liście najchętniej kupowanych modeli. Kolejne miejsca zajmują: Toyota C-HR, Toyota Yaris i Dacia Duster.

Rok 2024 pod względem sprzedaży w Polsce to powód do euforii dla marki Hyundai. Marka zarejestrowała 22 652 pojazdów, notując wzrost o 13,93% w stosunku do analogicznego okresu w 2023 roku. Jednocześnie udział marki w polskim rynku wyniósł 5,68%. Do pierwszej dziesiątki dostaje się po dziewięciu miesiącach 2024 roku gwiazda Cupry: Formentor. SUV zamyka TOP 10 z liczbą 6266 rejestracji.

Ogółem po dziewięciu miesiącach 2024 roku polski rynek sprzedaży nowych samochodów osobowych jest większy w porównaniu do analogicznego okresu. Odnotowano wzrost o ponad 12%. choćby droższe samochody marek premium poprawiły swój wynik o 22,1% w stosunku do końca września 2023 r. Prognoza IBRM SAMAR na cały 2024 rok zakłada rejestrację około 540 tys. samochodów osobowych, ale nie obejmuje ewentualnego wzrostem sprzedaży aut pod koniec bieżącego roku.

Ranking SAMAR- rejestracje samochodów osobowych: rok 2024 oraz wrzesień 2024

źródło: IBRM Samar, Polska 2024

Idź do oryginalnego materiału