Minimalny wzrost popytu na wszystkie auta, a spadek na te elektryczne, Volkswagen najpopularniejszą marką, Dacia Sandero najchętniej kupowanym autem, Niemcy największym rynkiem, a Polska z najwyższym wzrostem sprzedaży na Starym Kontynencie. Oto 2024 r. na europejskim rynku w pigułce.
Na rynku nowych samochodów osobowych w Europie w 2024 r. ewidentnie dał się zauważyć kryzys – na szczęście nie rozumiany jako drastyczna zapaść sprzedaży, a raczej jako stagnacja. O ile bowiem w 2023 r. w stosunku do 2022 r. poziom rejestracji wzrósł o 13,7%, o tyle w 2024 r. w stosunku do 2023 r. było to już zaledwie 0,9% (w samej Unii – +0,8%). W liczbach wygląda to następująco: sprzedaż w 2024 r. wyniosła 12 963 614 szt., zaś w 2023 r. było to 12 847 929 szt. Ten niewielki (115 685 szt.) ogólny wzrost sprzedaży oznacza, iż w znacznie większej liczbie państw sprzedaż była jednak niższa niż przed rokiem.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/w-tym-kraju-juz-prawie-90-proc-sprzedazy-nowych-aut-to-elektryki,aid,4824Rewelacyjny wynik 2024 r. w Polsce
Spośród 31 państw Starego Kontynentu w 11 zarejestrowano mniej aut niż w 2023 r. Rekordowy spadek miał miejsce na Islandii (-41,7%), ale odnotowano go także na tak dużych rynkach jak Szwecja (-7%), Belgia (-6,0%), Francja (-3,2%), Włochy (-0,5%) oraz największym europejskim, czyli niemieckim (-1,0%).
Spośród 20 państw, w których sprzedaż wzrosła, zdecydowanie na pierwszy plan wybija się Polska. Nie tylko zajmujemy mocną 6. pozycję pod względem samej sprzedaży (551,5 tys. szt.), ale u nas wzrost rejestracji "osobówek" osiągnął aż16,1% – to wartość wyraźnie lepsza niż w jakimkolwiek innym kraju (na drugim miejscu w tej klasyfikacji znajduje się Bułgaria: +13,8%).
Top 10: największe rynki Europy w 2024 r. (dane: ACEA)
Niemcy | 2 817 331 | -1,0 |
Wielka Brytania | 1 952 778 | +2,6 |
Francja | 1 718 412 | -3,2 |
Włochy | 1 559 229 | -0,5 |
Hiszpania | 1 016 885 | +7,1 |
Polska | 551 568 | +16,1 |
Belgia | 448 277 | -6,0 |
Holandia | 381 227 | +3,1 |
Szwecja | 269 582 | -7,0 |
Austria | 253 789 | +6,1 |
Stagnacja w elektryfikacji
Potwierdziło się to, co było do przewidzenia na podstawie trendu w rejestracjach aut w podziale na rodzaje napędów – sprzedaż samochodów elektrycznych była w 2024 r. mniejsza, niż w 2023 r. Spadek wyniósł 1,3% (w samej Unii Europejskiej aż 5,9%).
Jeszcze dotkliwsze straty poniosły hybrydy typu plug-in (-3,9%, zaś w UE -6,8%). Gorzej sprzedawały się także auta z silnikami stricte benzynowymi (-6,8%) oraz dieslami (-11,8%; to jednak specjalnie nie dziwi, zważywszy na odwrót wielu firm od tego rodzaju jednostek napędowych).
https://magazynauto.pl/wiadomosci/sprzedaz-samochodow-elektrycznych-i-hybryd-plug-in-na-swiecie-w-2024-r-wyraznie-wzrosla-a-w-europie-spadla,aid,4856Za to zdecydowany wzrost popytu jest udziałem hybryd (+19,6%; na wynik ten składają się jednak także mikrohybrydy). Nieco lepiej wypadły też inne alternatywne źródła zasilania (m.in. gazowe i wodorowe): +1,4%.
A tak przedstawia się udział poszczególnych rodzajów napędu w całej sprzedaży w 2024 r. w Europie:
- Benzyna: 33%
- HEV+MHEV: 31,4%
- BEV: 15,4%
- Diesel: 10,4%
- PHEV: 7,3%
- Inne (w tym LPG): 2,5%
Volkswagen przez cały czas numerem 1, a Tesla Model Y nie obroniła pozycji lidera
Mimo wielu informacji wskazujących na kryzys w Grupie Volkswagena, utrzymała ona pozycję największego koncernu w Europie i zanotowała choćby 2,5% wzrost sprzedaży (do 3 4072 42 szt.) i wyprzedza Stellantisa (1 969 594 szt; -7,3%) oraz Grupą Renault (1 282 453 szt.; +3,2%).
Także sama marka Volkswagen nadaj jest najlepiej sprzedającą się na Starym Kontynencie (1 371 465 szt.; +1%). Ogólnie na 36 marek ujętych w zestawieniu ACEA 22 zanotowało wzrost sprzedaży (rekord: Mitsubishi +42,2%), a 14 – spadek (największy dotknął Smarta: -53,9%).
https://magazynauto.pl/wiadomosci/jest-final-negocjacji-prace-w-vw-straci-kilkadziesiat-tysiecy-osob-ale-nie-bedzie-zamykania-fabryk-zaskoczeniem-miejsce-produkcji-niegdys-kluczowego-modelu,aid,4793Jeśli zaś chodzi o modele to na pierwszym miejscu nastąpiła zmiana. Bestsellerem został skromny rumuński hatchback Dacii – Sandero. Z kolei w ostatnim miesiącu Renault Clio wyprzedziło VW Golfa i ostatecznie uplasowało się na drugiej pozycji.
Oznacza to, iż najpopularniejszy model 2023 r., czyli pierwszy samochód elektryczny na tej pozycji – Tesla Model Y – nie dała rady powtórzyć sukcesu. Choć i tak fakt, iż znalazła się tuż za podium należy uznać za świetny rezultat.
A tak przedstawiają się wyniki 10 najpopularniejszych marek w Europie w 21024 r. (dane: ACEA)
Volkswagen | 1 371 465 | +1,0 |
Toyota | 928 767 | +12,0 |
BMW | 774 925 | +6,3 |
Skoda | 766 510 | +12,7 |
Renault | 699 214 | +2,7 |
Mercedes | 684 027 | +1,8 |
Audi | 663 239 | -9,6 |
Peugeot | 641 264 | +0,6 |
Dacia | 578 935 | +3,9 |
Hyundai | 534 360 | bez zmian |
Oto 10 najchętniej kupowanych modeli nowych aut w Europie w 2024 r. (dane: Data Force za Automotive News Europe)
1. Dacia Sandero
2. Renault Clio
3. Volkswagen Golf
Dacia Sandero | 270 111 | +14,3 |
Renault Clio | 216 569 | +6,5 |
Volkswagen Golf | 216 549 | +17,5 |
Tesla Model Y | 210 484 | -17,5 |
Volkswagen T-Roc | 203 611 | -1,5 |
Peugeot 208 | 199 820 | +2,7 |
Volkswagen Tiguan | 195 297 | +12,1 |
Toyota Yaris Cross | 194 512 | +10,1 |
Skoda Octavia | 182 801 | +13,3 |
Toyota Yaris | 180 806 | +13,8 |