Podsumowanie roku 2024: Dacia Sandero bestsellerem, a Polska mistrzem Europy

3 godzin temu

Minimalny wzrost popytu na wszystkie auta, a spadek na te elektryczne, Volkswagen najpopularniejszą marką, Dacia Sandero najchętniej kupowanym autem, Niemcy największym rynkiem, a Polska z najwyższym wzrostem sprzedaży na Starym Kontynencie. Oto 2024 r. na europejskim rynku w pigułce.

Na rynku nowych samochodów osobowych w Europie w 2024 r. ewidentnie dał się zauważyć kryzys – na szczęście nie rozumiany jako drastyczna zapaść sprzedaży, a raczej jako stagnacja. O ile bowiem w 2023 r. w stosunku do 2022 r. poziom rejestracji wzrósł o 13,7%, o tyle w 2024 r. w stosunku do 2023 r. było to już zaledwie 0,9% (w samej Unii – +0,8%). W liczbach wygląda to następująco: sprzedaż w 2024 r. wyniosła 12 963 614 szt., zaś w 2023 r. było to 12 847 929 szt. Ten niewielki (115 685 szt.) ogólny wzrost sprzedaży oznacza, iż w znacznie większej liczbie państw sprzedaż była jednak niższa niż przed rokiem.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/w-tym-kraju-juz-prawie-90-proc-sprzedazy-nowych-aut-to-elektryki,aid,4824

Rewelacyjny wynik 2024 r. w Polsce

Spośród 31 państw Starego Kontynentu w 11 zarejestrowano mniej aut niż w 2023 r. Rekordowy spadek miał miejsce na Islandii (-41,7%), ale odnotowano go także na tak dużych rynkach jak Szwecja (-7%), Belgia (-6,0%), Francja (-3,2%), Włochy (-0,5%) oraz największym europejskim, czyli niemieckim (-1,0%).

Spośród 20 państw, w których sprzedaż wzrosła, zdecydowanie na pierwszy plan wybija się Polska. Nie tylko zajmujemy mocną 6. pozycję pod względem samej sprzedaży (551,5 tys. szt.), ale u nas wzrost rejestracji "osobówek" osiągnął aż16,1% – to wartość wyraźnie lepsza niż w jakimkolwiek innym kraju (na drugim miejscu w tej klasyfikacji znajduje się Bułgaria: +13,8%).

Top 10: największe rynki Europy w 2024 r. (dane: ACEA)

Miejsce Państwo Rejestracje I-XII 2024 r. (szt.) Zmiana do I-XII 2023 r. (proc.) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Niemcy 2 817 331 -1,0
Wielka Brytania 1 952 778 +2,6
Francja 1 718 412 -3,2
Włochy 1 559 229 -0,5
Hiszpania 1 016 885 +7,1
Polska 551 568 +16,1
Belgia 448 277 -6,0
Holandia 381 227 +3,1
Szwecja 269 582 -7,0
Austria 253 789 +6,1

Stagnacja w elektryfikacji

Potwierdziło się to, co było do przewidzenia na podstawie trendu w rejestracjach aut w podziale na rodzaje napędów – sprzedaż samochodów elektrycznych była w 2024 r. mniejsza, niż w 2023 r. Spadek wyniósł 1,3% (w samej Unii Europejskiej aż 5,9%).

Jeszcze dotkliwsze straty poniosły hybrydy typu plug-in (-3,9%, zaś w UE -6,8%). Gorzej sprzedawały się także auta z silnikami stricte benzynowymi (-6,8%) oraz dieslami (-11,8%; to jednak specjalnie nie dziwi, zważywszy na odwrót wielu firm od tego rodzaju jednostek napędowych).

https://magazynauto.pl/wiadomosci/sprzedaz-samochodow-elektrycznych-i-hybryd-plug-in-na-swiecie-w-2024-r-wyraznie-wzrosla-a-w-europie-spadla,aid,4856

Za to zdecydowany wzrost popytu jest udziałem hybryd (+19,6%; na wynik ten składają się jednak także mikrohybrydy). Nieco lepiej wypadły też inne alternatywne źródła zasilania (m.in. gazowe i wodorowe): +1,4%.

A tak przedstawia się udział poszczególnych rodzajów napędu w całej sprzedaży w 2024 r. w Europie:

  • Benzyna: 33%
  • HEV+MHEV: 31,4%
  • BEV: 15,4%
  • Diesel: 10,4%
  • PHEV: 7,3%
  • Inne (w tym LPG): 2,5%

Volkswagen przez cały czas numerem 1, a Tesla Model Y nie obroniła pozycji lidera

Mimo wielu informacji wskazujących na kryzys w Grupie Volkswagena, utrzymała ona pozycję największego koncernu w Europie i zanotowała choćby 2,5% wzrost sprzedaży (do 3 4072 42 szt.) i wyprzedza Stellantisa (1 969 594 szt; -7,3%) oraz Grupą Renault (1 282 453 szt.; +3,2%).

Także sama marka Volkswagen nadaj jest najlepiej sprzedającą się na Starym Kontynencie (1 371 465 szt.; +1%). Ogólnie na 36 marek ujętych w zestawieniu ACEA 22 zanotowało wzrost sprzedaży (rekord: Mitsubishi +42,2%), a 14 – spadek (największy dotknął Smarta: -53,9%).

https://magazynauto.pl/wiadomosci/jest-final-negocjacji-prace-w-vw-straci-kilkadziesiat-tysiecy-osob-ale-nie-bedzie-zamykania-fabryk-zaskoczeniem-miejsce-produkcji-niegdys-kluczowego-modelu,aid,4793

Jeśli zaś chodzi o modele to na pierwszym miejscu nastąpiła zmiana. Bestsellerem został skromny rumuński hatchback Dacii – Sandero. Z kolei w ostatnim miesiącu Renault Clio wyprzedziło VW Golfa i ostatecznie uplasowało się na drugiej pozycji.

Oznacza to, iż najpopularniejszy model 2023 r., czyli pierwszy samochód elektryczny na tej pozycji – Tesla Model Y – nie dała rady powtórzyć sukcesu. Choć i tak fakt, iż znalazła się tuż za podium należy uznać za świetny rezultat.

A tak przedstawiają się wyniki 10 najpopularniejszych marek w Europie w 21024 r. (dane: ACEA)

Miejsce Marka Rejestracje I-XII 2024 r. (szt.) Zmiana do I-XII 2023 r. (proc.) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Volkswagen 1 371 465 +1,0
Toyota 928 767 +12,0
BMW 774 925 +6,3
Skoda 766 510 +12,7
Renault 699 214 +2,7
Mercedes 684 027 +1,8
Audi 663 239 -9,6
Peugeot 641 264 +0,6
Dacia 578 935 +3,9
Hyundai 534 360 bez zmian

Oto 10 najchętniej kupowanych modeli nowych aut w Europie w 2024 r. (dane: Data Force za Automotive News Europe)

1. Dacia Sandero

fot. archiwum/Motor

2. Renault Clio

FOT. ARCHIWUM/MOTOR

3. Volkswagen Golf

FOT. ARCHIWUM/MOTOR
Miejsce Marka/model Rejestracje I-XII 2024 r. (szt.) Zmiana do I-XII 2023 r. (proc.) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Dacia Sandero 270 111 +14,3
Renault Clio 216 569 +6,5
Volkswagen Golf 216 549 +17,5
Tesla Model Y 210 484 -17,5
Volkswagen T-Roc 203 611 -1,5
Peugeot 208 199 820 +2,7
Volkswagen Tiguan 195 297 +12,1
Toyota Yaris Cross 194 512 +10,1
Skoda Octavia 182 801 +13,3
Toyota Yaris 180 806 +13,8
Idź do oryginalnego materiału