Obwodnica Pilzna w ciągu DK23 będzie długa na 2,6 km. Rozpocznie się za skrzyżowaniem DK94 z DK73 w Pilźnie. Na skrzyżowaniu ul. Wiaduktowej z ul. Lwowską powstanie rondo. Nad rzeką Dulczą zaplanowano most. Końcowy odcinek połączy się rondem z istniejącą DK73 w miejscowości Strzegocice (w kierunku Jasła).
Trasa obwodowa na terenie powiatu dębickiego, miejsko-wiejskiej gminy Pilzno będzie mieć klasę GP (droga główna ruchu przyspieszonego) z dwupasową jezdnią. Pojawi się infrastruktura towarzysząca (odwodnienie, oświetlenie, urządzenia ochrony środowiska, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego). Przewidziano budowę jezdni równoległych do trasy głównej, chodniki, ścieżki rowerowe, system zarządzania ruchem, przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe oraz zbiorniki retencyjne.
Na realizację zadania przeznaczono 35 miesięcy.
Obwodnica Pilzna stanie się pierwszą, która doprowadzi do zmiany przebiegu DK73 do Jasła. Kolejne drogi obwodowe będą w Brzostku i Kołaczycach oraz Jaśle. Przebudowa obejmie DK73 między Pilznem a Brzostkiem. Powstanie 35 km trasy GP, w dwóch trzecich przebiegającej nowym śladem. Celem jest wyprowadzenie ruchu z miast i poprawa przepustowość całego ciągu DK73.
Droga krajowa nr 73 między Wiśniówką koło Kielc a Jasłem należy do podstawowego układu komunikacyjnego kraju w osi północ-południe. Prowadzi do przejść granicznych łączących Unię Europejską z Ukrainą. Na Podkarpacie łączy (wraz z innymi drogami krajowymi) autostradę A4 z granicą z Ukrainą w Krościenku i Słowacją w Barwinku.
Przeczytaj także: Budowa obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 i S74. Nowy etap robót