Obwodnica Jasła w ciągu DK73 powstanie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Będzie jedną z ośmiu planowanych w woj. podkarpackim. Budżet przeznaczony przez GDDKiA na to zadanie wynosi 352,21 mln zł.
Oferty na realizację obwodnicy Jasła:
- Intercor – 324,18 mln zł,
- Mirbud – 341,98 mln zł,
- PORR – 379,37 mln zł,
- Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe z Dębicy i Mosty Łódź – 385,45 mln zł,
- NDI i Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Mostowych w Jaśle – 388,60 mln zł,
- Budimex – 393,99 mln zł,
- Aldesa – 423,73 mln zł,
- Strabag – 424,75 mln zł,
- Polaqua – 463,99 mln zł,
- Duna Polska – 482,62 mln zł.
Najkorzystniejsza oferta będzie wybrana na podstawie ceny (60%), przedłużenia okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne (20%) oraz na obiekty mostowe (20%).
Obwodnica Jasła w ciągu DK73 przebiegnie przez gminy Kołaczyce i Jasło oraz miasta Jasło. Będzie trasą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) liczącą 9,7 km, z czego 6,7 km drogi zostanie poprowadzone w nowym śladzie, a 3,1 km po użytkowanej drodze krajowej. Powstanie łącznik w kierunku Jasła o długości 400 m. Początek szosy obwodowej znajdzie się na istniejącej DK73, a koniec na DK28 za miastem w kierunku Nowego Sącza.
Na obwodnicy zaplanowano obiekty inżynieryjne, skrzyżowania jednopoziomowe i drogi dojazdowe dla zapewnienia połączeń lokalnych. Piesi zyskają chodniki, rowerzyści ścieżki. Zamontowane będą urządzenia ochrony środowiska, dojdzie do przebudowy infrastruktury technicznej. Pojawią się miejsca do kontroli i ważenia pojazdów.
GDDKiA zakłada, iż podpisanie kontraktu nastąpi w II kwartale 2025 r., a zakończenie robót budowlanych w II połowie 2029 r.
Przeczytaj także: Małopolska. Dziewięciu chętnych na zaprojektowanie rozbudowy DK28