Pilna aktualizacja Xiaomi. Autopilot zagraża bezpieczeństwu pasażerów

3 godzin temu

Xiaomi ogłosiło pilne aktualizacje dla modelu SU7 Standard Edition – w celu naprawy wady w systemie wspomagania jazdy, który może nie radzić sobie w ekstremalnych sytuacjach drogowych.

Po tragicznym marcowym wypadku, w którym zginęły trzy osoby, firma wprowadza bezpłatną aktualizację do HyperOS 1.10.0. Czy to wystarczy, by odzyskać zaufanie?

Problem z systemem L2: ryzyko kolizji

Chiński Urząd ds. Regulacji Rynku (SAMR) poinformował, iż wada dotyczy funkcji „L2 highway pilot” w SU7 Standard Edition, wyprodukowanych między 6 lutego 2024 a 30 sierpnia 2025. System nawigacji przy wysokich prędkościach może nie rozpoznawać przeszkód, nie ostrzegać kierowcy lub nie reagować prawidłowo w ekstremalnych scenariuszach, takich jak nagłe zmiany pasa czy roboty drogowe. Bez szybkiej reakcji kierowcy istnieje ryzyko kolizji.

Xiaomi planuje rozwiązać problem poprzez darmową aktualizację systemu przez sieć (OTA), eliminując potrzebę wizyty w serwisie.

Na Weibo firma ogłosiła, iż zarówno SU7, jak i SUV YU7 otrzymają upgrade do systemu HyperOS 1.10.0, który poprawi stabilność i bezpieczeństwo systemów wspomagania kierowcy.

Tragiczny wypadek: cień na reputacji Xiaomi

Działania firmy są odpowiedzią na marcowy wypadek, który wstrząsnął opinią publiczną. 29 marca 2025 roku w godzinach nocnych SU7 Standard Edition uderzył w barierę na autostradzie w Tongling, po czym stanął w płomieniach, zabijając trzech pasażerów.

System autopilota był aktywny, a auto poruszało się z prędkością 116 km/h. Droga była w remoncie, a pas zamknięty, co zmusiło auto do zmiany toru jazdy.

System wykrył przeszkodę i zaczął hamować, a kierowca przejął kontrolę sekundę przed zderzeniem, przy prędkości 97 km/h. Incydent wywołał falę krytyki w mediach społecznościowych. Podsyciły ją doniesienia, iż pasażerowie nie mogli opuścić pojazdu z powodu zablokowanych drzwi. W odpowiedzi na incydent akcje firmy spadły o 5 procent.

SU7: bestseller z problemami

Mimo incydentu SU7 pozostaje hitem: od premiery 28 marca 2024 sprzedano niemal 340 tysięcy sztuk, co stanowi 89 proc. sprzedaży elektryków Xiaomi. Model dostępny w wersjach Standard, Pro i Max, a ceny zaczynają się od ok. 215 tys. juanów (110 tys. złotych). YU7 SUV, wprowadzony w czerwcu, sprzedał się w prawie 25 tys. egzemplarzy do sierpnia.

Xiaomi SU7

Czas oczekiwania na SU7 to choćby 40 tygodni, co świadczy o popycie. W czwartym kwartale 2024 segment samochodowy Xiaomi osiągnął przychód 2,25 mld USD (wzrost 71,58 proc. k/k) z marżą brutto 20,4 proc. Wypadek stanowi wyzwanie dla ambitnych planów sprzedaży 100 tys. aut w 2024 roku.

Reakcja Xiaomi: szybkie działanie i transparentność

Xiaomi podkreśla swoją współpracę z władzami i szybką reakcję: dane z pojazdu przekazano policji 31 marca, a aktualizacja bezprzewodowa dla HyperOS 1.10.0 już rusza. Firma stworzyła grupę zadaniową do analizy wypadku i poprawy systemów.

Źródło: notebookcheck

Tak produkuje się elektryki Xiaomi SU7. Jedno auto co 76 sekund
samochody autonomiczneXiaomiXiaomi SU7
Idź do oryginalnego materiału