Pierwsza na świecie bateria litowo-niobowa wytrzyma 10 tysięcy cykli ładowania

3 dni temu

W świecie magazynowania energii zaszła ważna zmiana. Szwajcarska firma wprowadziła na rynek pierwszą na świecie baterię opartą na anodzie niobowej. Ta przełomowa technologia stanowi krok naprzód w rozwoju baterii litowo-jonowych, oferując nie tylko większą wydajność, ale również dłuższą żywotność.

Czym jest bateria niobowa?

Niob, choć może brzmi egzotycznie, to pierwiastek, który znacząco poprawia wydajność baterii. Firma Leclanché zastosowała go w anodzie (to jedna z kluczowych części baterii). Dzięki temu nowe baterie są w stanie pomieścić o 50% więcej energii niż te tradycyjne oparte na tlenku litu-tytanu (LTO). w uproszczeniu – naładowane do pełna będą działać dłużej.

Leclanche bateria XN50 / Źródło: Leclanche

Nowa bateria XN50 ma jeszcze jedną istotną zaletę – jest wyjątkowo trwała. Może być ładowana i rozładowywana ponad 10 000 razy, co oznacza, iż starczy na wiele lat. choćby po tysiącach cykli ładowania traci tylko 3% swojej pojemności, co jest naprawdę imponującym wynikiem.

Dodatkowo jej czas ładowania jest bardzo krótki. choćby w wysokich temperaturach, jak 45°C (113°F), utrzymuje stabilną wydajność. Dzięki temu doskonale sprawdzi się tam, gdzie szybkie ładowanie jest kluczowe, na przykład w pojazdach elektrycznych czy sprzęcie przemysłowym.

Ekologiczne podejście

Nowoczesne technologie powinny iść w parze z dbałością o środowisko. I w tym przypadku wymagania te zostały spełnione. W akumulatorze zastosowano katodę opartą na wodnej formule, bez użycia szkodliwych chemikaliów PFAS. To zmniejsza jej negatywny wpływ na środowisko.

Dodatkowo, według badań przeprowadzonych przez Uniwersytet w Gandawie, technologia oparta na niobie ma o 51% mniejszy wpływ na globalne ocieplenie niż tradycyjne materiały wykorzystywane w bateriach. Oznacza to, iż korzystając z XN50, przyczyniamy się do zmniejszenia śladu węglowego.

Gdzie znajdzie zastosowanie nowa niobowa bateria? Przede wszystkim w przemyśle, który potrzebuje dużej ilości energii. Idealnie sprawdzi się w elektrycznych i hybrydowych pociągach, ciężarówkach używanych w kopalniach, a także w elektrycznych autobusach czy pojazdach przemysłowych.

Firma Leclanché, we współpracy z Echion Technologies, planuje wdrożenie tej technologii na dużą skalę. Materiały niobowe produkowane przez Echion są już dostępne na rynku globalnym, a ich produkcja wynosi tysiące ton rocznie.

Ta supermocna bateria może sprawić, iż samoloty elektryczne wzbiją się w powietrze

Źródło: Leclanche

baterieEkologia
Idź do oryginalnego materiału