
Ten surowy, budżetowy samochód posłużył do budowy rajdówki dla początkujących. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę, usportowione Peugeoty 106 zyskały sporą popularność i uznanie dzięki swoim osiągom i niskim kosztom użytkowania. Sprawdziły się także na naszych odcinkach specjalnych, ale dzisiaj zmienia się już ich status.
106 było w swoim czasie najmniejszym modelem Peugeota, ale pod względem funkcjonalności i tak okazuje się znacznie lepsze niż np. Fiat Cinquecento. Francuski samochód jest stosunkowo szeroki i niski. Występuje w dwóch wersjach – 3- i 5-drzwiowej. Kierowca i pasażer mają wystarczającą ilość miejsca. Z tyłu także da się jakoś zmieścić. Jedynie bagażnik jest mały.

Surowe wnętrze ozdabiają czerwone akcenty. Na drzwiach widać gołą blachę.
Peugeot 106 Rallye: silniki, eksploatacja

Obok zwyczajnych, typowo miejskich w gamie małego Peugeota pojawiły się odmiany usportowione i... całkiem sportowe. Największym zainteresowaniem cieszą się wersje Rallye, przygotowane z myślą o sporcie.
https://magazynauto.pl/uzywane/renault-clio-williams-auto-legenda-z-czym-wiaze-sie-dzis-zakup-krola-hot-hatchy-poczatku-lat-90,aid,3113Do wyboru są cztery odmiany. Pierwsza, prezentowana na zdjęciach jest najsłabsza – ma pojemność 1294 cm3 i moc 98-101 KM. Z drugiej strony taka pojemność silnika umożliwiała skuteczną rywalizację sportową w klasie do 1,3 litra. Mocniejszą opcją był model 1.6 XSi – 103 KM. Po liftingu pod maskę Rallye trafił silnik o pojemności 1587 cm3 i mocy 101 KM, a XSi zamieniło się na GTI (na niektórych rynkach 106 S16) i dzięki 16-zaworowej głowicy ma moc 118 KM. Ale w sporcie musiałoby się mierzyć wówczas np. z Hondami Civic, które seryjnie osiągały 160 KM. A to już duża różnica, biorąc choćby pod uwagę różnicę mas i gabarytów (choć i tak udawało się z nimi wygrywać).
https://magazynauto.pl/testy/opel-kadett-e-gsi-vs-volkswagen-golf-ii-gti-rywalizacja-na-16-zaworow,aid,1783Właśnie z silnikiem 1.6, ale w wersji ośmiozaworowej Peugeoty 106 pojawiły się już w sporych liczbach na krajowych oesach dzięki krajowemu Pucharowi Peugeota. Najpierw trochę nieoficjalnie w roku 1998, rok później opracowano już własny regulamin i w porozumieniu z Polskim Związkiem Motorowym utworzono oddzielną, markową klasę. W zawodach brało udział blisko 20 załóg.

Peugeot 106 Rallye: historia modelu
- 1991: premiera auta
- 1993: pierwsza generacja sportowej wersji 106 Rallye, 103-konna wersja XSi
- 1995: wersja elektryczna 106 Electrique
- 1996: modernizacja modelu; wszystkie silniki otrzymały wtrysk paliwa (wcześniej były także odmiany gaźnikowe)
- 1996: druga generacja Rallye, mocniejsza, 118-konna odmiana GTI (na niektórych rynkach oferowano ją pod nazwą S16) zastępuje starszą, 103-konną XSi
1443 - 1998: okrojenie oferty silnikowej (klientów odbiera model 206)
- 2003: koniec produkcji
Peugeot 106 Rallye: typowe usterki
- Zużycie tylnego zawieszenia. Objawem jest silny negatyw kół tylnych
- Niskiej jakości skrzynie biegów. Typowe awarie to zużycie synchronizatorów, a także uszkodzone dyferencjały
- Wycieki oleju z układu napędowego
- Problemy z korozją, zwłaszcza w samochodach odbudowanych po wypadku i tych z rajdową przeszłością
Peugeot 106 Rallye: dane techniczne
benz., 1294 cm3, R4 | benz., 1587 cm3, R4 | benz., 1587 cm3, R4 | benz., 1587 cm3, R4 |
101 KM | 103 KM | 101 KM | 118 KM |
108 Nm | 132 Nm | 132 Nm | 145 Nm |
10,3 s | 9,4 s | 9,6 s | 8,7 s |
190 km/h | 195 km/h | 195 km/h | 205 km/h |
7,7 l/100 km | 7,6 l/100 km | 8,4 l/100 km | 8,1 l/100 km |
Peugeot 106 Rallye: ceny używanych aut
W Polsce najlepiej sprzedają się najmocniejsze odmiany, by skończyć swój żywot gdzieś na amatorskich, rajdowych szlakach. Na Zachodzie zadbane 106 Rallye kosztują od 2 do 15 tys. euro. W takiej sytuacji lepszy będzie dla nich ciepły garaż niż namiot w strefie serwisowej. Tym bardziej iż jest to coraz rzadszy model na rynku, nie tylko w Polsce, ale i w innych krajach europejskich.
- 2000-10 000 zł: przedział cen zwykłych wersji 106. Przy odrobinie szczęścia można trafić na odmianę XS w niezłym stanie.
- 10 000-15 000 zł: ten przedział odzwierciedla sytuację na polskim rynku – większość Rallye to auta skatowane w sporcie.
- 30 000-60 000 zł: najwyższe ceny są zarezerwowane dla ładnie utrzymanych, kolekcjonerskich odmian sportowych.
PODSUMOWANIE
Sportowe 106 w gamie Peugeota były tym, czym CC Sporting w gamie Fiata. Francuski konkurent okazał się zdecydowanie dojrzalszym projektem, dużo przyjemniejszym w eksploatacji i bardziej funkcjonalnym.