Personalizacja auta – proste sposoby na tuning optyczny samochodu

3 godzin temu

Asortyment akcesoriów, które mogą poprawić wygląd naszego auta i nadać mu wyjątkowy charakter, jest bardzo bogaty. Dzięki tego typu dodatkom często już we własnym zakresie możemy przeprowadzić tzw. tuning wizualny samochodu. Podrzucamy kilka pomysłów.

Personalizacja samochodu to doskonały sposób, aby wyróżnić pojazd z tłumu, dodać mu charakteru i wyrazić swój własny gust. Nie zawsze oznacza to drastyczne zmiany – wręcz przeciwnie! Można postawić na subtelne modyfikacje, które będą wyglądały elegancko, a jednocześnie zachowają harmonię i estetykę oryginału.

https://magazynauto.pl/porady/jak-w-prosty-sposob-poprawic-wyglad-auta,aid,1331

Poniżej przedstawiamy kilka pomysłów na to, jak spersonalizować wygląd auta, nie przesadzając. Trzeba pamiętać, iż zbyt agresywne modyfikacje wpływają negatywnie na wartość samochodu.

Dodatkowe oświetlenie

Od świateł dziennych po oświetlenie dalekosiężne

fot. archiwum/Motor

Sporą popularnością cieszy się montaż świateł do jazdy dziennej. Aby jednak taka modyfikacja była możliwa, trzeba pamiętać, iż sam produkt musi spełniać pewne wymagania. Konieczne jest posiadanie przez niego oznaczenia „RL” (światła do jazdy dziennej) oraz oznaczenia „E” z numerem identyfikacyjnym kraju wystawiającego certyfikat (np. „E11” – Wielka Brytania, „E12” – Austria). istotny jest także sposób montażu lamp, głównie ich rozmieszczenie, w skrócie: symetrycznie, nie za blisko siebie (co najmniej na odległość porównywalną z tablicą rejestracyjną itp.).

  • W aucie osobowym mogą być zamontowane dwa dodatkowe światła drogowe poza fabrycznymi reflektorami, np. dalekosiężne (na zdjęciu powyżej).
https://magazynauto.pl/porady/dozwolone-i-zakazane-modyfikacje-w-samochodzie-od-oswietlenia-przez-wyposazenie-po-wydech-i-silnik,aid,1648

Elementy wnętrza

Od dywaników po wymianę elementów

fot. BMW

Nie oszukujmy się, eleganckie, nowe, z firmowymi znaczkami dywaniki auta potrafią odmienić wnętrze, a to jedna z najprostszych modyfikacji. Opcji jest mnóstwo, jeżeli ktoś ma smykałkę do majsterkowania, może poszukać w internecie elementów wyposażenia z droższych wersji posiadanego auta (np. kierownica, dźwignia biegów, ale też panele ozdobne czy choćby fotele) i zamontować je we własnym zakresie. Nie jest to przesadnie drogie, ale wyraźnie odświeża wnętrze. Warto też obszyć kierownicę – firmy świadczące tego typu usługi oferują np. perforowaną skórę i kolory nici z wersji typu BMW M czy Mercedes AMG.

  • Producenci oferują też akcesoryjne elementy wnętrza np. ze sportowych linii.
https://magazynauto.pl/porady/wymiana-tapicerki-samochodowej-kosztowny-ale-skuteczny-sposob-na-wnetrze-jak-nowe,aid,3364

Lusterka

Drobiazg, ale zwraca uwagę

fot. BMW

Jest mnóstwo zewnętrznych detali, które z jednej strony muszą być funkcjonalne, z drugiej – przyciągają swoim wyglądem uwagę. Zewnętrzne lusterka dokładnie pasują do tego opisu. W wielu modelach pełnią wręcz kultową rolę – Ferrari Testarossa z pierwszych lat produkcji, z tylko jednym lusterkiem zamontowanym po stronie kierowcy (taką jeżdżono w serialu Miami Vice z lat 80.) jest najdroższą wersją i tak kultowego pojazdu.

  • Montowane na podwójnych wysięgnikach lusterka w BMW serii M też zwracały uwagę. Teraz w modzie są czarne lub karbonowe obudowy. Dostępne też u producentów aut.
https://magazynauto.pl/testy/bmw-m3-e46-kontra-volkswagen-golf-r32-porownanie-test-prowadzenie-osiagi,aid,4694

Galanteria zewnętrzna

Osłona chłodnicy, listwy ozdobne i temu podobne

fot. BMW

Niby detal, ale robi różnicę. Wszelkie chromowane (lub nie) ozdoby auta w wielkim stopniu wpływają na jego ogólne postrzeganie. Grill, obwódki wokół okien, listwy przy drzwiach mogą występować w różnych wersjach – błyszczące, matowe, czarne, srebrne, karbonowe itd. Nie jesteśmy skazani na odmianę, którą otrzymaliśmy razem z autem przy zakupie. Takie „plastiki” można zwykle wypiąć z auta (montowane są na zatrzaski, lepiej użyć specjalnych łapek do ich demontażu) i kupić pakiet nowych elementów na wymianę. Choćby używanych, z wersji, która bardziej odpowiada gustowi.

  • Akcesoryjne zamienniki oferują też producenci aut, dla przykładu karbonowy grill z BMW serii 5 G30 w stylu M Performance kosztuje niespełna 5 tys. zł.

Foliowanie

Dla ochrony lub zmiany wyglądu

fot. archiwum/Motor

Jednym z najbardziej popularnych sposobów ochrony lakieru jest nakładanie folii PPF. Można nimi pokryć całe auto lub wybrane elementy. Mogą być przeźroczyste, ale można też pokusić się o zmianę wyglądu. Zafoliowanie całego auta może kosztować kilkanaście tysięcy zł.

  • Foliowanie nadwozia lub markowe naklejki oferują niektóre firmy motoryzacyjne. Weźmy dla przykładu Porsche: folia ochronna z przodu na model 911 GT3 RS kosztuje jedyne 12 854 zł, spersonalizowany komplet naklejek... 92 873 zł. Standardowy pakiet napisów akcentujących konkretną wersję wydaje się w tym przypadku promocją, za jedyne 4081 zł.
https://magazynauto.pl/porady/zabezpieczanie-auta-powlokami-ochronnymi-folia-ale-nie-tylko-bezpieczne-nadwozie-i-wnetrze,aid,2636

Felgi

Duży efekt, ale trzeba uważać

fot. archiwum/Motor

Zakup nowych felg, zwłaszcza gdy wiąże się z tym zmiana rozmiaru kół, to czynność, przy której popełniane bywa wiele błędów. Co gorsza, mylić się potrafią choćby wulkanizatorzy. Trzeba zwrócić uwagę na średnicę otworu centralnego, typ śrub i ich rozstaw, tzw. odsadzenie, czyli odległość osi symetrii felgi od płaszczyzny przylegania do piasty, szerokość nowej felgi... w uproszczeniu trzeba dobrze znać parametry pojazdu, jak i nowej obręczy.

  • Na tym możliwości indywidualizacji się nie kończą. choćby dotychczasowe felgi można np. pokryć sprejem, który zmieni ich kolor na w sumie dowolny. Po czasie powłokę można łatwo usunąć.
https://magazynauto.pl/porady/jak-zabezpieczyc-felgi-przed-uszkodzeniem-lub-kradzieza,aid,935

Spojler

Różne rozmiary

fot. BMW

Trzeba rozważyć kilka spraw. Po pierwsze dopasowanie do auta – choćby jeżeli pomijamy wpływ aerodynamiczny na zachowanie samochodu, tylny spojler ma duże znaczenie dla opływu powietrza. jeżeli wybierzemy całkowicie przypadkowy, tylko z grubsza pasujący do naszego auta wymiarem, może np. generować sporo hałasu lub wibracji w pewnych przedziałach prędkości. To będzie irytujące. Druga z ważnych spraw – spojler rzeczywiście będzie wpływał na zachowanie auta, w wielu modelach montowało się je nie dla ozdoby, ale z konieczności. Trzeba zachować ostrożność.

  • Najbezpieczniej będzie wybrać spojler czy listwę na bagażnik z oferty oryginalnych akcesoriów producenta auta.
https://magazynauto.pl/porady/zaskakujace-ale-skuteczne-nietypowe-rozwiazania-ktore-sprawdzaja-sie-w-motoryzacji,aid,4735

Końcówki wydechu

Przyciągają uwagę

fot. BMW

Końcówki wydechu to popularny element modyfikacji wizualnych w samochodach, stosowany zarówno w celach estetycznych, jak i praktycznych. Mogą znacząco poprawić wygląd auta, dodając mu sportowego, luksusowego lub unikalnego charakteru.

Rodzajów jest mnóstwo, jedno-, dwururowe, z karbonu, tytanu, chromowane, ze stali nierdzewnej, choćby końcówki do układów, które kończą się dużo wcześniej i w zasadzie nie są żadnymi końcówkami... Ale wyglądają fajnie.

  • Jak wiele tu wspomnianych elementów, także końcówki wydechu są niewielkim akcentem, który jednak wpływa na ogólny wygląd auta. Zwłaszcza dla tych, dla których ma to znaczenie.

Korek paliwa

  • Zbytek dla własnej przyjemności
fot. BMW

Zwykła zakrętka. Ma tylko chronić paliwo przed zewnętrznymi zanieczyszczaniami. Ale... dla jednych tankowanie auta to tylko konieczność, dla innych, bardziej przywiązanych do swoich pojazdów, to pewien miły rytuał (poza koniecznością płacenia oczywiście, ale to się nie zmieniło od powstania stacji paliw). Tak dochodzimy do korka wlewu paliwa. Zwykle jest to plastikowa nakrętka (pomijamy auta z systemem niewymagającym jej używania) i adekwatnie na tym temat się kończy.

A nie musi. Zarówno producenci aut, jak i dystrybutorzy akcesoriów oferują zamienniki korków paliwa, często wykonane z frezowanego aluminium czy karbonu. kilka osób z zewnątrz to zauważy, ale kierowca będzie wiedział.

  • Dla przykładu: karbonowa nakładka na korek M Performance kosztuje ok. 430 zł.

Dekielki felg

  • Kosztują niezbyt wiele, ale przyciągają wzrok
fot. archiwum/Motor

Dekielki, kapsle – różnie się je nazywa. Chodzi o te małe ozdóbki zakrywające piastę koła. Samochód będzie jeździł zupełnie tak samo bez nich, ale to chyba takie detale sprawiają, iż właściciel pojazdu ma lepszy humor rano, gdy podchodzi do swojego auta, aby wyruszyć nim potem do pracy. Takie drobiazgi lubią się z czasem gubić, może warto więc zaakcentować w ten sposób przywiązanie do marki?

  • Dekielki kosztują od ok. 100 zł za komplet. jeżeli ktoś przykłada jeszcze większą wagę do detali, można pomyśleć o markowych nakrętkach na wentyle opon.
https://magazynauto.pl/porady/zakup-nowych-felg-kluczowe-parametry-co-sprawdzic-zeby-felgi-pasowaly-do-auta,aid,2187

Indywidualne tablice rejestracyjne

Można, ale czy warto?

fot. archiwum/Motor

Wiele osób chce się wyróżniać oryginalnym napisem na tablicach rejestracyjnych, oczywiście po wykupieniu za 1000 zł opcji tablic indywidualnych. Są pewne obostrzenia (napis nie może np. być wulgarny) oraz kwestie formalne (zaczynamy od litery województwa, dysponujemy ciągiem od 3 do 5 znaków, z czego ostatni jeden lub dwa mogą być cyframi).

  • Pamiętać trzeba jeszcze o jednym: tablice przypisane są do auta, nie do kierowcy. Nowy nabywca ma prawo zatrzymać numer, może go zachować dla siebie, choćby gdy jest z zupełnie innej części kraju.

PODSUMOWANIE

Personalizacja auta to świetny sposób, aby nadać pojazdowi indywidualnego charakteru. Warto jednak postawić na subtelne zmiany, które podkreślą jego unikalność, zachowując oryginalny styl. Akcenty, takie jak końcówki wydechu, małe spojlery czy przyciemnienie chromowanych elementów, mogą wprowadzić sportowy akcent bez przesady.

Dla jasności – jesteśmy tu daleko od jakiejkolwiek formy tuningu, wpływania na parametry silnika czy prowadzenie auta. Ale takie drobne korekty wyglądu auta na pewno mogą zwiększyć przyjemność z korzystania z pojazdu.

Idź do oryginalnego materiału