Diesel jest paliwem bardziej kalorycznym, niż benzyna. Co za tym idzie, spalanie konkretnej ilości oleju napędowego da więcej energii, niż spalanie tej samej ilości benzyny. To proste wytłumaczenie na to, dlaczego to silniki dieslowskie są z natury bardziej oszczędne i ekonomiczne. Natomiast patrząc na ten konkretny model, można by się podrapać po głowie. Okazuje się bowiem, iż benzyniak też może palić 5 litrów. Czy warto zwrócić na niego uwagę?
Benzyna, chociaż pali jak diesel
Z natury diesel jest bardziej oszczędny, niż benzyna. Jak wspomniałem na samym początku, wynika to głównie z kaloryczności obu rodzajów paliw. Przyjmuje się, iż diesel średnio jest o 15% bardziej kaloryczny od benzyny. Jednocześnie, na prostym przykładzie, spalanie jednego litra diesla da o około 15% więcej energii, niż spalanie benzyny. Dlatego przy porównywalnych silnikach olej napędowy niemal zawsze będzie oznaczał mniejsze spalanie. Natomiast w tym konkretnym przypadku, Japończycy rozwiązali temat bardzo ciekawie.
Daihatsu Sirion pojawiło się na rynku w 1998 roku. Do dzisiaj popularna jest druga generacja modelu, która powstawała od sierpnia 2004 roku do lutego 2010 roku. Na rynku do wyboru mamy trzy silniki. Wszystkie są benzynowe a ich pojemność to odpowiednio 1.0, 1.3 oraz 1.5. Razem z pojemnością rośnie też moc. W najsłabszym wariancie samochód ma zaledwie 69 koni mechanicznych, w najmocniejszym 103. Może się wydawać, iż to niewiele. Natomiast jeżeli zestawimy z tym wagę samochodu na poziomie 940 kg, punkt widzenia może się nieco zmienić. Proste porównanie. BMW X1 pierwszej generacji w jednym z wariantów ma aż 177 koni mechanicznych. Ale waży też prawie 1600 kg. Zatem stosunek mocy do wagi w przypadku mocnej X1 i słabego (na pozór) Sirion jest… w gruncie rzeczy podobny.
Co z tym spalaniem?
W przypadku tego słabszego silnika raporty wskazują na spalanie choćby w okolicach 5 litrów w cyklu mieszanym. Oraz 4,4 litra w trasie! Oczywiście im większa moc, tym Daihatsu Sirion pali trochę więcej. Natomiast choćby w przypadku najmocniejszego silnika są to okolice 6 litrów w cyklu mieszanym i 5 litrów na trasie. To benzyna, więc są to naprawdę zadowalające wyniki. Dodajmy do tego fakt, iż samochód jest bardzo dobrze oceniany. Wśród głównych zalet wymienia się dziś bezawaryjność – zarówno jeżeli chodzi o drobnostki, jak i poważniejsze kwestie. Mały, pancerny Japończyk z oszczędnym silnikiem. To już brzmi dobrze.
Ile trzeba dziś zapłacić za Daihatsu Sirion? Mniej, niż 10 tysięcy złotych. Mowa tutaj również np. o modelu 1.5 Sport z mocą 103 koni mechanicznych z 2007 roku. Muszę przyznać, iż Sirion prezentuje się naprawdę ładnie. Szczególnie w tej odmianie „sportowej” z silnikiem 1.5. W przypadku wybranych modeli ceny spadają choćby do 6 tysięcy złotych. Ten samochód być może ma jakieś wady… ale cena na pewno nie jest jedną z nich. W tym wszystkim warto zauważyć, iż auto swego czasu w niektórych rynkach było sprzedawane jako… Toyota. Najpierw Duet, później Passo.
Zdjęcie główne: Otomoto