Oto Ferrari SF90 XX. Ekstremalna maszyna nie tylko na tor

profiauto.pl 1 rok temu

Najmocniejsze modele Ferrari z oznaczeniem XX nie mają homologacji drogowej i można je użytkować wyłącznie na torze. W przypadku najnowszego Ferrari SF90 XX, które powstanie w dwóch wersjach – Stradale i Spider – jest inaczej.

Ferrari SF90 XX debiutuje

Najmocniejsze i limitowane modele manufaktury z Maranello z serii XX, czy Speciale Series cieszą się ogromnym zainteresowaniem ze strony wiernych klientów. I to dla nich Ferrari przygotowało coś niezwykłego – SF90 w wyjątkowej specyfikacji i dwóch wariantach nadwoziowych – Stradale i Spider.

Ferrari SF90 XX w odróżnieniu od wielu innych hardkorowych modeli Ferrari posiada homologację drogową, czyli można nim poruszać się na co dzień po publicznych drogach. Jego układ napędowy nie różni się od tego, który znajdziemy w SF90, ale nie obeszło się bez kilku usprawnień i większej mocy.

4-litrowa jednostka V8 z turbodoładowaniem zamiast wcześniejszych 780 generuje teraz blisko 800 KM. Wzrost mocy udało się osiągnąć dzięki zastosowaniu nowych tłoków i wypolerowaniu kanałów dolotowych i wydechowych. Nowy jest także dolot, który skrócono, co przy okazji pozwoliło na zrzucenie kilku kilogramów i poprawę brzmienia silnika.

Więcej mocy – dokładnie 223 KM (217 KM w SF90) dostarczają również trzy jednostki, które wspierają w pracy V8. Łącznie kierowca może liczyć na 1030 KM (przy masie auta wynoszącej1560 kg).

Bez zmian pozostała za to pojemność baterii, która ma 7,9 kWh. Na samym prądzie Ferrari SF90 XX pokona ok. 25 km, a maksymalna prędkość w trybie elektrycznym wynosi 135 km/h.

Nowością jest system chwilowego doładowania silników elektrycznych

Uruchomienie trybu „Qualifying” sprawdzi się podczas wychodzenia z zakrętu i pozwoli skrócić czasy okrążeń na torze Fiorano o 0,25 s. Sam akumulator ma być w stanie wytrzymać do trzydziestu takich obciążeń. Ferrari nie opublikowało jeszcze oficjalnych czasów z toru, ale wiadomo, iż SF90 XX jest niezwykle szybkie. Obydwa warianty rozpędzają się do setki w 2,3 s, a przestają przyspieszać przy prędkości 320 km/h.

Ferrari SF90 XX – co jeszcze warto wiedzieć?

Ferrari dopracowało aerodynamikę pojazdu, który wyróżnia się większym splitterem i przeprojektowanym podwoziem. Z przodu nie brakuje ogromnych wlotów, które ukierunkowują przepływ powietrza i wpływają na przyczepność. Warto też zwrócić uwagę na tył. Agresywności SF90 XX dodaje na stałe zamontowane skrzydło, które wraz z innymi elementami aerodynamicznymi zapewnia 530 kg docisku przy prędkości 250 km/h.

Poprawiono również cały proces zatrzymywania się z dużej prędkości. Z tyłu pojawiły się większe tarcze o średnicy 390 mm (wcześniej 360 mm), a przednie zaciski przeprojektowano i zadbano o lepsze chłodzenie. O adekwatną siłę hamowania ma zadbać nowy kontroler ABS EVO.

Ferrari SF90 XX jest modelem limitowanym

Producent przewidział 799 sztuk Stradale i 599 egzemplarzy Spidera. Maszyna trafi na drogę w drugim kwartale 2024 roku. Cena? Co najmniej 770 000 euro (ok. 3 430 000 zł) w przypadku Stradale i 850 000 euro za wersję Spider.

Zdjęcia: Ferrari

Idź do oryginalnego materiału