Orlen już sprzedaje ekologicznego diesla. Ale nowe paliwo nie dla Polaków

2 godzin temu
Zdjęcie: Policja


Dwie pierwsze stacje należące do Grupy Orlen, rozpoczęły sprzedaż nowego biopaliwa HVO100, które pozwala ograniczyć emisję CO2 o 90-95 proc. Niestety chodzi o stacje na terenie Niemiec. A co z tankowaniem nowego paliwa w Polsce?



Orlen sprzedaje HVO100 w Niemczech


HVO100 dostępne jest w tej chwili na stacjach w Boizenburgu nad Łabą i w Achim niedaleko Bremy, a w najbliższym czasie jego sprzedaż zostanie rozszerzona o kolejne stacje w Niemczech. Koncern zapowiedział, iż przygotowuje się do wprowadzenia tego biopaliwa do swojej oferty sprzedażowej w Czechach, gdzie również jest to możliwe prawnie.
W segmencie hurtowym w Czechach sprzedaż ruszy w pierwszym kwartale 2025 r. Paliwo HVO100 będzie dystrybuowane z terminalu Paramo w Pardubicach, gdzie w tej chwili realizowane są przygotowania. Rozważana jest także sprzedaż tego paliwa w segmencie detalicznym. W Europie biopaliwo typu HVO100 można tankować między innymi w Finlandii, Belgii, Danii, Holandii, Szwecji i na Łotwie.Reklama



Czy HVO100 to ekologiczne paliwo?


Paliwo HVO100 to ekologiczny odpowiednik gazu LNG, czyli ciekłego, skroplonego gazu ziemnego utrzymywanego w temperaturze około minus 162 stopni Celsjusza. BioLNG ma takie same adekwatności jak LNG, tyle iż nie jest paliwem kopalnym. To skroplony gaz powstający w wyniku fermentacji (dzięki bakteriom metanowym) materii organicznej (biomasy). Biopaliwo II generacji, wytwarzane z olejów roślinnych oraz odpadów przemysłu spożywczego i gastronomii, w tym zużytych olejów spożywczych, które można stosować w większości pojazdów z silnikiem wysokoprężnym, bez konieczności modyfikacji.
Samo spalanie bioLNG nie ma praktycznie żadnego ujemnego wpływu na środowisko. W stosunku do oleju napędowego redukcja CO2 w silniku zasilanym nowym biogazem spada choćby o 95 proc. Do tego dochodzi jeszcze skokowa redukcja emisji cząstek stałych PM i dwutlenku azotu NO2. Przeróbka dzisiejszych ciężarówek na bioLNG to jeden z pomysłów na dekarbonizację transportu.
Niestety ceny samych instalacji LNG mogą być liczone w dziesiątkach tysięcy złotych, więc nie jest to alternatywa dla LPG. Przeróbka bądź zakup auta z instalacją LNG może być jednak świetnym pomysłem w przypadku aut ciężarowych - zarówno tych napędzanych silnikami Diesla, jak i benzynowymi.



Kiedy paliwo HVO100 pojawi się w Polsce?


Pierwsze tankowanie w Polsce paliwa bioLNG miało miejsce 9 września. Nowy, ekologiczny autogaz trafił do zbiorników ciężarówki Iveco S-way Natural Gas, na stacji należącej do firmy transportowej E-logis (grupa Elmex). przez cały czas jednak nie spotkamy go na polskich stacjach.
Jak wyjaśnił Orlen, w Polsce realizowane są aktualnie prace legislacyjne, których efektem ma być określenie wymagań jakościowych dla HVO100 i objęcie go pełną kontrolą jakości prowadzoną przez inspekcję handlową. Jednocześnie w głównym zakładzie produkcyjnym koncernu w Płocku zaawansowana jest budowa instalacji do produkcji HVO, o wydajności 300 tys. ton gotowego biokomponentu rocznie.
"Będzie ona przystosowana do przerobu szerokiej gamy surowców lipidowych, między innymi oleju rzepakowego - RSO i posmażalniczego - UCO, a także ich mieszanek. Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na około 600 mln zł" - podał koncern. Na terenie zakładu w Płocku planowana jest także budowa infrastruktury na potrzeby biokomponentu HEFA do paliwa lotniczego SAF.
Idź do oryginalnego materiału