Dostawczy Renault Estafette Concept

3 godzin temu

W związku z gwałtownym rozwojem internetowych platform sprzedażowych wykładniczo rosną wolumeny dostaw towarów, podczas gdy dostęp do centrów miast dla ruchu kołowego jest coraz bardziej ograniczany. W tej nowej rzeczywistości staje się jasne, iż standardowe samochody dostawcze będą coraz mniej odpowiednie dla kierowców, użytkowników biznesowych i kupców. Mając to na uwadze, 65 lat po tym, jak model Renault Estafette zrewolucjonizował świat furgonetek, Renault zaprojektowało nowy miejski furgon. Projekt powstał w oparciu o nową platformę FlexEVan, opracowaną na potrzeby elektrycznych samochodów dostawczych przez spółkę Flexis (której Grupa Renault jest partnerem). Jego założenia techniczne opracowano z uwzględnieniem potrzeb, informacji zwrotnych i opinii użytkowników biznesowych, mając zarazem na uwadze dwa główne cele: bezpieczeństwo kierowców i przewożonych przez nich ładunków oraz oszczędność czasu.

Renault Estafette, czyli innowacyjność zapisana w genach

Estafette Concept, godny spadkobierca kultowego vana Renault z 1959 roku, ma z nim znacznie więcej wspólnego niż tylko dobroduszne „spojrzenie” okrągłych reflektorów. Obydwa wyróżniają się zmysłem innowacyjności i praktyczności. Podczas gdy jego poprzednik zapoczątkował charakterystyczną dla całej gamy modeli marki Renault (osobowych i dostawczych) koncepcję „wszystko z przodu” – silnik i układ przeniesienia napędu – aby zwolnić maksimum miejsca dla przestrzeni ładunkowej, nowy Estafette 4.0 jest pierwszym modelem zbudowanym na nowej elektrycznej platformie FlexEVan, która ma zrewolucjonizować ofertę samochodów dostawczych. Obydwa zostały zaprojektowane tak, aby ułatwić życie firmom przewozowym, kierowcom, fachowcom i kupcom, czego wyrazem jest ich kompaktowa budowa. Obszerne wewnątrz i kompaktowe na zewnątrz, mogą przewozić duże ładunki, a przy tym pozostają łatwe do zaparkowania. Obydwa są wyposażone w zapewniające niezrównaną wygodę i bezpieczeństwo boczne drzwi przesuwne.

Obydwa też powstały na potrzeby użytkowników biznesowych i we współpracy z nimi. W 1959 roku, na potrzeby promowania debiutu rynkowego Estafette, Renault zorganizowało choćby krajowe mistrzostwa dostaw! Dalszy ciąg historii nastąpi za dwa lata, gdy Estafette Concept przeistoczy się w model przeznaczony do produkcji seryjnej.

Design nadwozia

Proporcje nadwozia, które umożliwiają pozycję stojącą

Mierzący 4,87 m długości i 1,92 m szerokości Estafette Concept jest zbliżony wymiarami do Kangoo L2 (4,91 × 1,86 m). Podobnie jak Kangoo mieści się na standardowym miejscu postojowym (obydwa mają poniżej 5 metrów długości). Jednocześnie także jest bardziej zwrotny za sprawą promienia zawracania porównywalnego z Clio (nieco ponad 10 metrów). Estafette Concept jest jednak znacznie wyższy (2,59 m w porównaniu do 1,85 m), przez co kształt jego nadwozia jest zdecydowanie bardziej pionowy. Dzięki temu kierowca może swobodnie i komfortowo przemieszczać się we wnętrzu w pozycji stojącej między kokpitem a przestrzenią ładunkową.

Drzwi, które ułatwiają codzienną pracę

Boczne drzwi przesuwne typu Galandage dają się otworzyć jednym ruchem. Dzięki temu kierowca nie musi ich odsuwać do końca jak w standardowych furgonetkach. To znaczna oszczędność czasu i gwarancja mniejszego zmęczenia nadgarstka kierowcy pod koniec dnia pracy, po wielokrotnym otwieraniu i zamykaniu drzwi.

Pionowe roletowe tylne drzwi zwijają się samoczynnie i odsłaniają całą wysokość wnętrza vana. W przeciwieństwie do tylnej klapy czy dwuskrzydłowych drzwi nie wymagają żadnej wolnej przestrzeni za samochodem. Dzięki temu van może podjechać na wstecznym biegu bezpośrednio do rampy załadowczej, co ułatwia załadunek towarów do wnętrza. Przy każdym otwarciu drzwi roletowych automatycznie wysuwa się duży stopień. Zaprojektowano go specjalnie na potrzeby załadunku towarów, których łączna możliwa objętość jest zbliżona do ładowności Trafica L1H2 (7,1 m3). Wyładunek towarów odbywa się w całkowicie bezpieczny sposób wyłącznie przez boczne drzwi przesuwne od strony chodnika.

Dach w kolorach pop

Gdyby wszystkie samochody dostawcze mogły mieć dachy w kolorach pop, nasze miasta widziane z lotu ptaka stałyby się o wiele bardziej urzekające! Właśnie takie rozwiązanie wybrano dla Estafette Concept, którego dach w kolorze żółtym Tropique wieńczy kabinę w kolorze szarym Helium. Dwukolorowe nadwozie posiada również tę zaletę, iż łagodzi wrażenie niespotykanej wysokości samochodu.

Silna identyfikacja wizualna

Umieszczona pod przednią szybą, mocno wyprofilowana listwa ozdobna grilla wyróżnia się na tle gładkich kształtów przodu nadwozia Estafette Concept. Wzmacnia ona identyfikację wizualną marki. Podświetlane logo Renault „Nouvel’R” powtarza się na końcach listwy ozdobnej i współtworzy nową sygnaturę świetlną LED w postaci dużych, pionowych fragmentów logo.

W dolnej części przodu nadwozia znajdują się dwa duże, okrągłe reflektory wzmacniające efekt techno auta dzięki technologii 3D. Są one połączone czarną listwą ozdobioną monogramem Renault, w którą wbudowana jest kamera. Nazwa „Renault” widnieje również na listwach ochronnych progów nadwozia dla wzmocnienia identyfikacji wizualnej marki.

Trójczęściowa przednia szyba

Ogromna, panoramiczna przednia szyba, zapewniająca kierowcy wrażenie zanurzenia w miejskim krajobrazie, posiada przedłużenie w postaci dwóch bocznych szklanych paneli, tworzących w połączeniu z nią przeszklony tryptyk. Dzięki dyskretnie ukrytym słupkom szyba stwarza od zewnątrz wrażenie nowoczesnej „przyłbicy kasku” i przypomina o atutach samochodu w zakresie bezpieczeństwa.

Design wnętrza

Ergonomiczna strefa kokpitu

Kokpit w całości pomalowano na jasnożółty kolor i wyposażono tylko w jeden fotel, przeznaczony dla kierowcy. Składane siedzenie zamontowane po prawej stronie jest przeznaczone wyłącznie do celów szkoleniowych. Umieszczony na podeście fotel kierowcy zapewnia wygodną i bezpieczną pozycję za kierownicą. Kierowca musi jedynie obrócić się z fotelem w prawo, aby móc w naturalny sposób, bez obciążania tułowia lub nóg, przejść do pozycji stojącej. Wnętrze umożliwia poruszanie się we w pełni wyprostowanej pozycji osobom o wzroście do 1,90 m. Podest fotela wyposażono w 7 szufladowych schowków: 3 po lewej i 4 po prawej stronie.

Modułowa deska rozdzielcza w stylu techno

Podzielona na dwie części deska rozdzielcza Estafette Concept tworzy nieosłaniającą kierownicy przestrzeń w stylu techno. Wyposażono ją w 7-calowy ekran zespołu wskaźników i przesunięty w prawo, ale skierowany w stronę kierowcy duży, 12-calowy ekran. U jego podstawy oraz pośrodku kierownicy i po jej lewej stronie rozmieszczonych jest szereg widżetów umożliwiających bezpośredni dostęp do wybranych funkcji. Dzięki otwartej technologii system multimedialny można wzbogacić o różne aplikacje wykorzystywane przez potencjalnych użytkowników samochodu.

Na końcach deski rozdzielczej znajdują się dwa 10-calowe pionowe ekrany wyświetlające obrazy stref za samochodem przesyłane z kamer zewnętrznych. Po prawej stronie nie sposób nie zauważyć cylindrycznego kształtu deski rozdzielczej. Stanowi on solidną przeciwwagę dla technologicznego wyrafinowania ekranów po lewej stronie. System rowków, znajdujących się zarówno na cylindrze, jak i pod deską rozdzielczą, umożliwia montaż różnych mobilnych, otwartych lub zamkniętych modularnych schowków. Drugi cylinder tej samej wielkości pełni rolę schowka nad przednią szybą zamiast montowanej w tym miejscu standardowo półki. Duże płaskie powierzchnie oraz tła ekranów zdobi siatka małych kwadratów tworzących efekt 3D.

Funkcjonalna i w pełni zabezpieczona przestrzeń ładunkowa

Przestrzeń ładunkową oddzielają od kokpitu przesuwne drzwi. Zamykają się one automatycznie z chwilą opuszczenia samochodu przez kierowcę lub jego powrotu do kokpitu. Dzięki temu ładunek pozostaje zawsze bezpieczny. Cztery opuszczane półki umożliwiają racjonalne, uporządkowane rozlokowanie towarów.

Maksymalne bezpieczeństwo w użytkowaniu

Cały design, zarówno nadwozia, jak i wnętrza, szczegółowo przemyślano pod kątem zapewnienia płynności pracy i maksymalnego bezpieczeństwa. I tak np. w żadnym momencie codziennie pokonywanych tras kierowca nie musi otwierać tylnych drzwi roletowych ani wysiadać od strony jezdni. Nie tylko dla własnego bezpieczeństwa, ale także dla bezpieczeństwa ładunku, który ani przez chwilę nie pozostaje dostępny ani widoczny z zewnątrz.

SDV – katalizator zmian w projektowaniu i wyposażaniu samochodów dostawczych

Estafette Concept jest pierwszym samochodem Grupy Renault wyposażonym w architekturę elektroniczną SDV (Software Defined Vehicle). Toruje ono drogę dla elektrycznych samochodów dostawczych nowej generacji: inteligentnych, z możliwością zdalnej aktualizacji i modularnych. Architekturę SDV opracowała firma Ampere, pure player z Grupy Renault specjalizująca się w inteligentnych samochodach elektrycznych. Jest bezpośrednio połączona z chmurą i odgrywa najważniejsze znaczenie w zwiększaniu wydajności i rentowności tych samochodów. Umożliwia ona klientom połączenie z nowymi usługami, aktualizację samochodu przez cały cykl jego życia i śledzenie nawyków jego użytkowników. Pomaga to obniżyć koszty użytkowania o około 30%.

Aktualizowany

Oprogramowanie typu otwartego usprawnia zarządzanie zużyciem energii elektrycznej i sprawia, iż samochody elektryczne są coraz bardziej oszczędne i inteligentne. Samochody SDV można ulepszać poprzez pobieranie aktualizacji i dostosowywać je w ten sposób do gustów klientów. Można udoskonalać je przez cały okres ich użytkowania. W świecie motoryzacji główny nacisk w tym zakresie kładziony jest na maksymalne zwiększanie bezpieczeństwa: bezpieczeństwo pasażerów i ich otoczenia, a także cyberbezpieczeństwo, czyli ochronę przed złośliwymi włamaniami do pokładowych systemów komputerowych.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj

Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeżeli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.

Idź do oryginalnego materiału