Opony Dunlop – na szosę i na tor. Co wybrać, RoadSmart, SportSmart, czy Qualifier?

7 godzin temu

Dunlop – jeden z najbardziej rozpoznawalnych producentów opon na świecie – oferuje cały przekrój opon do motocykli. Choć wielu z nas waha się który model jest odpowiedni, w ofercie Dunlopa znajdziemy tyle modeli, iż każdy użytkownik znajdzie coś dla siebie.

Do motocykli typowo szosowych Dunlop przewidział dwie kategorie opon – hypersport i sportowo-turystyczne. Te pierwsze w większości przypadków nadają się także na tor. Drugie z kolei sprawdzą się w codziennej eksploatacji i na długich trasach.

Tylko na szosę – opony Dunlop RoadSmart

Najnowszym modelem opon sportowo-turystycznych jest czwarta generacja, czyli RoadSmart IV. Oferuje ona jeszcze lepsze osiągi na mokrej nawierzchni. Mieszanka z dużą ilością krzemionki i nowy wzór bieżnika pozwalają na szybsze nagrzewanie opony i lepsze parametry przy niskich temperaturach. Opona RoadSmart IV oferowana jest w dwóch wersjach – GT tworzonej z myślą o zwinności, oraz SP dającej zwiększoną stabilność przy dużych prędkościach.

RoadSmart IV

Opona RoadSmart III to kolejna generacja z tej bardzo udanej serii. W 2018 roku zwyciężyła ona w porównaniu opon sportowo-turystycznym przeprowadzonym przez niemiecki Motorrad. Nowy wzór bieżnika i specjalna mieszanka Nano Technology Compound pozwalają na dłuższe utrzymanie wysokich osiągów. Ten model opony cechuje się wyjątkowo wysoką trwałością, osiąganie dużych przebiegów na ciężkich motocyklach to jej specjalność. RoadSmart III występuje w dwóch wersjach – podstawowej oraz SP dedykowaną do sportowych roadsterów.

RoadSmart III

Podstawowym produktem z rodziny szosowej jest druga generacja tej opony, czyli RoadSmart II będący bardzo uniwersalną oponą do szybkiej turystyki motocyklowej. Specjalnie zaprojektowana osnowa daje dobre wyczucie i lekkie prowadzenie zarówno przy niskich jak i wysokich prędkościach. Co ciekawe, RoadSmart II jest jednym z niewielu produktów w swoim przedziale cenowym o dwuskładnikowej budowie opony tylnej.

RoadSmart II

Na szosę i na tor – opony Dunlop SportSmart oraz Qualifier

Opony z grupy hypersport nadają się nie tylko na szosę, ale też na tor.

Oponami o bardziej sportowych parametrach są SportSmart 3 oraz jej nowsza wersja SportSmart 4. W ich przypadku bardzo dużo uwagi poświęcono przyczepności na mokrej nawierzchni. Pewność prowadzenia gwarantuje nie tylko optymalna wieloskładnikowa mieszanka, ale też bieżnik dobrze odprowadzający wodę. Dodatek specjalnej krzemionki zwiększa przyczepność, a także podnosi trwałość. Krzemionka poprawia też parametry pracy opony przy niskich temperaturach, a oplot ze sztucznego jedwabiu Rayon PLY Casing (RPC) skraca nagrzewanie opony. Ta opona świetnie sprawdzi się gdy chcesz stawiać pierwsze kroki na torze.

SportSmart IV
SportSmart III

Dla motocyklistów ceniących bardzo dobrą przyczepność i stabilność na szosie przeznaczona jest opona Qualifier Core. Sam producent określa ją jako przykład opony hypersportowej. Formuła Dynamic Front Formula (DFF) pozwala uzyskać pewny kontakt powierzchni opony z asfaltem, w każdych warunkach drogowych. Dzięki technologii Heat Control Technology łączącej trwałą mieszankę zewnętrzną z budującą ciepło mieszanką wewnętrzną uzyskano większą stabilność termiczną. Z kolei nowy bieżnik inspirowany oponami SportSmart gwarantuje bardzo wydajne odprowadzenie wody.

Qualifier Core

Do starszych motocykli stworzony został model Qualifier II. To interesująca propozycja do takich sprawdzonych maszyn jak Honda VFR, czy inne klasyczne sportowe turystyki.

Qualifier II

Opona torowa, dobra także na szosę

Najbardziej ekstremalną, ale zarazem przez cały czas homologowaną oponą jest SportSmart TT. To tak naprawdę torowa, wieloskładnikowa opona, na której można zgodnie z przepisami dojechać na speed-day. Jej specjalna struktura pozwala wydajnie pracować pod niższym ciśnieniem, a bieżnik nie tylko pozwala spełnić wymogi homologacyjne. Nacięcia zwane Speed Vent Tread (SVT) poprawiają rozpraszać temperaturę po całej jej powierzchni. Opony SportSmart TT to jeden krok przed slickami. Jest to idealna propozycja dla ambitnych amatorów, którzy jednak nie są w stanie utrzymać optymalnej temperatury opony typowo wyścigowej.

SportSmart TT

Więcej znajdziesz na polskiej stronie Dunlop.

Idź do oryginalnego materiału