Ogłoszono przetargi na kolejne odcinki drogi ekspresowej S10. Zakres inwestycji robi wrażenie

11 miesięcy temu
Zdjęcie: S10


Spis treści

  • Przebieg nowych odcinków drogi ekspresowej S10
  • Przetargi na nowe odcinki drogi S10
  • Jaki przebieg będzie miała droga ekspresowa S10?

Przebieg nowych odcinków drogi ekspresowej S10

S10 Szczecin – Piła będzie dwujezdniową drogą ekspresową z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Droga została podzielona na osiem odcinków realizacyjnych. Wybudowany zostanie fragment łączący węzeł Szczecin Kijewo (autostrada A6) z gotowymi już odcinkami od Zdunowa (granica Szczecina) do końca obwodnicy Stargardu oraz siedem odcinków od Stargardu do Piły (z wyłączeniem funkcjonującej już od 2020 roku obwodnicy Wałcza).  

Nowa droga ekspresowa S10 będzie omijała miejscowości, przez które przebiega obecna DK10, między innymi Suchań, Recz, Kalisz Pomorski i Mirosławiec. Na węźle Piła Północ, czyli przyszłym połączeniu S10 i S11, zakończy się odcinek Szczecin – Piła. Na trasie przewidziano budowę trzynastu węzłów drogowych oraz między innymi 56 wiaduktów, ośmiu estakad i 20 przejść górnych dla zwierząt. Powstaną też trzy pary Miejsc Obsługi Podróżnych oraz Obwód Utrzymania Drogi.

Przetargi na nowe odcinki drogi S10

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, ogłosiła przetargi na następujące odcinki:

  • Droga S10 Stargard – Suchań, długość 13,8 km

Inwestycja rozpoczyna się od końca obwodnicy Stargardu, czyli węzła drogowego Stargard Wschód. Następnie trasa biegnie obok obecnej DK10, po jej północnej stronie. W rejonie miejscowości Tychowo powstanie para Miejsc Obsługi Podróżnych. Będzie tam rezerwa pod budowę stacji paliw i restauracji. S10 ominie od północy Krąpiel, gdzie na przecięciu z drogą powiatową powstanie węzeł drogowy. Dalej ponownie będzie biegła obok obecnego przebiegu DK10. Odcinek zakończy się około 1 km przed węzłem drogowym Suchań. Na nowej trasie zaplanowano realizację węzła drogowego Krąpiel i pary MOP Tychowo. Powstanie osiem wiaduktów, sześć przejść dolnych dla zwierząt i jedno górne.

  • Droga S10 Suchań – Recz, długość 19,6 km 

Trasa rozpocznie się przed węzłem drogowym Suchań. Od tego miejsca nowa droga odejdzie na północ od obecnego przebiegu DK10 i będzie biegła po nowym przebiegu na całym odcinku. S10 ominie od północy również Wapnicę i Recz. Na przecięciu z DW151 zlokalizowany będzie węzeł drogowy Recz, a odcinek zakończy się około 1,2 km za nim. W ramach inwestycji przewidziano budowę dwóch węzłów drogowych – Suchań i Recz. Powstanie również 11 wiaduktów, dwie estakady oraz most. Wybudowane zostaną też dwa dolne przejścia dla zwierząt.

  • Droga S10 Łowicz Wałecki – Piecnik, długość 14,9 km 

Odcinek rozpocznie się przed węzłem drogowym Łowicz Wałecki. Za tym węzłem S10 będzie prowadziła w kierunku północno wschodnim odchodząc od obecnego przebiegu S10. Nowa trasa ominie od północy Mirosławiec. Na przecięciu z DK177 powstanie węzeł drogowy Mirosławiec. Następnie droga S10 będzie biegła równolegle do obecnej DK10 przez tereny leśne i od północy ominie Nieradź. Odcinek zakończy się około 1,2 km przed węzłem drogowym Piecnik. W ramach inwestycji przewidziano budowę dwóch węzłów drogowych – Łowicz Wałecki i Mirosławiec. Na tym odcinku powstanie osiem wiaduktów i estakada oraz siedem górnych przejść dla zwierząt i dwa dolne.

O ile podrożeje paliwo po wyborach? Ekspert odpowiada, a jego instytucja się odcina

  • Droga S10 Piecnik – Wałcz, długość 16 km 

Odcinek rozpocznie się przed węzłem drogowym Piecnik i za nim trasa odejdzie na północ od obecnego przebiegu DK10 i będzie biegła nowym śladem między Górnicą Jeziorkiem. Na wschód od Piławy wejdzie w przebieg obecnej DK10 włączając się do istniejącego węzła Wałcz Zachód na obwodnicy Wałcza w ciągu S10. W ramach inwestycji przewidziano budowę węzła drogowego Piecnik. Na tym odcinku powstanie siedem wiaduktów i estakada oraz siedem górnych przejść dla zwierząt i dwa dolne.

Jaki przebieg będzie miała droga ekspresowa S10?

Droga ekspresowa S10 (o długości ok. 410 km) będzie łączyła Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z aglomeracją Warszawską. Realizacja wszystkich brakujących odcinków zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Będzie to bezpośrednie połączenie regionów Pomorza Zachodniego, północy Wielkopolski, Kujawsko-Pomorskiego i Mazowsza. Dzięki tej drodze powstanie alternatywny szlak transportowy na północ od autostrady A2. 

Kierowcy oprócz wspomnianego wcześniej odcinka od Zdunowa do Stargardu oraz obwodnicy Wałcza w woj. zachodniopomorskim korzystają także z trzech innych odcinków S10. To obwodnica Wyrzyska (w części jednojezdniowa) w woj. wielkopolskim oraz Bydgoszcz Zachód – Bydgoszcz Południe i Toruń Zachód – Toruń Południe (jednojezdniowa) w woj. kujawsko-pomorskim. To w sumie ok. 70 km.

W realizacji są cztery odcinki od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe. Pierwszy wniosek o ZRID został złożony w lipcu, drugi w sierpniu. Dla dwóch pozostałych w dalszym ciągu opracowywane są materiały do wniosku o ZRID. 

W przygotowaniu znajdują się odcinki Wyrzysk – Bydgoszcz (40 km) oraz A1 – Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. realizowane są też prace przygotowawcze związane z poszerzeniem około 35 km autostrady A1 na odcinku Toruń – Włocławek, który będzie miał wspólny przebieg z S10, o dodatkowy pas ruchu.

Na terenie woj. wielkopolskiego, złożyliśmy wniosek o uzyskanie DŚU dla odcinka Piła – Wyrzysk (o długości ok. 28 km) i czekamy na jej wydanie. Opracowujemy dokumentację do złożenia wniosku o DŚU dla dobudowy drugiej jezdni dla obwodnicy Wyrzyska (na odcinku 5 km). 

Idź do oryginalnego materiału