Awarie silnika są często przedwcześnie przypisywane uszczelnieniu głowicy cylindrów. Na pierwszy rzut oka wydaje się to logiczne, gdyż warsztaty zwykle przeprowadzają montaż starannie i zgodnie z wytycznymi producenta. Jednak bliższa analiza pokazuje, iż uszczelnienie głowicy cylindrów rzadko jest główną przyczyną awarii. Zwykle jest to raczej ostatnie ogniwo w łańcuchu problemów, które stają się widoczne, gdy zawodzi funkcja uszczelniania. Mimo to często zgłaszane są reklamacje o wadliwości tego elementu.
Typowe objawy, takie jak przedmuchy gazu, utrata wody lub wycieki oleju, wskazują na nieszczelności. Szczególnie często występuje przedmuch gazów spalinowych w komorze spalania, co powoduje konieczność demontażu głowicy cylindrów. Czarne przebarwienia na metalowej obudowie komory spalania lub przyległych obszarach miękkiego materiału są wyraźnymi oznakami przedmuchów gazu. Wysokie temperatury gazów mogą spowodować termiczne przeciążenie lub choćby spalenie miękkiego materiału. Gazy często przedostają się do układu chłodzenia, co można rozpoznać po widocznych pęcherzykach gazu w chłodnicy, wzroście ciśnienia w układzie chłodzenia lub wycieku płynu chłodzącego przez zawór bezpieczeństwa. W skrajnych przypadkach dochodzi do zniszczenia otaczającego komorę spalania uszczelnienia. Z kolei jednolite odbarwienie obrzeża jest nieszkodliwe i zależy od materiału i powłoki powierzchni.
Główną przyczyną uszkodzeń jest często niewystarczające zaciśnięcie uszczelnienia. Jest to często spowodowane nieprawidłowym dokręceniem śrub, użyciem starych śrub zamiast nowych, wypaczonymi lub nadmiernie chropowatymi powierzchniami na głowicy cylindrów i skrzyni korbowej lub nieprawidłowym ustawieniem występu tulei. Nietypowe warunki pracy, takie jak praca z pełnym obciążeniem bezpośrednio po zimnym rozruchu, mogą również powodować duże obciążenie uszczelnienia. W takich sytuacjach dochodzi do skrajnych ruchów między skrzynią korbową z żeliwa szarego a aluminiową głowicą cylindrów, które są wzmacniane przez zmniejszoną siłę naprężenia wstępnego śrub.
Typowym przykładem uszkodzenia jest przedmuch gazu między drugim a trzecim cylindrem. Powoduje to zniszczenie miękkiego materiału w otworach wodnych i przedmuch gazu między cylindrami, co prowadzi do wzrostu ciśnienia w układzie chłodzenia i utraty czynnika chłodzącego. Wadliwe naprężenie uszczelnienia głowicy cylindrów, często spowodowane nieprawidłowym montażem lub pominięciem nowych śrub, jest tego najczęstszą przyczyną. Wkładki do cylindrów mogą również osiadać lub elementy mogą się wypaczać, co dodatkowo obciąża obszar uszczelnienia.
Innym rodzajem uszkodzeń są oderwane elastomerowe elementy uszczelniające na przejściu popychacza. Mogą występować również w przepływie wody, co prowadzi do jej wycieku. W wielu przypadkach jest to spowodowane niepłaską powierzchnią głowicy cylindrów, co prowadzi do przedmuchów gazu. Proces niszczenia jest intensyfikowany przez ciągłą pracę pod pełnym obciążeniem, co powoduje oderwanie elastomerowych elementów uszczelnienia od wspornika uszczelnienia.
Inną możliwą przyczyną może być niewystarczające naprężenie śrub mocujących głowicę cylindrów. Może się to zdarzyć, jeżeli nie zachowano odpowiednich wartości dokręcenia lub jeżeli używane są gorszej jakości śruby. Nieprawidłowe ustawienie występu tulei może również pogorszyć działanie uszczelnienia, ponieważ prowadzi do nierównych stosunków ciśnienia między elementami. Ponadto niepłaskie powierzchnie głowicy cylindrów lub skrzyni korbowej mogą uniemożliwić równomierne uszczelnienie uszczelki głowicy cylindrów. Takie odchylenia powierzchni są często spowodowane odkształceniami termicznymi lub mechanicznymi elementów.
Problemy w układzie wtryskowym, takie jak nieprawidłowy czas wtrysku lub nierównomierna dystrybucja paliwa, mogą również pośrednio wpływać na uszczelnienie głowicy cylindrów. Prowadzą one do niekontrolowanych procesów spalania, które zwiększają obciążenia termiczne i mechaniczne w silniku, a tym samym mogą pogorszyć działanie uszczelnienia.
Wczesne wykrycie nieprawidłowości w pracy silnika jest niezbędne, aby zapobiec poważnym uszkodzeniom. Objawy takie jak słaby rozruch zimnego silnika, utrata mocy, silnik niepracujący na wszystkich cylindrach przy rozruchu zimnego silnika, nadmierna temperatura wody chłodzącej lub olej w wodzie chłodzącej wymagają dokładnej analizy przyczyn źródłowych przed naprawą. Tylko profesjonalna diagnostyka i naprawa zgodna z wytycznymi producenta może zapobiec ponownemu wystąpieniu tego typu uszkodzeń.
Postaw na najwyższą jakość i niezawodność. W ofercie firmy Elring znajdziesz idealne rozwiązanie dla wszystkich zastosowania. Nasze uszczelnienia odznaczają się maksymalną odpornością i trwałością i zostały opracowane przez ekspertów, którzy wiedzą, co jest ważne w praktyce.