Od 2035 roku nie będzie można kupić nowego samochodu spalinowego. Komisja Europejska podtrzymuje stanowisko

1 tydzień temu
Zdjęcie: Od 2035 roku nie będzie można kupić nowego samochodu spalinowego. Komisja Europejska podtrzymuje stanowisko


KE pomimo protestów branży motoryzacyjnej podtrzymuje plany na najbliższe 10 lat – z produkcji mają zostać całkowicie wycofane samochody spalinowe. Bruksela zaproponowała jednak większą elastyczność w realizacji celów klimatycznych i wsparcie dla sektora elektromobilności.

Nie będzie zmiany przepisów, ale są dodatkowe środki dla przedsiębiorców

Zgodnie z rozporządzeniem przyjętym przez Komisję Europejską, w ramach pakietu regulacji Fit for 55, od 2035 roku możliwe będzie zakupienie tylko zeroemisyjnych samochodów dostawczych i osoboOd 2035 roku nie będzie można kupić nowego samochodu spalinowego. Komisja Europejska podtrzymuje stanowisko ych. Prawo to ma dotyczyć fabrycznie nowych pojazdów, jak dotąd nie podjęto decyzji o zakazie rejestracji używanego samochodu spalinowego.

Postanowienia KE spotkały się z protestami branży motoryzacyjnej, która zwraca uwagę na zbyt gwałtowne wprowadzenie przepisów i domaga się liberalizacji prawa.

– Będziemy trzymać się uzgodnionych celów dotyczących emisji, ale w sposób pragmatyczny i elastyczny – powiedziała w środę przewodnicząca Komisji Ursula Von der Leyen.

Podczas środowego posiedzenia, KE zapowiedziała utrzymanie regulacji, które w jej ocenie “zapewniają przewidywalność dla inwestorów i producentów”. W ramach pomocy dla sektora samochodowego Komisja zobowiązała się przeznaczyć 1,8 mld euro na wsparcie dla przedsiębiorstw produkujących baterie w Unii Europejskiej. Komisarz ds. transportu Apostolos Dzidzikostas zapowiedział również rozpoczęcie prac nad innymi technologiami, które mogą pomóc w osiągnięciu celów klimatycznych. Wśród rozpatrywanych alternatyw znajdują się m.in. paliwa syntetyczne.

– Będziemy promować krajową produkcję, aby uniknąć zależności strategicznych, zwłaszcza w przypadku produkcji baterii – powiedziała Ursula Von der Leyen.

Kontrowersyjny eksperyment: 500 euro za 3 miesiące bez samochodu

Co na to branża?

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) w swoim oświadczeniu zwróciło uwagę na konieczność bardziej elastycznego podejścia do egzekwowania przepisów, w oparciu o realia rynkowe i geopolityczne.

– Proponowana elastyczność w celu spełnienia celów dotyczących emisji CO2 w nadchodzących latach jest mile widzianym pierwszym krokiem w kierunku bardziej pragmatycznego podejścia do dekarbonizacji, dyktowanego przez realia rynkowe i geopolityczne. Gwarantuje ona trochę przestrzeni dla producentów samochodów i vanów, pod warunkiem, iż potrzebne środki faktycznie zaczną działać – powiedział Sigrid de Vries, dyrektor generalny ACEA.

Przedstawiciele branży zwracają również uwagę na konieczność rozbudowy infrastruktury i stacji ładowania, która nie jest gotowa na nagły wzrost liczby pojazdów elektrycznych.

– Przegłosowany przez Parlament Europejski zakaz rejestracji nowych samochodów spalinowych to kolejny czynnik, który przyspieszy nieuchronną transformację sektora transportu w Polsce. w tej chwili nasz kraj nie jest jednak na nią gotowy pod względem infrastrukturalnym – mówi Maciej Mazur, dyrektor Zarządzający PSPA.

Źródła: gazetaprawna.pl, ec.europa.eu, euronews.com, PSPA

Fot. Canva

Idź do oryginalnego materiału