Gdynia oficjalnie wybrała wykonawcę jednej z największych inwestycji infrastrukturalnych w mieście. Konsorcjum Polimex Infrastruktura sp. z o.o. – Polimex Mostostal SA zrealizuje projekt budowy obwodnicy Witomina. Inwestycja ma na celu odciążenie kluczowych ulic w dzielnicy oraz usprawnienie komunikacji w zachodniej części Gdyni.
W przetargu, który ogłosiło miasto, wzięło udział dziewięć firm. Ostatecznie wybrano konsorcjum Polimex Infrastruktura sp. z o.o. – Polimex Mostostal SA. Wiceprezydent Gdyni, Bartłomiej Austen, poinformował, iż choć możliwe są odwołania od decyzji przetargowej, miasto stara się, aby prace ruszyły jak najszybciej. Zawarcie umowy będzie możliwe po upływie terminu na ewentualne odwołania lub po ich rozstrzygnięciu przez Krajową Izbę Odwoławczą.
Koszt realizacji projektu wyniesie 78,5 mln zł, co jest kwotą znacząco niższą niż pierwotnie przewidywane 130,4 mln zł. Miasto planuje pokryć wydatki głównie ze środków własnych, jednak istnieje szansa na pozyskanie dodatkowego finansowania z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEniKS).
Parametry techniczne i lokalizacja obwodnicy
Planowana długość obwodnicy Witomina to 2 585 metrów, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach oraz buspasami. W ramach projektu powstaną cztery obiekty inżynieryjne, w tym kładka pieszo-rowerowa w ciągu leśnym, dwa przepusty oraz wiadukt nad ulicą Witomińską. Trasa obwodnicy rozpocznie się przed pętlą autobusową na ulicy Sosnowej, a zakończy około 400 metrów od skrzyżowania ulic Witomińskiej z Kielecką.
Prace budowlane rozpoczną się od wycinki drzew, która jest konieczna ze względu na leśne położenie inwestycji. Wiceprezydent Austen wyjaśnił, iż miasto już podjęło kroki w celu uzyskania zgody na wycinkę od nadleśnictwa, a działania ruszą niebawem, gdyż zakończył się okres lęgowy. Standardowy czas wycinki to 2-4 tygodnie, jednak prace mogą być opóźnione ze względu na bliskość stanowiska archeologicznego.
Czytaj więcej: Gdynia zaczyna walczyć z reklamami. Surowe kary dla opornych
Harmonogram realizacji
Zgodnie z harmonogramem, prace budowlane mają zakończyć się w ciągu 20 miesięcy od podpisania umowy, które planowane pozostało w tym roku lub na początku 2025 roku. Następnie przewidziany jest dwumiesięczny okres gotowości do odbioru, a po nim wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, co ma nastąpić w ciągu 7 tygodni.
Inwestycja w obwodnicę Witomina to najważniejszy krok w modernizacji infrastruktury zachodniej części Gdyni. Poprawa komunikacji oraz odciążenie istniejących ulic, takich jak ul. Chwarznieńska, ul. Rolnicza i ul. Kielecka, będą miały pozytywny wpływ na życie codzienne mieszkańców. Miasto liczy również na dalsze wsparcie finansowe z funduszy unijnych, co pomoże zrealizować projekt w pełnym zakresie.
aw