Przed rozpoczęciem postępowania, zostaną zebrane wstępne stanowiska przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego z terenu objętego projektowaniem. Po ich analizie mogą zostać uwzględnione w założeniach przetargowych.
Potem dojdzie do zebrania oferty i wyboru wykonawcy studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Projektant przeanalizuje możliwe warianty przebiegu trasy (w tym w śladzie istniejącej drogi krajowej). Pod uwagę zostaną wzięte nowe technologie i doświadczenia GDDKiA w realizacji takich inwestycji.
W efekcie ma zostać wskazana trasa najlepsza pod kątem społecznym, środowiskowym i ekonomicznym. Będzie ona połączona z zachodnią częścią OAW i od wschodu ominie Warszawę. Jej punkty początkowy i końcowy zaplanowano na połączeniach z drogą ekspresową S7 na północ i południe od stolicy. Przetarg ma być ogłoszony w 2025 r.
Trwają prace nad wariantami dwóch fragmentów zachodniej części OAW. Dotyczą odcinka od S7 na północ od Warszawy, który będzie połączony z drogą ekspresową S10 w rejonie Nacpolska, a dalej przebiegnie do autostrady A2 i S8, a następnie do S7 na południe od Warszawy.
W przypadku jednej z propozycji zakładającej budowę trasy w śladzie DK50 zgłoszono wiele wniosków i opinii. Biura projektowe przesłały do samorządów arkusze z tym wariantem z prośbą o informacje na temat samorządowych dróg publicznych oraz dróg niepublicznych w rejonie przygotowywanej OAW. realizowane są prace nad wszystkimi czterema wariantami. Po opracowaniu szczegółowego projektu trafi on do zaopiniowania przez samorządy, instytucje publiczne, organizacje pozarządowe oraz społeczeństwo.
Po wyborze najkorzystniejszego wariantu zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Zakładany termin to II połowa 2026 r.
Przeczytaj także: Autostrada A6. Budowa węzła Szczecin Zachód coraz bliżej. Oferta wybrana