Volkswagen California to kultowy kamper zbudowany na bazie popularnego auta dostawczego. Ogółem, w jego wieloletniej historii, wyprodukowano już ponad 280 000 egzemplarzy tego modelu. Teraz Volkswagen Samochody Dostawcze zaprezentował zupełnie nową generację. Z jednodniową wizytą, Nowa California pojawiła się w gdyńskim salonie VW Plichta. Mieliśmy okazję zobaczyć ją z bliska.
Nowy VW California bazuje na dłuższej wersji Multivana. Volkswagen Samochody Dostawcze oferuje ją w wersjach Beach, Beach Tour, Beach Camper (z mini-kuchnią z tyłu), a także Coast i Ocean (każda z pełnym aneksem kuchennym po stronie kierowcy). Nowa California jest również jednym z trzech filarów gamy kamperów marki. Plasuje się pomiędzy mniejszym Caddy California, a większym Grand California.
Wszystkie wersje Nowej Californii mają unoszony dach z oknem z przodu, które może być otwierane niczym wejście do namiotu. Dodatkowo, na obu bokach również umieszczono okna (wszystkie z moskitierą). Kolejnym wspólnym elementem wszystkich wersji są przesuwane drzwi po lewej i prawej stronie.
Ponadto, po raz pierwszy, obie strony pojazdu mogą być używane podczas postoju na kempingu jako taras na świeżym powietrzu. By chronić się przed deszczem lub zbyt dużym nasłonecznieniem, opcjonalnie zamówić można też markizę, zarówno na lewą, jak i na prawą stronę. Nowością są także indywidualne fotele zamiast tylnej kanapy. Innymi słowy, rowery mogą teraz podróżować również wewnątrz, a siedzenia można ustawić indywidualnie, zgodnie z osobistymi preferencjami.
Pod względem technicznym, wszystkie wersje Nowej Californii są osadzone na modułowej platformie MQB, a tym samym bazują na obecnej wersji Multivana w długiej wersji nadwozia. Długość kampera wynosi 5173 mm (poprzednik: 4904 mm); szerokość bez lusterek zewnętrznych to 1941 mm (poprzednik: 1904 mm). Wysokość, wynosząca 1990 mm z opuszczonym dachem, jest identyczna jak w poprzedniku, co oznacza, iż California bez problemu wjedzie na parkingi wielopoziomowe. Długi rozstaw osi wynoszący 3124 mm zapewnia jeszcze więcej miejsca na pokładzie niż w poprzedniku. Gdy dach jest zamknięty, wysokość wnętrza to 1297 mm. Po otwarciu unoszonego dachu wzrasta ona do 2108 mm.
Nowa California może być wyposażona w jeden z trzech różnych rodzajów napędu, które można łączyć ze wszystkimi pakietami wyposażenia i które są sprzężone z automatyczną skrzynią biegów. Podstawowy, to czterocylindrowy turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (TDI) o mocy 150 KM. Kolejny to wysokoobrotowy turbodoładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa (TSI) wytwarzający 204 KM mocy. Zarówno TDI, jak i TSI, napędzają przednią oś. Nowością w modelu California jest napęd hybrydowy typu plug-in (eHybrid) o mocy 245 KM. Nowa California jest pierwszym modelem Grupy Volkswagen osadzonym na platformie MQB, który łączy napęd hybrydowy typu plug-in z układem napędu na cztery koła 4MOTION. Napęd hybrydowy typu plug-in umożliwia czasowe przekształcenie Nowej Californii w pojazd elektryczny do codziennego użytku.
Pięć wersji Nowej Californii w szczegółach:
California Beach: California Beach z homologacją samochodu osobowego to poziom bazowy tego modelu – to zasadniczo Multivan z manualnie unoszonym dachem. California Beach oferuje sześć miejsc siedzących (2+2 pojedyncze fotele w drugim i trzecim rzędzie) oraz miejsce do spania dla dwóch osób pod unoszonym dachem, który można otwierać i zamykać manualnie dzięki nowego, łatwego w obsłudze mechanizmu. Podnoszone łóżko dachowe ma we wszystkich wersjach Nowej Californii wymiary 2054 x 1137 mm i jest wyposażone w wygodny materac oraz wysokiej jakości sprężyny talerzowe.
California Beach Tour: Drugim poziomem specyfikacji jest California Beach Tour. Podobnie jak Beach Camper, Coast i Ocean, wersja ta jest standardowo wyposażona w obracane i regulowane na wysokość fotele kierowcy i pasażera z przodu, dwa ergonomiczne składane krzesła w pokrywie bagażnika, oświetlenie w unoszonym dachu (w tym lampa na „gęsiej szyi” i 45-watowe porty USB), przesuwane okna w lewych i prawych drzwiach przesuwnych oraz zupełnie nową jednostkę sterującą kampera (ekran) w słupku C po stronie pasażera z przodu. Beach Tour ma również na pokładzie dodatkowy akumulator kempingowy (40 Ah LiFePo). Pięciomiejscowa Nowa California Beach Tour jest wyposażona w trzy indywidualne siedzenia z tyłu; oparcia dwóch zewnętrznych tylnych foteli można całkowicie złożyć – w przeciwieństwie do wersji Beach i Multivana. Stwarza to warunki potrzebne do utworzenia dwóch dodatkowych miejsc do spania w części dziennej. W tym celu California Beach Tour ma na pokładzie dodatkowy rozkładany materac (1980 x 1330 mm), który spoczywa na złożonych pojedynczych siedzeniach i gdy nie jest używany może być całkowicie złożony do półki bagażowej w bagażniku. Beach Tour również posiada homologację jako samochód osobowy. Począwszy od pakietu wyposażenia Beach Tour, wszystkie kolejne wersje Nowej Californii są wyposażone w składany stolik (zabezpieczony w przestrzeni bagażowej podczas jazdy).
California Beach Camper: Nazwa mówi sama za siebie – California Beach Camper posiada homologację jako samochód specjalny kempingowy. Podobnie jak Beach Tour, jest ona pięciomiejscowa, ale jest również wyposażona w niezwykle kompaktową mini-kuchnię i złącze zasilania 230 V. Kuchnia z jednopalnikową kuchenką gazową, szufladą na sztućce i dodatkowym schowkiem, znajduje się w module zamontowanym na stałe w przestrzeni ładunkowej. W celu użycia, moduł kuchenny jest wysuwany do tyłu przy otwartej pokrywie bagażnika (co zapewnia również ochronę przed deszczem).
California Coast: Czteromiejscowa California Coast wyposażona jest w dwa indywidualne fotele z tyłu, pełnoprawny aneks kuchenny po stronie kierowcy oraz dwa akumulatory hotelowe (łącznie 2 x 40 Ah LiFePo). Identycznie jest w modelu Ocean. Aneks kuchenny został całkowicie przeprojektowany. Jedną z różnic w stosunku do poprzednika jest to, iż aneks kuchenny z szafkami, zlewozmywakiem i jednopalnikową kuchenką gazową oferuje podobną przestrzeń jak jego poprzednik, ale nie wystaje tak daleko do przodu dzięki większej długości zewnętrznej Nowej Californii. Ma to wiele zalet: przez cały czas jest miejsce na wsiadanie i wysiadanie przez przesuwne drzwi po lewej stronie, więksi kierowcy mają znacznie więcej miejsca na optymalną regulację siedzenia, fotel kierowcy z regulacją wysokości można teraz również całkowicie obrócić o 180 stopni, i stworzono miejsce na lodówkę, która otwiera się do przodu jako szuflada, podobnie jak w modelu Grand California. Lodówka może być zatem nie tylko bardziej efektywnie wykorzystywana, ale może być również obsługiwana z zewnątrz pojazdu w celu załadowania i rozładowania żywności lub schłodzonych napojów. Rozkładane łóżko w części dziennej ma wymiary 1980 x 1060 mm. Po rozłożeniu jest niezwykle stabilne, spoczywając na jednym ze złożonych siedzeń po prawej stronie i na stopniu zintegrowanym z aneksem kuchennym po lewej stronie. Nie trzeba dodawać, iż California Coast posiada również homologację jako samochód specjalny kempingowy.
California Ocean: wersja Ocean była już flagowym modelem w poprzedniej linii produktowej. Tak samo jest w Nowej Californii. W porównaniu z wersją Coast, czteromiejscowa wersja Ocean jest wyposażona w liczne dodatkowe standardowe detale. Obejmują one ekskluzywną tkaninę siedzeń Mélange Raven wykonaną z materiału pochodzącego z recyklingu (na oparciach przednich siedzeń wyhaftowany jest napis California), ogrzewanie foteli kierowcy i pasażera z przodu, dodatkowe ogrzewanie powietrza, duży schowek dachowy nad bagażnikiem i oświetlenie otoczenia w aneksie kuchennym. 28-litrowy zbiornik świeżej wody w modelach Coast i Ocean jest teraz o pięć litrów większy w porównaniu do poprzednika. Obie wersje mają także praktyczny zewnętrzny składany stolik (który może być również używany wewnątrz i jako przedłużenie blatu roboczego) oraz dodatkowe gniazdo 230 V na zewnątrz do elektrycznej płyty grzewczej.
Cena nowej Californii nie pozostało widoczna w oficjalnym konfiguratorze Volkswagena, ale wynosić ma od około 314 tys. zł.