W tym tygodniu na targach CES BMW ogłosiło nowy system operacyjny iDrive z przyciągającym wzrok elementem centralnym: trójwymiarowym wyświetlaczem HUD, który rozciąga się od słupka do słupka wzdłuż przedniej szyby.
W skład tej futurystycznej konfiguracji wchodzi nowa kierownica z przyciskami dotykowymi oraz nowy system rzeczywistości rozszerzonej, który łączy wskazówki nawigacyjne i wspomaganie kierowcy z informacjami o drodze. I być może najbardziej zauważalna zmiana: BMW wyeliminowało tradycyjny zestaw wskaźników na desce rozdzielczej na rzecz konfigurowalnej wersji cyfrowej wyświetlanej na przedniej szybie.
„Przyjęliśmy nową perspektywę przy projektowaniu UX” – powiedział Christian Bauer, szef ds. technologii cyfrowej i UX w BMW grupie dziennikarzy podczas wydarzenia poprzedzającego, które odbyło się w listopadzie ubiegłego roku w pobliżu ogromnej fabryki BMW w Spartanburgu w Karolinie Południowej. . „Przesunięcie wyświetlacza bliżej ulicy pomoże kierowcom podejmować szybsze decyzje, co ułatwi im skupienie się na drodze”.
BMW wyeliminowało tradycyjny zestaw wskaźników na desce rozdzielczej
Nowy system pojawi się w nadchodzącym, ale jeszcze nienazwanym SUV-ie klasy X, który BMW buduje na całkowicie elektrycznym Platforma Neue Klasse. Według BMW ten SUV zadebiutuje pod koniec 2025 roku.
BMW, podobnie jak wielu producentów samochodów, podąża śladami minimalistycznej Tesli, ograniczając ekrany i tarcze wewnątrz pojazdu. Chociaż BMW nie jest pierwszą firmą, która wyeliminowała zestaw wskaźników i zamiast tego wyświetlała go na przedniej szybie, jest to interesujące posunięcie dla firmy o motcie „Ultimate Driving Machine”, a jej kierowcy od dawna preferowali klasyczne tarcze i wskaźniki na desce rozdzielczej .
BMW tak naprawdę nie martwi się żadną reakcją, powiedział mi dyrektor ds. technologii Frank Weber – chociaż niektórzy członkowie zarządu firmy byli nieco zaniepokojeni, gdy po raz pierwszy przedstawiono im ten pomysł.
Weber powiedział, iż nowa konfiguracja nie przypomina już ekranu wideo w samochodzie, ale raczej dodatkową warstwę rzeczywistości rozszerzonej, która zapewnia lepszą łączność kierowcy i samochodu z drogą. „Jesteś połączony z samochodem, a samochód jest połączony z drogą. To dokładnie tam, gdzie można się spodziewać informacji” – dodał.
Twoja deska rozdzielcza na przedniej szybie
To nie pierwszy raz, kiedy BMW drażni nowy wyświetlacz przezierny o nazwie BMW Panoramic iDrive. Firma pokazała jego wersję na targach CES 2023 w formacie Koncepcja iVision Deei to wszystko jest częścią nowej platformy o nazwie BMW Operating System X.
Nowy wyświetlacz przezierny biegnie wzdłuż wąskiego czarnego paska u dołu przedniej szyby, który rozciąga się pomiędzy słupkami A. Wyświetlacz jest trójwymiarowy i wyświetla informacje o prędkości, adaptacyjnych wspomaganiach jazdy, informacjach o światłach stopu i znakach drogowych, informacjach nawigacyjnych oraz stanie naładowania akumulatora. Można go również dostosować, dzięki czemu kierowcy mogą skonfigurować informacje, które chcą mieć na oku podczas podróży.
W przeciwieństwie do innych HUDów, w których trzeba ustawić się pod odpowiednim kątem, aby zobaczyć wyświetlane informacje, BMW twierdzi, iż nowy wyświetlacz będzie widoczny zarówno dla kierowcy, jak i pasażera.
BMW zintegrowało także nawigację i funkcje ADAS z HUDem, dzięki czemu trasa, którą podążasz, zmienia kolor na zielony, gdy korzystasz z nawigacji pokładowej ze wspomaganiem kierowcy. „Jeśli pomyślimy o wyższym poziomie zautomatyzowanej jazdy” – stwierdził Bauer – „to ADAS i nawigacja w naturalny sposób idą w parze”. Zauważył również, iż wiele funkcji nowego HUD-u powstało dzięki opiniom klientów. BMW już coś oferuje funkcje autonomicznej jazdy bez użycia rąk na oznakowanych autostradach.
Chociaż przednia szyba stanowi powierzchnię wystawową, nie jest to szyba specjalistyczna i jej wymiana nie będzie kosztować dodatkowych pieniędzy, jeżeli ulegnie stłuczeniu od kamienia, twierdzi BMW. Specjalna folia na przedniej szybie sprawia, iż obrazy 3D wydają się ostre i wyraźne. Czarny nadruk, na który wyświetlany jest HUD, jest standardowym czarnym nadrukiem we wszystkich innych pojazdach.
Konfigurowalny ekran informacyjno-rozrywkowy
Oprócz stworzenia HUD-a na całą przednią szybę, BMW wprowadziło także nowy centralny ekran informacyjno-rozrywkowy w kształcie rombu, który oferuje bardziej konfigurowalny interfejs. Użytkownicy mogą przeciągać i upuszczać „piksele” lub często używane aplikacje do kilku głównych pól na ekranie głównym, aby były łatwiej dostępne. Według BMW firma planuje udostępnić sklep z aplikacjami BMW dla nowego UX, który mógłby obejmować płatne aplikacje umożliwiające na przykład specjalne pakiety oświetlenia, podobnie jak plany Hyundaia na nadchodzący Ioniq 9.
BMW twierdzi, iż wykorzystuje najnowocześniejszą sztuczną inteligencję, aby „uczyć się” od klientów podczas jazdy i oferować odpowiednie funkcje w oparciu o zachowanie. Na przykład, jeżeli często wracasz z pracy do domu krętą drogą, przełączasz pojazd w tryb sportowy i włączasz aplikację muzyczną, opcje te będą regularnie pojawiać się na środkowym ekranie, aby zapewnić łatwy dostęp. A jeżeli podczas ładowania pojazdu elektrycznego często słuchasz aplikacji do medytacji lub podcastów, aplikacje te pojawią się na środkowym panelu po każdym podłączeniu.
BMW twierdzi, iż wykorzystuje również duże modele językowe, aby pojazd lepiej reagował na potrzeby kierowców. System naturalnego rozpoznawania głosu BMW został przez jakiś czas liderem klasyale teraz firma wykorzystuje LLM, aby nieco ułatwić nawigację. Możesz na przykład poprosić system, aby zabrał Cię na stację ładowania w pobliżu sklepu spożywczego, używając języka naturalnego, zamiast konieczności używania określonych słów kluczowych.
Oprócz aktualizacji systemu operacyjnego, BMW w nadchodzącej Neue Klasse przeprojektowało także kierownicę. Nowa wersja ma o wiele więcej przycisków pokrytych jednym kawałkiem plastiku, podobnie jak urządzenie medyczne. Każdy przycisk podświetla się, gdy system jest dostępny, a po naciśnięciu zapewnia reakcję dotykową.
BMW pozwoliło nam poznać przybliżony interfejs HUD i użyć niektórych przycisków dotykowych na platformie VR w listopadzie, przed ogłoszeniem targów CES. Choć na przedniej szybie nie można było uzyskać wrażenia przejrzystości obrazów w świecie rzeczywistym, nawigacja po przyciskach dotykowych była łatwa i nie można było ich zobaczyć. Przyciski przypominają te z Klasy S Mercedesa Benz 2024 i wszystkie są w zasięgu ręki.
BMW twierdzi, iż nowy iDrive, UX i konfiguracja wnętrza zaczną pojawiać się w jego pojazdach pod koniec 2025 roku.