
W najnowszym wydaniu Hyundai Kona stał się pełnoprawnym przedstawicielem kompaktowych SUV-ów. Praktycznie bez zmian pozostało tylko jedno – jego hybrydowy układ napędowy, który przez cały czas wytwarza 141 KM. Jak spisuje się w tym większym niż dotychczas samochodzie?
O ile pierwsze wcielenie Hyundaia Kony jedną „nogą” stało w segmencie miejskich crossoverów, a drugą w kompaktowych, o tyle najnowsze już nie uznaje kompromisów. Teraz to pełnoprawny przedstawiciel klasy kompakt, idealnie wpisujący się w gamę koreańskiej marki pomiędzy mniejszego Bayona a większego Tucsona.
https://magazynauto.pl/testy/hyundai-tucson-1-6-t-gdi-6mt-2wd-test,aid,2237Kona drugiej generacji, podobnie jak wcześniejszej, przez cały czas oferuje wersje „czysto” spalinowe, elektryczne oraz hybrydową. Do napędu tej ostatniej służy 105-konna jednostka benzynowa, która współpracuje z 43,5-konnym silnikiem elektrycznym. Całość uzupełniają 6-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa i akumulator o pojemności 1,56 kWh.

Hybrydowy napęd zapewnia przyzwoite osiągi
Hyundai, podobnie jak np. hybrydy Toyoty, tylko krótkie odcinki może pokonywać na prądzie. Oczywiście w trakcie poruszania się „żongluje” on oboma silnikami, aby uzyskać jak największą moc przy przyspieszaniu i jak najniższe spalanie podczas jazdy z niewielkim obciążeniem. Odbywa się to płynnie i bez żadnego szarpania.
benzynowy + elektr. |
1580 cm3 |
R4/16 |
105 KM/5700 |
43,5/141 KM |
144 Nm/4000 |
170/265 Nm |
przedni, aut./6-bieg. |
435/183/157/266 cm |
10,6 m |
1410/540 kg |
466/1300 l |
38 l (Pb 95) |
215/55 R18 |
165 km/h |
11,2 s |
4,5-4,8 l/100 km |
840 km |
134 400 zł |
157 400 zł |
Silnik elektryczny zawsze raczy dodatkowym zastrzykiem niutonometrów (170 Nm), w efekcie czego napęd Kony wyróżnia się przyjazną charakterystyką zarówno w niskim, jak i średnim zakresie obrotów. Blisko czerwonego pola silnik spalinowy zaczyna wyć.
Osiągi są przyzwoite. Od 0 do 100 km/h Kona przyspiesza w 10,9 s i pojedzie z prędkością 165 km/h. Poprzednikiem można było podróżować 160 km/h, ale na rozpędzenie się do 100 km/h wystarczało mu 9,9 s (wg pomiarów). prawdopodobnie częściowo winna temu jest nieco wyższa masa własna nowego modelu – 1410 kg wobec 1376 kg.
Skrzynia biegów dobrze współpracuje z kierowcą i sprawnie odpowiada na kickdown. Biegi na wyższe zmienia gwałtownie i nie zdarza się jej szarpać. Ciekawostkę stanowią łopatki przy kierownicy. W programie Eco za ich pomocą zarządza się trzystopniową rekuperację. W najmocniejszym trybie przytrzymując lewą, można autem hamować. Z kolei w ustawieniu Sport łopatki odpowiadają za ręczną zmianę biegów.
https://magazynauto.pl/testy/hyundai-kona-electric-platinum-dwa-w-jednym-swietny-elektryk-i-crossover-test,aid,3731Zużycie paliwa – bez fajerwerków
Zużycie paliwa jest dobre, ale nie rekordowe. W mieście należy liczyć się z 5,8-6,3 l/100 km, natomiast w trasie – ok. 5,2 l/100 km. Na autostradzie Kona potrzebuje z kolei ok. 8,6 l/100 km.
3,7 s |
10,9 s |
15,4 s |
22,1 s |
36,4 m |
36,3 m |
57,4 dB |
62,1 dB |
97 km/h |
2,6 |
5,2/6,0/5,6 l/100 km |
670 km |
Zza kierownicy Hyundai imponuje dopracowanym kokpitem z cyfrowymi zegarami i ogromną liczbą półek. Kabina przekonuje przestronnością w obu rzędach, a system multimedialny – przyjaznym menu. Kona zachwyca też liczbą systemów wsparcia w wersji Platinum i ich działaniem. Niestety irytuje jedno – przy każdym uruchomieniu auta włącza się ostrzeżenie o ograniczeniu prędkości.
Układ jezdny jest za to nastawiony na komfort. Kona płynnie pokonuje długie nierówności, a na tych krótkich we znaki dają się jej spore, 18-calowe koła. Całkiem precyzyjny układ kierowniczy przy niskich prędkościach pracuje bardzo lekko, ułatwiając manewrowanie, natomiast wraz z nabieraniem tempa jazdy wysyła coraz więcej sygnałów z kół.
Mimo swojego spokojnego charakteru Hyundai gwałtownie buduje zaufanie u kierowcy podczas dynamicznej jazdy. Jest pewny przy nagłych manewrach, ma dobrze zestrojone ESP i wykazuje sporą przyczepność przedniej osi.
1374
Hyundai Kona Hybrid 1.6 GDI 6DCT 2WD Platinum – test: podsumowanie
- obszerna kabina, pełne wyposażenie, przyjazna praca napędu, dobry ogólny komfort, stabilne prowadzenie
- przeciętne osiągi, spore zużycie paliwa na autostradzie
Hyundai Kona Hybrid to zaskakująco dopracowany samochód. Szkoda tylko, iż jego napęd nie zużywa mniej paliwa.