Ford zaprezentował odświeżony model Puma – kolejną zaawansowaną odsłonę w ewolucji najlepiej sprzedającego się samochodu osobowego amerykańskiej marki w Europie. Model znacznie podnosi walory kompaktowego crossovera, dzięki stylistyce, nowoczesnemu środowisku, w jakim podróżują kierowca i pasażerowie oraz praktycznej przestrzeni bagażowej.
Nowe wnętrze
Poza proporcjami i oryginalnym stylem nadwozia, nowa Puma wyróżnia się również bardziej wyrafinowanym wnętrzem. Opływowe, jednolite elementy stylistyczne doskonale komponują się z zaawansowanymi wyświetlaczami cyfrowymi, tworząc nowoczesną przestrzeń zapewniającą przyjemne warunki podróżowania.
Nowy Ford Puma pozwala zachować kontrolę nad planem dnia, niezależnie czy wiąże się on z pracą, czy z rozrywką. Pomaga w tym system informacyjno-rozrywkowy SYNC 4 najnowszej generacji, skomunikowany z chmurą w standardzie prędkości transmisji 5G. Dysponuje „wiszącym” 12-calowym wyświetlaczem centralnym i wyprofilowanym pasem głośników przednich, działających jak soundbar. telefony można łatwo łączyć bezprzewodowo z Apple CarPlay i Android Auto. Z kolei dostępna w standardzie pokładowa Alexa reaguje na polecenia głosowe, choćby bez podłączonego telefona.
Walory praktyczne nowej Pumy podnosi nowatorski system MegaBox. Oferuje on dodatkowe 80 litrów przestrzeni bagażowej wkomponowanej w podłogę bagażnika. Dzięki temu można w nim przewozić przedmioty o wysokości do 115 cm. Dzięki dodatkowemu schowkowi MegaBox pojazd o długości 4,2 metra oferuje 456 litrów przestrzeni bagażowej z kompletem pasażerów. W rezultacie Puma może służyć jako wygodny pojazd na rodzinne wakacje z bagażnikiem wypełnionym walizkami lub sprzętem sportowym.
Nowy Ford Puma może być również wyposażony w rozbudowany zestaw zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy. Należą do nich inteligentny tempomat adaptacyjny, automatycznie dostosowujący prędkość do pokonywanych zakrętów lub zjazdów z autostrady oraz system kamer 360-stopni przekazujący obraz otoczenia samochodu.
Uproszczona oferta układów napędowych obejmuje silnik 155-konny EcoBoost Hybrid o pojemności 1,0 litra, wsparty 48-woltową instalacją elektryczną w wersjach Puma Titanium, ST-Line i ST-Line X lub potężny napęd hybrydowy o mocy maksymalnej 170 KM w wersji Puma ST Powershift. Ponadto nowa Puma korzysta z bezprzewodowych aktualizacji systemu Forda, umożliwiających ewolucję i udoskonalanie samochodu w miarę upływu czasu.
Ford zapowiedział również, iż w pełni elektryczna Puma Gen-E zostanie zaprezentowana jeszcze w tym roku.
Nowe wnętrze
Biuro projektowe Ford Design pokusiło się o świeże spojrzenie na wnętrze kompaktowego crossovera. Stworzono współczesny azyl dla podróżujących nową Pumą, łączący eleganckie wzornictwo, sportową architekturę i najnowocześniejsze technologie.
Kabina utrzymana jest w jednej tonacji, dzięki czemu prezentuje się przejrzyście i schludnie. Projekt kabiny oparto na otaczającej kierowcę, rozciągającej się od drzwi do drzwi desce rozdzielczej z wąskimi otworami wentylacyjnymi, trójwymiarowym, wyprofilowanym pasem głośników przednich działających jak soundbar, dwuramiennej kierownicy sportowej ze spłaszczonym dołem wieńca oraz efektownych wyświetlaczach cyfrowych.
Nowy Ford Puma jest wyposażony w cyfrowy zestaw zegarów o przekątnej 12,8-cala. Można go dostosować tak, aby w sposób klarowny wyświetlał najbardziej przydatne dla kierowcy informacje. Poziomy, 12-calowy wyświetlacz centralny, wpisujący się w motyw wiszącego kokpitu, umieszczono wysoko na konsoli środkowej. Skierowano go w stronę kierowcy, co ułatwia interakcje i podkreśla sportowy charakter kabiny.
Wrażenie luksusu, typowego dla dużego samochodu potęguje dyskretnie wkomponowane nastrojowe oświetlenie. Pośrednio rozjaśnia ono wnętrze, nadając mu przyjemny dla zmysłów klimat. Fotele, kierownica i nowy przesuwany podłokietnik wykończono materiałem syntetycznym Sensico imitującym skórę. Zstosowano delikatne przeszycia w kolorze Cool Grey dla wersji Titanium i wyraziste czerwone przeszycia dla wersji ST-Line. Samochód można wyposażyć również w aluminiowe, sportowe pedały i nakładki progowe oraz ciemną podsufitkę.
Laminowana przednia szyba ma również pozytywny wpływ na atmosferę azylu, poprawiając komfort akustyczny w czasie podróży. Oferowany jako opcja jest również otwierany, panoramiczny dach szklany. Doświetla on wnętrze i pozwala pasażerom podziwiać architekturę podczas jazdy w mieście.
Wszystko to tworzy idealną przestrzeń, w której można cieszyć się wyrafinowanymi rozwiązaniami technicznymi, przenoszącymi kierowcę i pasażerów do świata cyfrowego.
SYNC 4 nowej generacji
Nowa Puma została uzupełniona o system łączności, rozrywki i informacji SYNC 4 najnowszej generacji. Centralny wyświetlacz dotykowy integruje również elementy sterujące takimi funkcjami, jak klimatyzacja i ogrzewanie, wcześniej aktywowane dzięki przycisków fizycznych. Dzięki temu konsola środkowa stała się bardziej przejrzysta i prostsza w obsłudze.
Dzięki dwukrotnie większej mocy obliczeniowej w porównaniu z poprzednią wersją, SYNC 4 jest nie tylko szybszy. Może także wykorzystywać złożony algorytm uczenia maszynowego do zapamiętywania działań na podstawie danych wprowadzanych wcześniej przez kierowcę i oferowania dokładniejszych sugestii oraz szybszych odpowiedzi. Usprawnia to korzystanie z oferowanej w standardzie nawigacji skomunikowanej z siecią, oraz funkcji rozrywkowych i komunikacyjnych.
Aby uzyskać dostęp do funkcji rozrywkowych, informacji pogodowych i ustawień klimatyzacji nie trzeba już odrywać rąk od kierownicy. Wystarczy wydanie naturalnych poleceń głosowych. Apple CarPlay i Android Auto pozwalają na bezprzewodowe skomunikowanie telefonów. Ma to wpływ na większy porządek w kabinie. Dodatkowo specjalny schowek na telefony z ładowarką indukcyjną sprawia, iż akumulatory telefonów są zawsze naładowane. Pokładowy modem 5G, będący wyposażeniem standardowym, zapewnia superszybką łączność w podróży. Komunikuje ze światem między innymi wbudowaną Alexę – mobilnego asystenta osobistego – lub pobiera w trybie szybkiego strumieniowania muzykę. Odpowiednie brzmienie nadaje jej opcjonalny, 10-głośnikowy system audio B&O.
Rozwiązania upraszczające życie
Nowy Ford Puma otrzymał zaawansowane systemy, spotykane dotychczas w dużych modelach. Wszystko by zapewnić bardziej komfortowe i bezstresowe podróżowanie właścicielom kompaktowego crossovera.
Tempomat adaptacyjny z funkcją Stop & Go oferuje nie tylko płynniejsze hamowanie i przyspieszanie. Zapewnia także centrowanie na pasie ruchu oraz system inteligentnej kontroli tempa jazdy z przewidywaniem ograniczeń prędkości. Może on z wyprzedzeniem dostosować prędkość pojazdu do zakrętów, rond oraz podczas wjazdu lub zjazdu z autostrad.
Asystent unikania kolizji na skrzyżowaniach monitoruje drogę przed samochodem pod kątem możliwych kolizji z nadjeżdżającymi pojazdami na równoległych pasach oraz pieszymi i rowerzystami przechodzącymi przez drogę, w którą skręca kierowca. System może automatycznie aktywować układ hamulcowy, aby zapobiec kolizji lub złagodzić jej skutki. Działa poprawnie bez potrzeby wykrywania elementów dróg, takich jak oznaczenia pasów, a także w nocy, przy włączonych reflektorach.
Nowością w modelu Puma jest także wspomaganie hamowania awaryjnego podczas cofania. jeżeli system wykryje podczas cofania na drodze pojazdu statyczne przeszkody, takie jak pachołki, pieszych, rowery i inne pojazdy, może automatycznie uruchomić hamulce. Podobnie, system hamowania automatycznego przy cofaniu z monitorowaniem ruchu poprzecznego potrafi identyfikować poruszające się obiekty, takie jak piesi, rowerzyści lub pojazdy. W razie potrzeby również aktywuje układ hamulcowy.
Oferowany jako wyposażenie opcjonalne system kamer 360 stopni wyświetla na centralnym ekranie widok pojazdu z lotu ptaka. Umożliwia on kierowcy dostrzeżenie obiektów i przeszkód niewidocznych z wnętrza samochodu. Bardzo ułatwia to parkowanie i manewrowanie w ciasnych przestrzeniach.
Dostępne w opcji reflektory matrycowe Dynamic Matrix LED poprawiają widoczność przed samochodem, zarówno kierowcy Pumy, jak i innym uczestnikom ruchu. System samoczynnej zmiany świateł drogowych na mijania wykorzystuje zamontowaną z przodu kamerę do wykrywania ruchu przed pojazdem. Wyłącza części wiązki świateł drogowych, która oślepiałaby nadjeżdżających użytkowników drogi. System monitoruje przestrzeń przed samochodem, aby lepiej oświetlać zakręty, dzięki czemu kierowca ma większe pole widzenia.
To bezsprzecznie jest Puma
Stylistyka nadwozia nowej Pumy nawiązuje do rozpoznawalnych cech najchętniej kupowanego europejskiego samochodu osobowego Forda. Front zwraca uwagę nowym emblematem Forda pomiędzy zaprojektowanymi od podstaw reflektorami w kształcie „pazurów”. Na drodze stanowią one wyrazistą sygnaturę Pumy.
Wersja Titanium czerpie inspirację z większego modelu gamy. Jak w nowej Kudze, kratkę wlotu powietrza do chłodnicy pozbawiono chromowanej powłoki, nadając przodowi samochodu bardziej młodzieżowy wygląd. Wersja ST-Line charakteryzuje się nawiązującym do sportowych aspiracji stylem przedniej części nadwozia. Modele ST-Line X dysponują również wyjątkowym tylko dla tej wersji tylnym spojlerem.
Nowa Puma jest dostępna w sześciu przyciągających wzrok kolorach, między innymi nowością jest lakier Cactus Grey, będący jej wizytówką. Dla modelu przewidziano felgi aluminiowe o rozmiarze od 17 do 19 cali, w zależności od wersji.
Dodatkowe opcjonalne elementy wyposażenia to światła powitalne, wyświetlające logo Pumy na nawierzchni obok drzwi podczas wsiadania lub wysiadania. Ten estetyczny element ma również walor praktyczny – pozwala w złą pogodę uniknąć zabłocenia butów.
Udoskonalona gama jednostek napędowych
Uproszczona nowa oferta układów napędowych daje klientom wybór spośród mocnych, ale oszczędnych napędów hybrydowych, wspartych 48-woltową instalacją elektryczną, dostosowanych do oczekiwań kierowców kompaktowego crossovera.
Układy napędowe EcoBoost Hybrid wyposażone są w zintegrowany rozrusznik/generator z napędem pasowym (BISG). Zastępuje on standardowy alternator, który umożliwia odzyskiwanie i gromadzenie energii, zwykle traconej podczas hamowania i jazdy wybiegiem. Można ją następnie wykorzystać do ładowania 48-woltowego akumulatora litowo-jonowego, chłodzonego powietrzem.
BISG działa również jako silnik elektryczny, współpracujący z trzycylindrową jednostką spalinową. Wykorzystuje zmagazynowaną energię do wzmocnienia momentu obrotowego podczas normalnej jazdy i przyspieszania, a także do zasilania osprzętu elektrycznego pojazdu.
Benzynowy 1,0-litrowy napęd EcoBoost Hybrid Forda występuje w wariantach o mocy 125 KM i 155 KM. Może współpracować z siedmiobiegową automatyczną przekładnią dwusprzęgłową Powershift, charakteryzującą się wysoką kulturą pracy. Dzięki niej zmiana biegów odbywa się w sposób płynny. W scenariuszach wymagających np. szybszego wyprzedzania, przekładnia potrafi zredukować bieg o trzy przełożenia, dając kierowcy pewność uzyskania maksymalnego przyspieszenia.
1,0-litrowy EcoBoost Hybrid Powershift o mocy 125 KM zużywa 5,6-6,3 l/100 km paliwa i emituje 127-143 g/km CO2 wg WLTP. Wariant 155-konny osiąga zużycie paliwa na poziomie 5,5-6,3 l/100 km i emisję 125-142 g/km CO2 wg WLTP.
Wariant 125-konny napędu EcoBoost Hybrid o pojemności 1,0 litra jest również dostępny z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Ten układ oferuje bardzo niskie zużycie paliwa w granicach 5,3-6,0 l/100 km. Zapewnia także emisję CO2 WLTP na poziomie 119-135 g/km.
Możliwość wyboru trybu jazdy: Normal, Eco, Sport i Slippery, pozwala kierowcy na optymalizację parametrów układów samochodu w zależności od potrzeb.
Usportowiona Puma ST Powershift
Ford zaprezentował również nową Pumę ST Powershift, z rozwiązaniami, podnoszącymi jej osiągi, które odnajdziemy zarówno wewnątrz, jak i pod maską. Najmocniejszy w gamie Forda wariant silnika EcoBoost o pojemności 1,0 litra osiąga moc maksymalną 170 KM. Napęd ten generuje też maksymalny moment obrotowy 248 Nm. Siedmiobiegowa skrzynia dwusprzęgłowa Powershift pozwala obudzić żywiołowy charakter tej jednostki, a jednocześnie cieszyć się jej zaletami praktycznymi w codziennej eksploatacji. Napęd zapewnia zużycie paliwa na poziomie 6,0-6,5 l/100 km i emisję CO2 135-146 g/km wg WLTP.
Nowy Ford Puma ST Powershift charakteryzuje się wysoką mocą i dynamiką reakcji. Pomaga w tym także możliwość szybkiej zmiany biegów dzięki łopatek przy kierownicy, podnosząca zaangażowania kierowcy. Wersja zwraca uwagę dopasowanym do jej charakteru designem nadwozia ze splitterem Ford Performance. Zwiększa on siłę docisku na przedniej osi o prawie 80 procent w porównaniu do bazowej wersji nowej Pumy. Charakterystycznym dla ST elementem są też: górna i dolna kratka osłony chłodnicy, poprawiające chłodzenie silnika i zwiększające jego wydajność.
Jako uzupełnienie opcjonalne można wybrać podkreślone czernią fortepianową: dach, kratkę osłony chłodnicy, boczne słupki, obudowy lusterek bocznych i tylny spojler dachowy. Można także zamówić przydymione, 19-calowe aluminiowe felgi w kolorze szarym Magnetite.
Wnętrze
Wnętrze zaaranżowano z myślą o sportowych aspiracjach i wysokich osiągach wersji. Projekt kabiny uzupełniono o sportowe fotele Ford Performance oraz unikatowe plakietki i aplikacje z logotypem ST.
Nowy Ford Puma nie stracił nic z walorów praktycznych pięciodrzwiowego pojazdu rodzinnego. Wszechstronna i innowacyjna przestrzeń bagażowa zachowała funkcjonalną skrzynkę MegaBox. Umożliwia ona umieszczenie w bagażniku dwóch zestawów kijów golfowych w pozycji pionowej lub służy jako łatwy do czyszczenia schowek na mokre, czy zabłocone przedmioty po zakończeniu aktywności na świeżym powietrzu.
Informacja prasowa
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeżeli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.