Nowy elektryczny Nissan Micra – bardzo blisko spokrewniony z Renault 5

8 godzin temu

Micra powraca do gamy Nissana po przerwie. Teraz będzie jednak tylko samochodem elektrycznym, powstałym dzięki bliskiej współpracy w ramach aliansu z Renault. W ofercie znajdą się dwie wersje, o mocy 122 i 150 KM i z akumulatorami trakcyjnymi o pojemności, odpowiednio, 40 kWh i 52 kWh.

Nissan Micra ma długie, sięgające 1983 roku, tradycje. Łącznie powstało pięć generacji tego japońskiego "malucha", a druga, szczególnie udana, zdobyła choćby w 1993 r. tytuł europejskiego samochodu roku. Piąte wcielenie Micry oferowano w latach 2016-2022.

Micra powraca więc po trzyletniej przerwie. Uznano, iż choć elektryfikacja nie postępuje w tak szybkim tempie, jak pierwotnie zakładano, nowy miejski model powinien być jednak samochodem wyłącznie elektrycznym. W segmencie miejskim na wielu rynkach może się to okazać trafioną decyzją.

Nowa Micra, jest pierwszym z kilku nowych elektrycznych Nissanów, jakie niedługo zadebiutują (w kolejce czekają już Juke i Leaf), powstała w ramach współdziałania w aliansie z Renault i jest technologicznym bliźniakiem niedawno wprowadzonego (i także uhonorowanego tytułem COTY) Renault 5.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/renault-5-i-alpine-a290-europejskim-samochodem-roku-w-konkursie-car-of-the-year-2025,aid,4842

Te same klocki, inny wygląd

Nowa Micra została zbudowana na płycie podłogowej AmpR i dzieli ją właśnie z Renault 5. Techniczna baza obu modeli jest zatem identyczna. Co więcej, będą one produkowane w tej samej fabryce we Francji. Także ogólne proporcje karoserii są takie same, ale design – już nie. Micra została zaprojektowana w ośrodku Nissan Design Europe w Londynie i odróżnia się od Renault w zasadzie każdym panelem karoserii, oświetleniem, a także wieloma mniejszymi dealami. Inaczej jest w kabinie – tutaj w zasadzie poza detalami wykończenia i tapicerkami większych różnic nie ma.

Micra i Renault 5 mają również takie samo zestrojenie układów kierowniczego i jezdnego (zawieszenie to kolumny Mc Phersona z przodu i układ wielowahaczowy z tyłu). Kierowca ma do dyspozycji system wyboru trybów jazdy (Comfort, Sport, Eco i Perso, który można ustawiać samodzielnie). Zmiana trybu wpływa m.in. na dostępność mocy i momentu obrotowego, reakcję na dodanie gazu czy pracę układu kierowniczego.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/renault-5-e-tech-pierwsza-jazda-dane-techniczne-prowadzenie-osiagi-zasieg,aid,466

Dwa silniki, dwie baterie

Nowa Micra będzie oferowana w dwóch odmianach napędowych. Podstawowa otrzymała silnik o mocy 122 KM i maksymalnym momencie obrotowym 225 Nm. Akumulator trakcyjny w tym wypadku ma pojemność 40 kW (maksymalna moc ładowania DC 80 kW), a zasięg to 310 km. Druga wersja jest 150-konna (245 Nm maksymalnego momentu obrotowego), a dzięki pojemniejszej baterii 52 kWh (ładowanie DC do 100 kW) jest w stanie na jednym ładowaniu pokonać 408 km.

Obie wersje mają w standardzie pompę ciepła oraz układ V2L pozwalający podłączyć do akumulatora auta urządzenia zewnętrzne. Seryjnym wyposażeniem jest też układ hamowania rekuperacyjnego, którego poziom można regulować manetkami pod kierownicą. Co ważne, Micrę wyposażono w funkcję e-Pedal (nie ma jej w R5), dzięki której po całkowitym puszczeniu pedału przyspieszenia samochód może się zatrzymać.

Sprzedaż nowego Nissana Micra rozpocznie się pod koniec bieżącego roku. Na razie trudno wyrokować, jak będą się kształtowały jego ceny w porównaniu z Renault 5.

Ogólny zarys sylwetki Micry jest taki sam, jak w Renault 5. Zdjęcie: Nissan
Przód ma już jednak kompletnie inną stylizację niż w R5. Zdjęcie: Nissan
Felgi mają seryjnie 18 cali średnicy. Zdjęcie: Nissan
Micra będzie dostępna w dwóch wersjach mocy 122 i 150 KM. Zdjęcie: Nissan
Tył jest zupełnie inny niż w R5 (nawet szyba ma zmieniony kształt). Zdjęcie: Nissan
Kokpit taki jak w Renault 5, ale różne są detale wykończenia czy tapicerki. Wskaźniki i centralny ekran mają po 10,1 cala. System multimedialny korzysta z rozwiązań Google (w tym map). Zdjęcie: Nissan
Tylko w Micrze system hamowania rekuperacyjnego ma funkcję e-Pedal, umożliwiającą pełne zatrzymanie auta bez wciskania hamulca. Zdjęcie: Nissan
W Micrze jeszcze nie siedzieliśmy, ale takie same fotele w R5 okazały się naprawdę wygodne. Zdjęcie: Nissan
Micra jest 5-osobowa. Zdjęcie: Nissan
Bagażnik ma pojemność 326 litrów. Zdjęcie: Nissan
Idź do oryginalnego materiału