Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło, iż budowa pierwszego odcinka Drogi Czerwonej, która połączy miasto z portem morskim, rozpocznie się w 2029 roku. Nowa trasa, licząca 6,2 km, ma za zadanie odciążyć istniejącą Trasę Kwiatkowskiego, której nośność jest w tej chwili niewystarczająca dla intensywnego ruchu ciężarowego.
Droga Czerwona zostanie zaprojektowana zgodnie z wymaganiami europejskiej sieci drogowej TEN-T, jako droga główna ruchu przyspieszonego (GP). Inwestycja obejmie pięć węzłów drogowych, które umożliwią sprawne połączenie z resztą sieci drogowej. Planowane są również kładki i tunele, które zapewnią bezpieczeństwo pieszym i rowerzystom.
Harmonogram prac i przygotowania
Jak poinformowało Ministerstwo Infrastruktury, prace budowlane rozpoczną się w 2029 roku, a ich zakończenie planowane jest na 2032 rok. w tej chwili realizowane są intensywne przygotowania, mające na celu opracowanie pełnej dokumentacji inwestycji.
W październiku 2022 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z firmą Mosty Katowice na opracowanie dokumentacji przygotowawczej.
🌊 Zobacz ruch statków w portach nad Zatoką Gdańską 🌊
- 🚢 W Gdyni
- 🚢 W porcie zewnętrznym w Gdańsku
- 🚢 W porcie wewnętrznym w Gdańsku
🌟 Sprawdź aktualny ruch statków i bądź na bieżąco z wydarzeniami na wodach Zatoki Gdańskiej! 🌟
Głos władz i mieszkańców – budowa Drogi Czerwonej
Prezydent Gdyni, Aleksandra Kosiorek, podkreśliła znaczenie tej inwestycji dla miasta:
To dla nas wspaniała informacja. Budowa Drogi Czerwonej jest kluczową inwestycją dla Gdyni. Ruch ciężkich pojazdów dziś prowadzony Estakadą Kwiatkowskiego jest obciążeniem dla płynności ruchu w całym krwiobiegu drogowym miasta. Nowa inwestycja zdecydowanie poprawi wygodę przemieszczania się kierowców.
Etapy realizacji inwestycji
Prace przygotowawcze, zaplanowane na lata 2022-2025, obejmują podział Drogi Czerwonej na trzy odcinki. Pierwszy odcinek, liczący 6,2 km, łączy Gdynię Chylonię z Trasą Kwiatkowskiego. Drugi odcinek, o długości 2,4 km, prowadzi od Trasy Kwiatkowskiego do węzła Ofiar Grudnia 70. Trzeci, najkrótszy odcinek, 1,1 km, łączy węzeł Ofiar Grudnia 70 z Terminalem Promowym.
Dla pierwszego odcinka wykonawca opracuje koncepcję programową oraz dokumentację potrzebną do złożenia wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Prace nad koncepcją mają zakończyć się w czerwcu 2025 roku. Dla odcinków drugiego i trzeciego przewidziane jest opracowanie studium komunikacyjnego, które pozwoli na dalsze decyzje dotyczące dokumentacji. Zakończenie tych prac planowane jest na wrzesień 2024 roku.
Dalsze kroki i przyszłe wyzwania
Po zakończeniu prac nad studium komunikacyjnym konieczne będzie uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, co jest niezbędne dla realizacji inwestycji. Cały proces wymaga ścisłej współpracy różnych instytucji oraz zaangażowania mieszkańców i władz lokalnych.
mn