Nowe, udoskonalone Porsche Taycan

10 miesięcy temu

Porsche przeprowadziło szczególnie obszerną aktualizację linii modelowej Taycan. Nowe warianty oferują wyższą moc, większy zasięg, sprawniej przyspieszają i szybciej się ładują – przy większej stabilności. Przy okazji projektanci Style Porsche wyostrzyli design i mocniej zróżnicowali wygląd modeli Turbo. Wszystkie warianty linii Taycan mają teraz jeszcze bogatsze wyposażenie standardowe. Reprezentują najnowszą generację koncepcji Porsche Driver Experience, z udoskonaloną koncepcją obsługi oraz wyświetlania informacji.

Wszystkie trzy odmiany nadwoziowe od chwili premiery będą charakteryzowały się licznymi modyfikacjami. Sportowy sedan Taycan, wszechstronny Taycan Cross Turismo, który jest dostępny z pakietem off-roadowym, oraz dynamiczny, a zarazem praktyczny Taycan Sport Turismo. W każdym przypadku do wyboru są cztery opcje układu napędowego, z napędem na tylne lub na wszystkie koła. Zmodernizowane modele będą dostępne w Porsche Centrach wiosną 2024 r.

Aby kompleksowo udoskonalić pierwszy w pełni elektryczny samochód sportowy Porsche, na drodze do seryjnej produkcji inżynierowie ds. rozwoju i kierowcy testowi przejechali zakamuflowanymi egzemplarzami testowymi na całym świecie ponad 3,6 miliona kilometrów. Jak dotąd producent sportowych aut wyprodukował prawie 150 tys. sztuk linii Taycan. Najważniejszymi rynkami jej zbytu są obecnie: Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Niemcy i Chiny.

Prezentując Porsche Taycan pod koniec 2019 r., zapoczątkowaliśmy nową erę elektromobilności. Nasza nowa linia modelowa z miejsca pokazała, iż zmienia reguły gry i jest innowacyjnym pionierem wśród aut elektrycznych” – powiedział szef ds. linii Taycan, Kevin Giek. „Teraz kontynuujemy tę historię sukcesu z gruntownie zmodernizowanym Porsche Taycan. Wybija się ono na nowy poziom pod względem osiągów, wyjątkowej dynamiki oraz przyjemności z jazdy. Jednocześnie zdołaliśmy znacząco poprawić efektywność, zasięg, codzienną użyteczność i komfort”.

Jeszcze lepsze osiągi

Wszystkie zaktualizowane modele rozpędzają się znacznie szybciej niż ich poprzednicy. Sportowe sedany Taycan i Taycan Turbo S osiągają prędkość 100 km/h ze startu zatrzymanego w zaledwie 4,8 i 2,4 sekundy. Dzięki temu są, odpowiednio, o 0,6 i 0,4 sekundy szybsze niż dotąd.

Dzięki nowej funkcji push-to-pass, dostępnej w pakiecie Sport Chrono, za naciśnięciem przycisku można wywołać 10-sekundowy wzrost mocy choćby o 70 kW. Lepsze wyniki przyspieszeń są generalnie skutkiem wyższych mocy systemowych. Na przykład podstawowy Taycan generuje teraz o 60 kW więcej niż wcześniej. Taycan Turbo S z funkcją Launch Control zapewnia dodatkowe 140 kW. Zwiększa to moc systemową tego topowego wariantu do 700 kW/952 KM.

Zasięg choćby o 35% większy niż w przypadku poprzednika

W zależności od wariantu nadwoziowego i wersji silnikowej zasięg w cyklu mieszanym WLTP wzrósł choćby do 678 km. Oznacza to przyrost o 175 km lub 35%. Zmodernizowany Taycan nie tylko wymaga mniejszej liczby przystanków na ładowanie podczas długich podróży. Także szybciej się ładuje. Na stacjach ładowania prądem stałym (DC) o napięciu 800 V energię można uzupełniać z mocą do 320 kW. To o 50 kW więcej niż dotychczas. Okno szybkiego ładowania nowego akumulatora zostało znacznie rozszerzone. Oznacza to, iż moc przekraczającą 300 kW można utrzymać choćby przez pięć minut. Bardzo wysoką wydajność ładowania osiąga się teraz szybciej, choćby w niskiej temperaturze.

W zależności m.in. od stylu jazdy pozwala to skrócić czas wymagany na uzupełnienie energii z poziomu 10 do 80% w porównaniu z poprzednikiem choćby o połowę. W Porsche Taycan pierwszej generacji czas ładowania 10–80% przy 15 stopniach Celsjusza wynosi 37 minut. Zmodernizowany Taycan, pomimo większej pojemności akumulatora, potrzebuje do tego zaledwie 18 minut w tych samych warunkach. Akumulator Performace Plus ma teraz pojemność 105 kWh brutto, zwiększoną z 93 kWh.

Nowe aktywne podwozie

Wszystkie zmodernizowane warianty Porsche Taycan są standardowo wyposażone w adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne. Opcjonalnie dla wersji z napędem na wszystkie koła można zamówić nowe zawieszenie Porsche Active Ride. Układ ten oferuje niespotykaną dotąd rozpiętość pomiędzy komfortem a dynamiką jazdy.

Zawieszenie niezmiennie utrzymuje nadwozie Porsche Taycan w poziomie, choćby podczas dynamicznych manewrów hamowania, skrętu i przyspieszania. Przy płynnej jeździe podwozie niemal całkowicie pochłania nierówności. W dynamicznych sytuacjach na drodze zawieszenie Porsche Active Ride zapewnia bliskie ideału połączenie z nawierzchnią. Wszystko za sprawą zrównoważonego rozkładu obciążeń kół. Po włączeniu odpowiedniego trybu może kompensować przechyły wzdłużne i poprzeczne, zmniejszając siły działające na podróżujących.

Rozbudowane środki zwiększające efektywność

Jednoczesna poprawa osiągów i efektywności wynika z szeregu czynników. Zaawansowanego układu napędowego z nowym silnikiem na tylnej osi (o mocy choćby o 80 kW wyższej niż wcześniej), który zastosowano we wszystkich wariantach, zmodernizowanego falownika impulsowego ze zoptymalizowanym oprogramowaniem, pojemniejszych akumulatorów, zaktualizowanego zarządzania ciepłem, nowej generacji pompy ciepła oraz zmodyfikowanej strategii rekuperacji i sterowania napędem na wszystkie koła.

Maksymalna moc rekuperacji podczas zwalniania z wysokich prędkości wzrosła o ponad 30%, z 290 do 400 kW. Wszystkie warianty są teraz standardowo wyposażone w aerodynamicznie zoptymalizowane obręcze oraz ogumienie o zmniejszonych oporach toczenia. Specjalnie w tym celu opracowano nowe 21-calowe felgi i opony.

Znacząco wzbogacone wyposażenie przy niższej masie

Choć nowe warianty ważą choćby o 15 kilogramów mniej , wyposażenie standardowe pozostało bogatsze niż dotychczas. Oświetlenie ambientowe, wspomaganie parkowania ParkAssist z kamerą cofania, elektrycznie składane lusterka zewnętrzne z oświetleniem otoczenia, podgrzewane przednie fotele, inteligentny menedżer zasięgu Porsche (PIRM), pompa ciepła z nowym układem chłodzenia, schowek na telefon z funkcją bezprzewodowego ładowania, elektrycznie sterowane pokrywy gniazd ładowania po stronach kierowcy i pasażera z przodu, przełącznik trybu jazdy oraz wspomaganie układu kierowniczego Plus – to wszystko należy teraz do seryjnej specyfikacji.

Bazowe warianty standardowo otrzymują adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne i nakładki progów drzwi wykończone aluminium. Oprócz poszerzonego zakresu wyposażenia wzbogacona specyfikacja obejmuje pojemniejszy, a przy tym lżejszy akumulator.

Jeszcze atrakcyjniejszy wygląd

Eksperci Style Porsche udoskonalili także czysty, purystyczny design linii Taycan. Nadali jej nowy wygląd przodu i tyłu, obejmujący zmienione reflektory oraz również tylne lampy. Nowe przednie błotniki oraz spłaszczone reflektory jeszcze bardziej podkreślają optyczną szerokość nadwozia.

Nowe reflektory wykorzystują matrycową technologię HD o wysokiej rozdzielczości. Po zmroku prezentują teraz charakterystyczną czteropunktową sygnaturę marki. Napis „PORSCHE” na tylnym pasie świetlnym ma trójwymiarowy wygląd przypominający szkło. Po raz pierwszy dostępna jest także podświetlana wersja tego elementu, z animacjami na powitanie i pożegnanie.

Do innych wartych odnotowania cech należy akcentujący kolor Turbonite. Sprawia on, iż warianty Turbo i Turbo S dodatkowo wyróżniają się na tle innych odmian, zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz.

Zaktualizowana koncepcja obsługi i wyświetlania informacji

Zestaw wskaźników, centralny ekran i opcjonalny wyświetlacz dla pasażera charakteryzują się zoptymalizowanym interfejsem użytkownika z dodatkowymi funkcjami. Przełącznik trybu jazdy należy teraz do wyposażenia standardowego. W przypadku egzemplarzy z pakietem Sport Chrono i akumulatorem Performance Plus na przełączniku umieszczono dodatkowo specjalny przycisk push-to-pass.

Dzięki nowej dźwigni sterującej umieszczonej po lewej stronie kierownicy obsługa systemów wspomagających staje się też jeszcze bardziej intuicyjna. Usługę Apple CarPlay głębiej zintegrowano z wyświetlaczami i funkcjami auta. Nowa funkcja Wideo w samochodzie umożliwia strumieniowe przesyłanie filmów na centralny ekran oraz wyświetlacz dla pasażera.

W dniu premiery na stronie internetowej marki Porsche udostępniono ceny nowego modelu. Taycan dostępny jest w Polsce od 489 tys. zł, Taycan 4S od 558 tys. zł, Taycan Turbo od 809 tys. zł, a Taycan Turbo S od 969 tys. zł. Ceny modeli Cross Turismo zaczynają się od 547 tys. zł (Taycan 4 Cross Turismo), 583 tys. zł (Taycan 4S Cross Turismo), 815 tys. zł (Taycan Turbo Cross Turismo) i 966 tys. zł (Taycan Turbo S Cross Turismo). Dla modeli Sport Turismo przyjęto ceny bazowe – 494 tys. zł (Taycan Sport Turismo), 563 tys. zł (Taycan 4S Sport Turismo), 814 tys. zł (Taycan Turbo Sport Turismo) i 974 tys. zł (Taycan Turbo S Sport Turismo).

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj

Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeżeli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.

Idź do oryginalnego materiału