Nowe Porsche Cayenne w niezwykły sposób łączy ze sobą skrajności. Ma sensacyjny napęd| Pierwsza jazda

6 godzin temu

Bez dwóch zdań takiego Porsche Cayenne jeszcze nie było. To auto w jeszcze lepszy sposób niż wszyscy poprzednicy razem wzięci łączy ze sobą skrajności, co zawdzięcza m.in. zupełnie nowemu napędowi. Najbardziej zaskakuje jednak tym, jak spisuje się na torze. Czasem aż ciężko uwierzyć, iż jest dużym SUV-em.

  • Zupełnie nowe, czwarte wcielenie niemieckiego SUV-a – po raz pierwszy elektryczne
  • Imponujące liczby: ponad 1000 KM i 0-200 km/h poniżej 8 s

Porsche jest w tej chwili w trudnej sytuacji, spowodowanej przez nadmierną wiarę w elektryfikację. Choć już zapowiedziało zmianę strategii, elektryczne Cayenne było na zbyt zaawansowanym etapie rozwoju, aby z niego rezygnować. Spokojnie, spalinowy model pozostaje w ofercie i prawdopodobnie za jakiś czas przejdzie obszerną modernizację.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/porsche-zwalnia-tempo-elektryfikacji-i-zmienia-plany-napedy-benzynowe-wracaja-do-lask,aid,5580

Z bezprzewodowym ładowaniem

Nowe Cayenne Electric stanowi wspaniały popis niemieckich inżynierów. Opracowane na platformie PPE, wyróżnia się ultraszybkim ładowaniem z mocą do 400 kW. W efekcie w 10 min można zwiększyć zasięg o 300 km. Poza tym to pierwsze auto na świecie z możliwością indukcyjnego uzupełniania prądu z mocą 11 kW.

Porsche Cayenne Electric korzysta z baterii o pojemności 113 kWh (brutto) z nowym systemem zarządzania temperaturą. Zapewnia ponad 600 km i przyjmuje prąd z mocą sięgającą 400 kW. Ładowanie 10-80% trwa 15 minut. fot. Porsche

W kamuflażu, ale w środku – już bez tajemnic

Nie ujawniono jeszcze nadwozia tego SUV-a, ale już odsłonięto jego kabinę. Tutaj uwagę zwraca wygięty ekran centralny w technologii OLED. Jest on największym, jaki trafił do modelu Porsche i w dolnej części zawiera różne skróty (m.in. do ogrzewania, wentylacji foteli), a także miejsce na widgety.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/porsche-zaprezentowalo-wnetrze-nowej-generacji-elektrycznego-cayenne,aid,5602

Niemcy są dumni przede wszystkim z tego, iż pozwala on na korzystanie jednocześnie z funkcji Apple CarPlay i tych przypisanych multimediom.

Kabina okazuje się bardzo obszerna, a jakość – wysoka. Do dyspozycji są dwa bagażniki.

Układ typowy dla wszystkich generacji Cayenne. Największa nowość to zakrzywiony centralny ekran typu OLED. Uzupełniają go cyfrowe zegary (14,25'') oraz: opcjonalne wyświetlacze po stronie pasażera (14,9'') i head-up. fot. Porsche

Szybkie i zwinne na torze

Ze względu na fakt, iż Cayenne Electric to wciąż prototyp, Porsche pozwoliło na poznawanie tego auta wyłącznie z pozycji fotela pasażera. Pomimo iż to wielki i ciężki SUV, na torze czuje się on jak ryba w wodzie.

Pracuje na to przede wszystkim pneumatyczne zawieszenie z elektroniczną kontrolą stabilizatorów, które praktycznie niweluje przechyły. Do tego dochodzi potężna moc, rozwijana przez dwa silniki. Standardowo to 816 KM, a przy procedurze startowej – 1090 KM (1500 Nm).

Na torze Cayenne wszystko robi bardzo dobrze. I to pomimo swojej bardzo wysokiej masy własnej. fot. Porsche

Osiągi? Kierowca testowy przed ruszeniem z miejsca nakazuje przycisnąć głowę do zagłówka, aby... w niego nie uderzyć. Cayenne przyspiesza bowiem z niewiarygodnym impetem. 100 km/h „zamyka” w 2,9 s, a 200 km/h – poniżej 8 s!

Na torze imponuje zwinnością (tylna oś skrętna), przyczepnością oraz nadspodziewaną poręcznością. To auto sportowe w nadwoziu SUV-a, na dodatek pozwalające na jazdę długimi uślizgami tylnej osi.

https://magazynauto.pl/testy/porsche-taycan-turbo-gt-test-dane-techniczne-silnik-moc-osiagi-prowadzenie-zasieg-opinie,aid,4892

Zaskakująco sprawne w terenie

W terenie Cayenne również pokazuje się z bardzo dobrej strony. Według kierowcy testowego elektryczny wariant prowadzi się o wiele łatwiej niż spalinowy. To zasługa bardzo szerokiej dostępności momentu obrotowego oraz... niżej położonego środka ciężkości, dzięki czemu m.in. na trawersach jeździ pewniej. W terenie wspomagają je elektroniczna blokada tylnego dyferencjału oraz prześwit sięgający 24 cm.

Cayenne Electric potrafi brodzić w wodzie o głębokości ok. 40 cm. fot. Porsche
Nisko położony środek ciężkości pomaga podczas jazdy w przechyle. Maksymalny prześwit to 24 cm. fot. Porsche

Cayenne oficjalnie zadebiutuje pod koniec listopada na targach motoryzacyjnych w Los Angeles, a do sprzedaży trafi w przyszłym roku.

Nowe Porsche Cayenne Electric: naszym zdaniem

Brawa dla Porsche – za nowe Cayenne i za zmianę strategii. W odmianie Turbo to wręcz potwór na kołach. Zapewnia piorunujące osiągi i wydaje się wyjątkowo opanowane na torze. Pierwsze wrażenia są bardzo pozytywne.

Ocena: 5/5

Nowe Porsche Cayenne to świetny SUV do wszystkiego – w podróż, na tor i w teren. Teraz pozostaje tylko przekonać do niego klientów. A to może nie być łatwe.

Maciej Struk

Nowe Porsche Cayenne robi doskonałe wrażenie zarówno na torze… fot. Porsche
…jak i w terenie. fot. Porsche
Idź do oryginalnego materiału