Nowe limity amortyzacji aut w firmach od 2026 roku

3 godzin temu

Od 1 stycznia 2026 r. zaczną obowiązywać nowe przepisy, które zmienią zasady rozliczania samochodów osobowych w firmach. Zmiany oznaczają nowe limity amortyzacji, w zależności od rodzaju napędu oraz poziomu emisji CO₂. Choć rozwiązanie wpisuje się w unijną politykę klimatyczną, wielu przedsiębiorców wyraża obawy o dostępność preferencyjnych rozwiązań dla flot.

W tym kontekście Škoda przypomina, iż jej modele hybrydowe plug-in pozostają w pełni zgodne z nowymi wytycznymi i mogą okazać się jednym z najrozsądniejszych wyborów w nadchodzącym okresie.

Zmiany w przepisach – wprowadzenie trójstopniowych limitów rozliczeniowych

Nowe regulacje wprowadzają trzy progi kosztowe, do wysokości, których przedsiębiorcy będą mogli zaliczać wydatki z tytułu amortyzacji, leasingu, najmu lub dzierżawy samochodów osobowych:

  • do 225 000 zł – w przypadku pojazdów elektrycznych i wodorowych,
  • do 150 000 zł – dla samochodów niskoemisyjnych, tj. emitujących mniej niż 50 g CO₂/km,
  • do 100 000 zł – dla wszystkich pozostałych pojazdów, w tym większości spalinowych i klasycznych hybryd, które emitują więcej niż 50 g CO₂/km.

Nowe przepisy a rynek flotowy

Już dziś media branżowe i eksperci motoryzacyjni wskazują, iż nadchodzące zmiany mogą wywołać efekt hamujący dla sprzedaży hybryd typu plug-in, zwłaszcza jeżeli emitują one powyżej 50 g/km CO₂ i wpadną do najniższego progu 100 000 zł. W tym kontekście warto zwrócić uwagę, iż modele hybrydowe plug-in dostępne w ofercie Škody spełniają rygorystyczny próg emisji 50 g/km CO₂, co oznacza, iż zachowują preferencyjny limit 150 000 zł.

Hybrydy plug-in od Škody na korzystnych warunkach

W przeciwieństwie do prognozowanego spadku sprzedaży modeli PHEV Škoda zakłada, iż zainteresowanie jej hybrydami plug-in może wzrosnąć. Wynika to przede wszystkim z zastosowania wyśrubowanych norm w swoich modelach. Škoda Superb oraz Škoda Kodiaq w aktualnych wersjach napędowych nie przekraczają progu 50 g/km emisji CO₂, co pozwala im przez cały czas korzystać z korzystniejszego limitu amortyzacyjnego.

W przypadku Superba z silnikiem 1.5 TSI PHEV (204 KM) w wersjach Edition 130, Selection, L&K oraz Sportline, emisja CO₂ wynosi 8 g/km, taki sam poziom emisji osiąga wersja Combi. Natomiast u Kodiaqa wyposażonego w silnik 1.5 TSI PHEV (204 KM) oferowanego w wariantach Edition 130 oraz Selection, emisja CO₂ wynosi 9 g/km.

Dla przedsiębiorców decydujących się na wybór tych modeli oznacza to pełną przewidywalność podatkową i inwestycyjną. Co więcej, dane homologacyjne dla Superba pozostaną niezmienne przez cały 2026 rok, a w przypadku Kodiaqa, co najmniej do późnej jesieni przyszłego roku.

Jednocześnie warto pamiętać, iż przewaga PHEV-ów Škody nie kończy się na aspektach rozliczeniowych. Samochody te łączą realne korzyści ekonomiczne i ekologiczne z praktycznymi walorami. Napęd PHEV umożliwia komfortową i ekologiczną jazdę w ruchu miejskim, a jednocześnie zapewnia pełną swobodę podróżowania na dłuższych trasach dzięki współpracy jednostki elektrycznej i spalinowej. Kierowcy mają możliwość ładowania samochodu zarówno z sieci domowej, jak i publicznej, co zwiększa wygodę użytkowania i elastyczność w planowaniu podróży. W gamie modeli hybrydowych plug-in Škody znajdują się w tej chwili Superb oraz Kodiaq, samochody, które w pełni odpowiadają na potrzeby nowoczesnych flot.

Stabilność regulacyjna i kooperacja z klientami flotowymi

Zespół Škody pozostaje w stałym kontakcie z partnerami flotowymi i na bieżąco monitoruje sytuację legislacyjną. Warto jednak podkreślić, iż dane emisji CO₂ dla modeli Superb i Kodiaq nie ulegną zmianie w najbliższym czasie, co zapewnia przedsiębiorcom stabilność w podejmowaniu decyzji zakupowych do końca 2026 roku. Możliwe modyfikacje związane z wprowadzeniem normy EU7 spodziewane są dopiero w kolejnych latach, a ewentualne zmiany w emisji CO₂ nie nastąpią wcześniej niż w 2027 roku.

Źródło: Informacja prasowa

Idź do oryginalnego materiału