Volkswagen poszedł śladem Tesli i wprowadził reklamy do systemu multimedialnego swojego flagowca, ID.7. Choć wszystko odbywa się za zgodą użytkowników, ich reakcje są jednoznaczne.
Po tym, jak Tesla kilka miesięcy wcześniej wprowadziła w swoich modelach reklamy w systemie multimedialnym Volkswagen zdecydował się na podobne rozwiązanie w ID.7. Podczas działania nawigacji na głównym ekranie pojawiają się wyskakujące okienka z sugestiami miejsc, które można odwiedzić – np. stacji ładowania, restauracji lub sklepów.
Całość została zintegrowana z nową funkcją w aplikacji Volkswagena, łączącą dane z nawigacji z treściami promocyjnymi. Producent tłumaczy, iż to rozszerzenie dotychczasowych rekomendacji – takich jak stacje paliw czy punkty ładowania – tylko wzbogacone o oferty partnerów komercyjnych.
Jednak kierowcy gwałtownie zauważyli, iż reklamy bardziej przypominają klasyczne pop-upy z internetu niż przydatne wskazówki.
https://magazynauto.pl/porady/obsluga-dotykowa-w-aucie-wiecej-problemow-niz-korzysci-rzadko-kiedy-uda-sie-cos-ustawic-za-jednym-dotknieciem,aid,4332Samochód to nie billboard
Na forach i w mediach społecznościowych wybuchła dyskusja. Właściciele ID.7 piszą, iż nie po to płacą tak dużo pieniędzy za auto, aby oglądać reklamy w systemie multimedialnym. Jedni uznali to za drobnostkę, inni – za symbol erozji prywatności w świecie motoryzacji.
„Kupiłem samochód, nie billboard na kółkach” – pisze jeden z użytkowników Reddita, w którego samochodzie ekran infotainmentu wyświetlił reklamę kawy z sieci Netto.
Na ekranie nawigacji mogą pojawić się reklamy np. stacji paliw.
fot. archiwum/Motor
Dla wielu osób już sam fakt, iż reklama pojawia się w przestrzeni, która powinna być wolna od takich bodźców, stanowi poważny problem. Tym bardziej iż ID.7 jest przedstawiany jako luksusowy elektryk klasy premium.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/dotykowe-pola-na-kierownicy-sa-niebezpieczne-pozew-zbiorowy-kierowcow-volkswagena,aid,5476Prawna szara strefa?
Co ciekawe, reklamy w samochodzie to wciąż prawna szara strefa. Nie istnieją przepisy zakazujące takich praktyk, o ile reklamy nie rozpraszają uwagi kierowcy i nie są włączane bez jego zgody.
Eksperci podkreślają jednak, iż kwestia „dobrowolności” bywa umowna – wielu użytkowników akceptuje warunki aplikacji, nie zdając sobie sprawy, iż w ten sposób otwierają furtkę do wyświetlania reklam.
Volkswagen zapewnił, iż funkcję można wyłączyć w ustawieniach aplikacji. Jednak sam fakt, iż taka opcja w ogóle się pojawiła, budzi emocje.
„To dopiero początek monetyzacji kabiny samochodu. Dane, które pojazdy generują, są zbyt cenne, by z nich nie korzystać” – zauważa jeden z byłych menedżerów koncernu z Wolfsburga.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/koniec-z-powierzaniem-wiekszosci-funkcji-ekranom-dotykowym-euro-ncap-wchodzi-do-akcji,aid,3991Kuszący dodatkowy zarobek
Dla branży motoryzacyjnej reklamy w systemach infotainment to kusząca wizja dodatkowych zysków. W dobie elektryfikacji, gdy marże na sprzedaży aut maleją, każdy dodatkowy zarobek ma znaczenie.
Volkswagen – podobnie jak Tesla – testuje więc grunt. Personalizowane komunikaty o promocjach czy ofertach partnerów mogą w przyszłości stać się nową normą. W teorii ma to sens: zamiast anonimowych reklam, użytkownik zobaczy tylko te powiązane z jego trasą lub preferencjami. W praktyce jednak kierowcy nie chcą, by ich kokpit zamienił się w billboard.
ID.7 to flagowy samochód elektryczny Volkswagena.
fot. Volkswagen
Branżowi analitycy ostrzegają, iż zjawisko może się rozprzestrzenić. jeżeli klienci zaakceptują takie rozwiązania, inne marki pójdą za przykładem Volkswagena. BMW, Mercedes czy Hyundai już wcześniej testowały podobne systemy w aplikacjach mobilnych, choć nie bezpośrednio na ekranach pojazdów.
Reklama w samochodzie to więc nie tyle chwilowa ciekawostka, co zapowiedź nowej ery w relacji producent–użytkownik. Ery, w której dane kierowcy, jego lokalizacja i preferencje stają się towarem. Dla wielu właścicieli ID.7 – i nie tylko – to jednak granica, której nie zamierzają przekraczać.
„Samochód ma służyć mnie, a nie reklamodawcom” – podsumowuje jeden z użytkowników forum Volkswagena.

4 godzin temu














