Samochody klasy premium nie należą do najtańszych, choć producenci z tego segmentu też oferują modele w przystępnych pieniądzach. Najtańsze nowe Audi z aktualnej oferty to A1 Sportback, bo kosztuje choćby 111 900 zł. Czy w kontekście tego auta można mówić wciąż o klasie premium?
Klasa premium co najwyżej w pierścieniach
Audi A1 to hatchback segmentu B, którego najtańsza odmiana Sportback Advanced 30 TFSI 6 biegów kosztuje wspomniane 111 900 zł. Niech nikt nie myśli, iż pod maską tego wozidełka jest 3-litrowy silnik TSI. Otóż jest on 3… -cylindrowy i ma pojemność 1 litra (999 cm3). Jednostka generuje 116 KM i ta moc przenoszona jest 6-biegową skrzynią manualną na przednie koła. Do setki przyspiesza w 9,7 sekundy, a spalanie wynosi 5,5 l/100 km.
Niska cena 111 900 zł dotyczy tylko wersji w białym lakierze metalicznym Cortina i na 16-calowych alufelgach (z. W „biedzie” nie uraczymy refelktorów LED, tylko halogenowych z regulacją zasięgu. W standardzie dostajemy ogrzewane lusterka regulowane elektrycznie, ale bez możliwości składania. Klimatyzacja jest manualna, a kluczyk oczywiście tradycyjny. Na wyposażeniu standardowym otrzymujemy cyfrowy zestaw wskaźników na wyświetlaczu 10,25 cala. Muzyki z radia cyfrowego posłuchamy z 6 głośników.
Bazowa wersja ma też sporo systemów asystujących, poduszki powietrzne (w tym boczne z kurtynami powietrznymi). Wszystkie hamulce są tarczowe, a z tyłu od razu dostajemy też światła przeciwmgielne. Nie trzeba dopłacać za czujnik deszczu i czujnik zmierzchowy świateł.
Czy nowe Audi A1 to wciąż klasa premium?
Powyższe wyposażenie nie robi z pewnością sporego wrażenia jak na klasę premium. Chcąc mieć większe możliwości technologiczno-multimedialne warto dołożyć chociażby 1 810 zł na Audi phone box, czyli tackę z bezprzewodowym ładowaniem i złączami USB. 2 2750 zł dopłacimy za Audi smartphone interface, który synchronizuje nasz telefon z ekranem dotykowym. jeżeli wybierzemy jeszcze bardziej zaawansowany zestaw wskaźników Audi Virtual Cocpkit oraz fabryczny system nawigacji, to cena auta rośnie do blisko 125 tys. zł.
A jeszcze nie zaczęliśmy doskonalić technologii reflektorów, dokładać wyposażenia zwiększającego komfort, które definiuje klasę premium. W efekcie, nie każde Audi A1 powinniśmy uznawać za samochód premium. Można oczywiście go takim uczynić, ale liczmy się z oddaleniem od ceny bazowej. Zwłaszcza o ile oczekujemy 4-cylindrowego silnika i ponad 200 KM w automacie. Naprawdę dobrze wyposażone Audi A1 pod względem stylistycznym, technologicznym i multimedialnym to wydatek między od 170 do prawie 200 tys. zł.