Audi Q5 to doskonały samochód. Wystarczy na niego spojrzeć, aby sobie przypomnieć, iż to marka z Ingolstadt z pewnością wyznaczyła ścieżkę Premium w tym dziś popularnym segmencie. Nowa trzecia generacja unowocześnia gwiazdorski model marki.
Nowe Audi Q5 staje się atrakcyjniejszym i bardziej sportowym SUV-em
Audi zamierza kontynuować historię sukcesu swojego topowego SUV-a. Gotowe na premierę przedstawiło nam nową wersję Q5 i SQ5 w nowej stylistyce nadwozia, z nowym wnętrzem i technologiami.
Wystarczy zobaczyć przód nowego Audi Q5, by stwierdzić oczywistą zmianę, która odnosi się do nowego języka projektowania marki. Takie zabiegi są konieczne, jeżeli masz być Audi i mieć przewagę dzięki technice w klasie średnich SUV-ów.
Nowa generacja Audi Q5 to drugi model w portfolio po nowym A5, który bazuje na Premium Platform Combustion (PPC). W związku z tym pod względem technologicznym ma niepowtarzalny charakter, a pod względem mechanicznym jest wydajniejsze. Średni SUV marki otrzymuje silniki z technologią MHEV plus. Nowy system z 48-woltowym układem elektrycznym wspomaga silnik spalinowy, redukuje emisję CO2, a jednocześnie zwiększa wydajność i komfort jazdy. W dalszej kolejności Q5 pojawi się także w wersji hybrydowej typu plug-in.
Podstawowym silnikiem Q5 jest dwulitrowa jednostka TFSI, które generuje moc 204 KM (340 Nm) i napędza SUV-a, wykorzystując napęd na przednie koła. Opcjonalnie dostępny jest oczywiście napęd na cztery koła quattro. SUV trafia do oferty także z silnikiem TDI o pojemności dwóch litrów i mocy 204 KM (400 Nm) w opcji z napędem quattro. Bardziej sportowe SQ5 Audi wyposażyło w trzylitrowy silnik V6 TFSI, który generuje moc 270 kW (ponad 360 KM/550 Nm).
Wnętrze Audi Q5 także poddano zabiegom stylizacji adekwatnie do designu nadwozia
Audi idąc wzorem nowego A5, przemeblowuje wnętrze swojego gwiazdorskiego SUV-a. Tak jak się spodziewaliśmy, centralnym elementem wnętrza jest „ Scena cyfrowa ”, która jest ustawiona przed kierowcą i pasażerem z przodu w formie wyświetlaczy Audi MMI.
Smukły, wolnostojący panoramiczny zakrzywiony wyświetlacz z technologią OLED mieści 11,9-calowy Audi virtual cockpit i 14,5-calowy wyświetlacz dotykowy MMI. Pasażerowie SUV-a podobnie jak w modelu A5 skorzystają z 10,9-calowego wyświetlacza MMI Passenger Display. To jednak opcja wymagająca opłaty. Tryb Active Privacy Mode opracowano specjalnie, by pasażerowie korzystający z systemu informacyjno-rozrywkowego nie rozpraszali kierowcy.
Audi jak zawsze zadbało także o odpowiedni nastrój we wnętrzu SUV-a po zmroku. Konturowe światło zobaczymy na desce rozdzielczej i drzwiach oraz poniżej zakrzywionego wyświetlacza Audi MMI.
Jak na markę premium, dbająca o środowisko przystało, korzysta ona z materiałów, które pochodzą z recyklingu. Siedzenia z pikowaniem w kształcie diamentu, miękkie obicie, lusterka boczne i podłokietniki w sportowej wersji S line są wykończone między innymi materiałami ekologicznymi Kaskade i Dinamica. Tapicerka tekstylna Kaskade przypomina naturalne materiały, tj. wełna, ale wykonano ją z materiałów pochodzących z recyklingu tj. poliester. Część pokrycia wykonano z tkaniny Impressum, która składa się częściowo z włókien pozostałych z recyklingu tworzyw sztucznych. Dinamica wygląda i przypomina w dotyku zamsz, choć połowę z niej wykonano z poliestru po recyklingu i resztek tekstyliów.
Q5 trzeciej generacji imponuje cyfrowym oświetleniem w dzień i w nocy
Trzeba docenić także nowoczesne rozwiązania Audi w kwestii oświetlenia pojazdu. Nowe Q5 stanowi ucieleśnienie wszystkiego, co spektakularne w tej kwestii. Cyfrowe tylne światła OLED drugiej generacji i światło projekcyjne w spojlerze nad tylną szybą, zastosowano po raz pierwszy w Europie. Ma zapewnić większe bezpieczeństwo. Sześć cyfrowych paneli OLED z łącznie 266 segmentami generuje nowy obraz kilka razy na sekundę dzięki specjalnie opracowanego algorytmu.
Inżynierowie Audi już nie raz urzekli nas poziomem technologii oświetlenia. Teraz nowa aktywna cyfrowa sygnatura świetlna z przodu tworzona jest przez interakcję algorytmu z piętnastoma segmentami, które przyciemniają się i rozjaśniają. To generuje spektakularny efekt, gdy pojazd wydaje się ożywać i mieć własną osobowość. Takie innowacyjne rozwiązanie to teraz znak rozpoznawczy Audi.
Technologie oświetleniowe marki pozwalają właścicielom Q5 na indywidualne zaprojektowanie swiateł do jazdy dziennej i cyfrowych świateł tylnych. To dzięki ośmiu cyfrowym sygnaturom świetlnym dostępnym w zależności od wersji wyposażenia.
Audi Q5 tym samym staje się nowoczesne, atrakcyjniejsze i bardziej sportowe. Klienci będą mogli sobie je kupić w pierwszym kwartale 2025 roku. Zamówienia można będzie składać już we wrześniu. Ile trzeba będzie zapłacić za nowoczesne wydanie gwiazdy wśród SUV-ów Audi?
Najtańsze Q5 TFSI o mocy 204 KM zaczyna się od 52 300 euro w Niemczech. Taka konfiguracja ale z napędem quattro to wydatek od 54 650 euro. SUV z dieslem pod maską i napędem quattro zaczyna się od 57 100 euro. Ceniący sobie bardziej sportowe doznania muszą wydać na SQ5 co najmniej 82 900 euro.