Nowa technologia w simracingu. Kierownica z silnikiem jak z superauta

rallyandrace.pl 3 dni temu
Zdjęcie: simracing


Thrustmaster, jedna z czołowych firm w branży akcesoriów do gier, właśnie wypuściła na rynek nową kierownicę do symulatorów wyścigowych – model T598.

Jest to pierwsza na świecie kierownica z napędem bezpośrednim, która korzysta z silnika strumieniowo-osiowego (axial-flux), dotychczas niespotykanego w tego typu urządzeniach. Silnik axial-flux charakteryzuje się równoległym przepływem magnetycznym względem osi, co zapewnia niezwykle precyzyjne sterowanie oraz lepszą reakcję na ruchy gracza.

Tradycyjne kierownice z napędem bezpośrednim, w tym modele konkurencyjnych firm, takich jak Fanatec, korzystają z silników typu radial-flux, gdzie przepływ magnetyczny jest prostopadły do osi. Zastosowanie silnika axial-flux eliminuje problem «szarpania» przy obrocie kierownicy, które jest odczuwane, gdy magnesy i cewki nie są idealnie wyrównane. Dzięki temu rotacja kierownicy jest płynniejsza, a cały system napędowy może być mniejszy i bardziej kompaktowy.

Fot. Thrustmaster

Technologia znana z supersamochodów

Co ciekawe, technologia axial-flux jest stosowana także w najnowszych supersamochodach elektrycznych i hybrydowych, takich jak McLaren Artura. W tym pojeździe silnik axial-flux, ważący zaledwie 15 kg, generuje 94 KM i 225 Nm momentu obrotowego, bez nadmiernego zwiększania masy czy wydłużania rozstawu osi samochodu. W przypadku kierownicy T598, podobnie jak w Arturze, ten typ silnika zapewnia wysoką gęstość mocy przy minimalnych rozmiarach i masie urządzenia.

Fot. McLaren

Siła sprzężenia zwrotnego i kontrola przeciążeń

Thrustmaster chwali się, iż model T598 generuje siłę sprzężenia zwrotnego na poziomie 5 Nm, podobną do popularnego modelu CSL DD od Fanateca. Co więcej, dzięki technologii nazwanej «kontrolowanym przeciążeniem» (controlled overshoot), kierownica jest w stanie podnieść tę wartość choćby dwukrotnie w ekstremalnych sytuacjach, co daje graczom jeszcze bardziej realistyczne wrażenia. Firma zaznacza, iż tradycyjne kierownice z napędem bezpośrednim czasem przekraczają swoje deklarowane maksymalne wartości sprzężenia zwrotnego w wyniku bezwładności, jednak T598 potrafi te przeciążenia kontrolować i wykorzystywać je do poprawy wydajności.

Wibracje bez dodatkowych modułów

Jednym z ciekawszych aspektów technologii axial-flux jest możliwość generowania wibracji, na przykład przy zmianie biegów, bez konieczności instalowania dodatkowych modułów haptycznych. Jest to funkcjonalność zbliżona do technologii TrueForce od Logitecha, która wymaga, by deweloperzy gier zintegrowali takie efekty w swoich produkcjach.

Fot. Logitech

Kompaktowe wymiary i nowoczesne chłodzenie

Thrustmaster poradził sobie także z problemami odprowadzania ciepła, które stanowiły wyzwanie przy wcześniejszych próbach wdrożenia silników axial-flux do komercyjnych produktów. Dzięki opatentowanemu systemowi chłodzenia, udało się zmniejszyć rozmiar bazy. Cały zestaw, w skład którego wchodzi koło kierownicy i pedały, waży około 6,5 kg.

Kierownica Thrustmaster T598 jest aktualnie dostępna w przedsprzedaży, a cały zestaw z podstawową obręczą i pedałami wyceniono na 499 euro. To o 20% więcej niż najtańszy komplet CSL DD od Fanateca, ale zaledwie 1/3 ceny zestawu Logitech G Pro.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.

Idź do oryginalnego materiału