Nowa Skoda Superb to jeden z najważniejszych modeli marki. To nie tylko flagowy model Skody, ale też reprezentant segmentu, który inni producenci zdają się wygaszać. Czesi idą pod prąd i doskonalą Superba w kierunku premium i rozwijają silniki spalinowe.
Skoda Superb jest uwielbiana w Polsce
Skoda sprzedała łącznie 1,6 mln sztuk Superba od początku istnienia tego modelu, czyli od 2001 roku. Racja, Czesi mieli taki model już dużo, dużo wcześniej, bo w latach 30. ubiegłego wieku, ale nie będziemy poruszać tego wątku.
Największym rynkiem zbytu Skody Superb są Niemcy, na drugim miejscu rodzime Czechy, a podium zamyka Polska. Na nasz rynek trafia 10% rocznej produkcji tego modelu, dlatego premiera nowej Skody Superb jest wyczekiwana w Polsce.
Skoda Superb 2024
Skoda Superb 2024
Nowa Skoda Superb jest gigantyczna
Już schodząca generacja miała monstrualne wymiary, ale nowa generacja jeszcze urosła! Nowa Skoda Superb debiutuje jako hatchback i kombi. Tak prezentują się wymiary nowego Superba:
Wartości | Skoda Superb Hatchback | Skoda Superb Kombi |
Długość [mm] | 4,912 (+43) | 4,902 (+40) |
Szerokość [mm] | 1,849 (–15) | 1,849 (–15) |
Wysokość [mm] | 1,481 (+12) | 1,482 (+5) |
Rozstaw osi [mm] | 2,841 | 2,841 |
Miejsce na głowę z przodu [mm] | 1,049 (+11) | 1,049 (+7) |
Miejsce na głowę z tyłu [mm] | 986 (+6) | 1,008 (+8) |
Poj. bagażnika [litry] | 645 (+20) | 690-1920 (+30) |
Pomimo ogromnych wymiarów, nowa Skoda Superb jest bardziej opływowa. To zasługa mocno pochylonej przedniej szyby, lusterek z dolnym mocowaniem na poszyciu drzwi oraz opływowej linii dachu. Hatchback ma o 10% mniejszy współczynnik oporu powietrza (spadł do 0,23), a kombi choćby o 15% (zredukowany do 0,25).
Nową Skodę Superb już gdzieś widzieliśmy
Dbałość o aerodynamikę widać też w wyglądzie nowej Skody. Auto cechuje minimalizm, a Czesi zastosowali, modny ostatnio manewr zwężenia przednich reflektorów i powiększenia grilla. Trzeba przyznać, iż przód od razu kojarzy się z innymi modelami czeskiej marki, jak chociażby z nową Skodą Kodiaq.
Apropos przednich reflektorów to te mają teraz nową technologię Matrix LED. Reflektory świecą o 40% lepiej niż w poprzednim modelu i zawierają dwa umieszczone obok siebie moduły BiLED, jeden dla świateł mijania i jeden dla świateł drogowych. Jedna matryca zawiera łącznie 36 indywidualnych segmentów. Każdy segment może być sterowany oddzielnie, aby uniknąć oślepiania nadjeżdżających pojazdów podczas korzystania ze świateł drogowych lub do oświetlania znaków drogowych. U dołu klosza znajdziemy cienki pasek LED w kształcie litery L, służący jako światła do jazdy dziennej, postojowe i kierunkowskaz.
Przejdźmy do tyłu, gdzie sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Ponieważ zdjęcie wyraża więcej niż 1000 słów, posłużymy się fotografią:
Podobieństwo do Opla Insigni jest wręcz uderzające i nie sposób oprzeć się wrażeniu, iż Czesi skopiowali design auta z Rüsselsheim. Co więcej, gdy zestawimy nową Skodę Superb Kombi z innym samochodem – nowym VW Passatem, także zauważymy sporo różnic:
Akurat w tym przypadku nie ma się co dziwić, bowiem obydwa modele zawsze były pokrewne zarówno pod kątem wykorzystywanej technologii, jak i wyglądu.
Skoda Superb 2024 – silniki
Klienci będą mieli do wyboru trzy silniki w sześciu wariantach mocy. Paleta silników to zarówno hybrydy, jednostka benzynowa i diesel. Wszystkie silniki zostały połączone ze skrzynią DSG (7-biegową, a w hybrydzie 6-biegową), manuala już tu nie uraczysz.
Dodatkowo, Skoda opracowała system DCC Plus nowej generacji, który w wersji L&K będzie standardem. DCC (Dynamic Chassis Control) opiera się teraz na dwóch osobnych zaworach, które mają zamortyzować cały samochód podczas jazdy po nierównościach, a także podczas mocnych przechyłów nadwozia. Nowy system umożliwia szybszą regulację tłumienia i szerszy zakres adekwatności tłumiących.
Silnik | Moc | Skrzynia biegów |
Hybryda plug-in (tylko w Kombi) | ||
1.5 TSI PHEV | 204 KM | DSG 6 |
Benzyna | ||
1.5 TSI mHEV | 150 KM | DSG 7 |
2.0 TSI | 204 KM | DSG 7 |
2.0 TSI 4×4 | 265 KM | DSG 7 |
Diesel | ||
2.0 TDI | 150 KM | DSG 7 |
2.0 TDI 4×4 | 193 KM | DSG 7 |
Skoda Superb 2024 – technologia wnętrza
Kabina nowej Skody Superb wita nas bardzo przyjemnym wykończeniem oraz nowinkami technologicznymi. Na konsoli środkowej dominuje duży 13-calowy ekran dotykowy. Nie musicie się martwić i „palcowanie”, bo zgodnie z ideą Simply Clever Skoda oferuje specjalny czyścik do ekranów, który jest jednocześnie aerozolem.
Zupełną nowością jest także możliwość ustawienia najczęściej używanych funkcji dzięki szybkiego dostępu Skoda Smart Dials. Wyglądają jak pokrętła od klimatyzacji, ale teraz umożliwiają szybki dostęp do wielu funkcji – ich zakres zależy od poziomu wyposażenia. Dwa zewnętrzne pokrętła dla kierowcy i pasażera sterują temperaturą, ogrzewaniem i wentylacją foteli. Środkowa gałka może obsługiwać do czterech różnych funkcjonalności: głośność systemu audio, prędkość wentylatora, kierunek nawiewu, klimatyzację, tryby jazdy i wielkość mapy nawigacji. Centralne pokrętło jest konfigurowane z menu systemu infotainment, a funkcje przełącza się poprzez przytrzymanie wciśniętego przycisku.
Wnętrze nowego Superba zawiera także 15-watowy Phone Box do szybkiego, indukcyjnego ładowania telefonu, a pasażerowie mogą korzystać z czterech portów USB-C. Standardowo Superb otrzyma 8 głośników w panelach drzwi i centralny głośnik w desce rozdzielczej, a dla audiofila przygotowano system Canton Sound z 14 głośnikami.
Dla spragnionych relaksu nowa Skoda Superb oferuje fotele z masażem – 10 pneumatycznie sterowanych poduszek do masowania pleców i czterostopniową regulację podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa.
Kiedy nowa Skoda Superb pojawi się w Polsce?
Flagowa Skoda zadebiutuje w salonach już pod koniec listopada 2023 roku i, co interesujące na początku dostępna będzie tylko wersja Kombi. Hatchback dołączy na początku 2024 roku. To celowy zabieg, bo w Polsce to właśnie większy rodzaj nadwozia jest najchętniej wybierany. Cena czwartej generacji Skody Superb pozostało nieznana.