Nowa Skoda Enyaq: nowa „twarz” i znacznie więcej

1 tydzień temu

Enyaq po zmianach wpisuje się w nowy język designu Skody – ale istotne są też zmiany niewidoczne dla oka, wśród nich udoskonalone systemy wsparcia i łączności.

Skoda Enyaq jest dowodem na to, jakich aut elektrycznych oczekują nabywcy – sensownych. Atrakcyjny design, przestronność i solidne wykonanie, nieskomplikowana obsługa, dobra efektywność (a po aktualizacjach jeszcze lepsza) – to wszystko przekłada się na sprzedaż.

Model, który debiutował pod koniec 2020 r., niezmiennie należy do czołówki najchętniej wybieranych „elektryków” w Europie, i znalazł już ponad ćwierć miliona nabywców. Kolejnych ma szansę przyciągnąć odnowione wydanie, dostępne już w sprzedaży w Polsce.

W duchu Modern Solid

Zaktualizowany design Enyaqa wpisuje się w nowy język projektowania Skody o nazwie „Modern Solid” (w wolnym tłumaczeniu z angielskiego „nowoczesna solidność”). Uwagę zawraca zupełnie nowy, dynamicznie stylizowany przedni pas z efektownym czarnym panelem oraz smukłymi modułami oświetlenia. Na życzenie dostępne są udoskonalone reflektory Matrix LED z 36 segmentami, które aktywnie dostosowują rozkład strumienia do warunków, zapewniając jeszcze precyzyjniejsze oświetlenie.

Zewnętrzne zmiany w obszarze wzornictwa, obejmujące także nowe odcienie lakieru i wzory obręczy, koncentrują się jednak nie tylko na estetyce. Szereg optymalizacji, m.in. kurtyn powietrznych, pozwolił „doszlifować” aerodynamikę. Współczynnik oporu powietrza nowego Enyaqa wynosi od 0,245 (poprzednik: 0,264), a wersji Coupe – od zaledwie 0,225 (wcześniej: 0,234). Efekt: większy zasięg.

Nowości pojawiły się także na liście wyposażenia. Odświeżona paleta tonacji wykończenia wnętrz Design Selection z udziałem przytulnych materiałów o zrównoważonym pochodzeniu obejmuje sześć zróżnicowanych propozycji, w tym z kontrastowymi akcentami (m.in. pasy bezpieczeństwa).

Jeszcze skuteczniej działają udoskonalone systemy wsparcia. Przykład: opcjonalny Travel Assist, łączący m.in. adaptacyjny tempomat z utrzymaniem auta pośrodku pasa ruchu, korzysta z tzw. danych roju. Co to znaczy? Na bieżąco pobiera z internetu zanonimizowane dane na temat otoczenia, które pochodzą od innych przejeżdżających tamtędy aut grupy VW. Pokonywanie dalekich tras ułatwia również zautomatyzowana zmiana pasa na drogach szybkiego ruchu.

1981

Kompleksowa oferta

Nowy Enyaq jest dostępny z nadwoziami SUV i Coupe, z kilkoma napędami do wyboru (tylny i 4x4). Bogata seryjna specyfikacja obejmuje m.in. dostęp bezkluczykowy, asystenta zmiany pasa, adaptacyjny tempomat i ekran 13". Gama obejmuje sportowo usposobioną wersję Sportline (85) oraz topowego RS-a. Szybkie ładowanie – do 185 kW, zależnie od wersji – sprawia, iż na odpowiedniej stacji energię w każdej z wersji można uzupełnić od 10 do 80% w mniej niż 28 minut.

Skoda Enyaq 2025: wersje, osiągi, zasięgi, ceny Dane techniczne 60 85 85x RS Silnik/napęd Moc systemowa Systemowy moment obrotowy Pojemność akumulatora netto Maksymalna moc ładowania DC Osiągi Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Maks. zasięg WLTP (SUV/Coupe) CENA (od)
elektryczny/tylny elektryczny/tylny 2 x elektryczny/4x4 2 x elektryczny/4x4
204 KM 285 KM 285 KM 340 KM
310 Nm 545 Nm 545 Nm 545 Nm
59 kWh 77 kWh 77 kWh 79 kWh
165 kW 135 kW 175 kW 185 kW
160 km/h 180 km/h 180 km/h 180 km/h
8,1 s 6,7 s 6,7 s 5,4 s
434/– km 580/589 km 543/550 km 562/568 km
189 900 zł 209 900 zł 222 100 zł niebawem

Najszybsza Skoda: Enyaq RS

Szczyt gamy reprezentuje Enyaq RS, który obok nowego Elroqa RS jest najszybszym modelem w gamie Skody – 340-konny napęd 4x4 katapultuje go do „setki” w zaledwie 5,4 s.

fot. Skoda

Aplikacja MySkoda i Powerpass

Użytkownicy Enyaqa mogą korzystać ze zaktualizowanej aplikacji MySkoda, wzbogaconej o kilka nowych, przydatnych funkcji. Jedną z nich jest kompleksowa integracja usługi Powerpass, która zapewnia intuicyjny dostęp do stacji ładowania różnych operatorów bez konieczności osobnej rejestracji u każdego z nich – wszystko w ramach wspólnego comiesięcznego rachunku za energię oraz kilku taryf, elastycznie dopasowanych do różnych profili użytkowania. Dodatkowym atutem usługi Powerpass są atrakcyjne, stałe stawki za prąd.

Aplikacja MySkoda zapewnia zdalny dostęp do statusu auta i umożliwia obsługę wybranych funkcji przez telefon, np. włączenie klimatyzacji. fot. Skoda

Za pomocą aplikacji można także zaplanować podróż wraz z przystankami na ładowanie zdalnie, np. w domu, a następnie przesłać trasę do systemu nawigacji w samochodzie (i np. zaznaczyć wyłącznie stacje objęte usługą Powerpass, których w całej Europie jest ponad 800 tys.). Lista funkcji obejmuje także predykcyjną konserwację, która wskazuje na ewentualną potrzebę odbycia przeglądu.

Ponadto z poziomu aplikacji można włączyć tryb pielęgnacji akumulatora z limitem ładowania do 80%, zapewniający najlepsze warunki dla długotrwałej eksploatacji. Ciekawostka: Enyaq po liftingu wzbogacił się o funkcję „oddawania” prądu, dzięki czemu może zasilać urządzenia zewnętrzne, a choćby zapewnić prąd dla domu.

Idź do oryginalnego materiału