Dacia przedstawia trzecią generację modelu Duster i kontynuuje sagę swojego kultowego bestsellera. Nowa Dacia Duster kontynuuje historię modelu, który stał się rynkowym standardem w swojej klasie oraz prawdziwą ikoną marki Dacia. Solidny i outdoorowy, oferuje to, co naprawdę niezbędne, jest cool i przyjazny dla środowiska – Eco-Smart. Duster, wprowadzony na rynek po raz pierwszy w 2010 roku i odnowiony po raz pierwszy w 2017 roku, dał się poznać jako model zrywający z kanonami panującymi dotąd na rynku SUV-ów.
Dacia Duster to prawdziwa historia sukcesu samochodu, który w swojej 13-letniej karierze zdobył ponad 40 nagród. Wyprodukowano go w liczbie ponad 2,2 miliona egzemplarzy. Dzięki stale rosnącej sprzedaży Duster stał się w 2022 roku najlepiej sprzedającym się SUV-em w Europie na rynku samochodów osobowych. Z linii produkcyjnych zakładu Dacii w Pitesti w Rumunii zjeżdża codziennie niemal 1000 Dusterów. To mniej więcej jeden egzemplarz na minutę!
Całkowicie odnowiony, bardziej muskularny i wyrazisty design
Nowa Dacia Duster prezentuje całkowicie odnowiony design. Zachowano w nim wszystkie walory stylistyczne, które zapewniły sukces jego poprzednim generacjom. W szczególności zachowano wygląd wytrzymałego SUV-a, dający poczucie solidności. Wyniesiono go jednak na wyższy poziom, wybiegający bardziej w przyszłość i bardziej wyrazisty, zgodny z nową identyfikacją wizualną Dacii.
David Durand, dyrektor ds. designu Dacii: Zanim przystąpiliśmy do prac nad stylistyką nowego Dustera, zajęliśmy się dopracowaniem proporcji nadwozia, aby spotęgować wrażenie mocy… Rozpoczęcie prac od doboru adekwatnych proporcji pozwala uniknąć konieczności uciekania się później do różnych stylistycznych sztuczek.
Skupianie się na tym, co najważniejsze i eliminacja zbędnych gadżetów: ta filozofia Dacii przyświecała również pracom nad designem nowego Dustera. Designerzy rozpoczęli pracę od prostych brył: kabiny, maski, błotników itd. Następnie połączyli wszystkie te elementy w całość o czystych, ostrych liniach. Nadali także modelowi nowoczesny, dopracowany wygląd z nadwoziem o przemyślanych prężnych i wyrazistych kształtach. Prostota kształtów i brył potęguje siłę designu. Pionowo zarysowany przód, wyraźnie odcinające się osłony nadkoli z fazowanymi krawędziami, szeroka pokrywa bagażnika i boczne szyby tworzą jednolitą powierzchnię od przodu do tyłu kabiny.
Boczne osłony dolnych krawędzi nadwozia, osłony nadkoli, elementy identyfikacji modelu, trójkątne płaty przedniego zderzaka, przednie i tylne osłony podwozia (ADD-ON) oraz dolny pas tylnego zderzaka wykonano z nowego, wytrzymałego tworzywa o nazwie Starkle®. Opracowano je dzięki współpracy inżynierów Dacii i firmy chemicznej LyondellBasell. Tworzywo, zastosowane po raz pierwszy w modelu koncepcyjnym Manifesto, zawiera do 20% materiałów pochodzących z recyklingu. Taki skład przekłada się na obecność białych drobin tworzących zamierzony przez Dacię efekt groszkowania. Pozwala on także uniknąć konieczności stosowania dodatkowej powłoki lakierniczej.
Spójność designu nadwozia i wnętrza
David Durand kontynuuje: Staraliśmy się osiągnąć maksymalną spójność między designem nadwozia i wnętrza. Stylistyka kabiny zwarta i solidna stwarza prawdziwe poczucie ochrony.
Wrażenie to wywołuje nowa, wysoka i szeroka deska rozdzielcza z poziomą listwą ozdobną ustawioną w pionie. Spójność z designem nadwozia wyraża się również w kształcie nawiewów powietrza wzorowanych na kształcie nadkoli.
Podobnie jak w przypadku designu nadwozia, również design wnętrza skupiony jest na tym, co najważniejsze, czyli na użyteczności. Szczególną uwagę poświęcono więc ergonomii. Zapewnia ją centralny ekran o przekątnej 10,1 cala umieszczony w polu widzenia kierowcy. Odchylono go także w jego stronę pod kątem 10°. Bardzo ergonomiczna jest także nowa dźwignia automatycznej skrzyni biegów. Spłaszczona w górnej i dolnej części kierownica jest bardzo wygodna w użyciu, a jednocześnie dodatkowo ułatwia wsiadanie i wysiadanie.
Skok naprzód dzięki platformie CMF-B
Nowego Dustera zbudowano na platformie CMF-B, stanowiącej najważniejszy element strategii produkcyjnej Dacii. Ta konkurencyjna i wyjątkowo uniwersalna platforma, wprowadzona po raz pierwszy w najnowszych modelach Sandero i Logan, a następnie zaadaptowana do potrzeb Joggera, zapewnia marce dużą elastyczność. Umożliwia także realizację jej ambitnego planu produktowego w najlepszy możliwy sposób.
Dzięki zastosowaniu platformy CMF-B w nowym Dusterze możliwe było zwiększenie przestrzeni użytecznej wnętrza w porównaniu do poprzedniej generacji. Widać to zarówno w strefie pasażerskiej, jak i bagażowej, przy zachowaniu tej samej długości całkowitej. Zaawansowana technologicznie konstrukcja platformy nowego Dustera pozwala także zapewnić większy komfort podróżowania z równoczesnym obniżeniem poziomu drgań i hałasu. Doznania z jazdy uległy zdecydowanej poprawie dzięki bardziej dynamicznemu napędowi i nieporównanie lepszemu wyczuciu drogi.
Platforma CMF-B stawia także nowego Dustera na drodze do elektryfikacji. Umożliwia bowiem montaż zespołów napędowych opartych na technologii mild hybrid i full hybrid.
Solidny i outdoorowy
Nowa Dacia Duster dysponuje możliwościami offroadowymi. Są one unikalne na rynku „nieeksperckich” modeli 4×4 (modeli z napędem na cztery koła niewyposażonych w reduktor). Dzięi nim może bezproblemowo towarzyszyć amatorom rozrywek plenerowych w ich eskapadach. Prześwit dostosowano do jazdy po bezdrożach i wynosi on 217 mm w przypadku wersji 4×4. To jeden z największych wyników w tym segmencie rynku. Kąty natarcia i zejścia dodatkowo ułatwiają pokonywanie przeszkód. Wynoszą one do 31° z przodu i do 36° z tyłu w wersjach 4×4.
Eco-Smart – nowe zespoły napędowe
Wierny wartościom Dacii nowy Duster prezentuje bardziej zrównoważone podejście do motoryzacji, z nowymi hybrydowymi zespołami napędowymi i zwiększonym wykorzystaniem materiałów pochodzących z recyklingu. Nowe hybrydowe zespoły napędowe:
Duster HYBRID 140
Wprowadzony po raz pierwszy przez Dacię na początku 2023 roku w modelu Jogger zespół napędowy HYBRID 140 trafia w tej chwili pod maskę nowego Dustera. Oparto go na sprawdzonych i uznanych technologiach Grupy Renault. Składa się z 4-cylindrowego silnika benzynowego o pojemności 1,6 l i mocy 94 KM, dwóch silników elektrycznych (silnik o mocy 49 KM i wysokonapięciowy rozrusznik-alternator) oraz zelektryfikowanej automatycznej skrzyni biegów. Posiada ona 4 przełożenia obsługujące silnik spalinowy i 2 przełożenia przypisane do silnika elektrycznego. Taka łączona technologia jest możliwa dzięki brakowi sprzęgła.
System hamowania z odzyskiwaniem energii w połączeniu z akumulatorem trakcyjnym o pojemności 1,2 kWh (230 V) i wysokosprawną skrzynią biegów umożliwia poruszanie się po mieście w trybie w pełni elektrycznym choćby przez 80% czasu jazdy. Zużywa przy tym o 20% energii mniej w cyklu mieszanym i choćby o 40% w cyklu miejskim. Ponadto ruszanie z miejsca odbywa się zawsze w trybie w 100% elektrycznym.
Duster TCe 130
Napęd ten trafia po raz pierwszy do oferty Dacii i stanowi propozycję pierwszego poziomu elektryfikacji dla klientów marki. Łączy on w sobie 3-cylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy nowej generacji o pojemności 1,2 litra oparty na cyklu Millera (zoptymalizowana sprawność i mniejsze straty na efekcie pompowania) z systemem miękkiej hybrydy (mild hybrid) 48 V. System ten wspomaga silnik spalinowy w fazach rozruchu i przyspieszania. Obniża tym samym średnie zużycie paliwa i emisję CO2 o około 10%. Zapewnia także większą przyjemność z jazdy niż obecny TCe 130 (przyspieszenia przy ruszaniu z miejsca i na wyższych biegach). Wszystko dzięki efektowi wzmocnienia, jaki daje ten system: samochód szybciej reaguje na polecenia kierowcy, a jazda jest płynniejsza. Hamowanie z odzyskiwaniem energii umożliwia też doładowywanie akumulatora trakcyjnego o pojemności 0,9 kWh w sposób całkowicie przejrzysty dla kierowcy. TCe 130 jest dostępny z 6-biegową mechaniczną skrzynią biegów w wersjach 4X2 i 4X4.
A ponadto:
Duster ECO-G 100
Dacia, niekwestionowany lider w dziedzinie systemów zasilania LPG, jest jedynym producentem oferującym dwupaliwowe silniki (benzyna-LPG), dostępne pod nazwą ECO-G we wszystkich modelach marki z silnikami spalinowymi. Nowa Dacia Duster jest również oferowana z tą montowaną fabrycznie, sprawdzoną technologią, stanowiącą gwarancję bezpieczeństwa i niezawodności. W trybie zasilania gazem Duster ECO-G 100 emituje średnio o 10% mniej CO2 w porównaniu ze swoimi spalinowymi odpowiednikami. Ponadto samochód dysponuje zasięgiem wynoszącym ponad 1300 kilometrów dzięki dwóm zbiornikom o łącznej pojemności niemal 100 litrów. To 50 litrów zbiornika benzyny i 50 litrów zbiornika LPG (zamontowanego pod podłogą, dzięki czemu zachowano cała przestrzeń ładunkową). Przestawianie z jednego paliwa na drugie odbywa się w sposób bezzwłoczny i niewyczuwalny dzięki przełącznikowi zamontowanemu fabrycznie na desce rozdzielczej.
Niezrównany stosunek ceny do parametrów użytkowych
Nowa Dacia Duster pozostanie wierna pozycjonowaniu Dacii „value for money”. Będzie przez cały czas łączyć przystępne ceny w swoim segmencie z coraz bardziej przestronną kabiną. Będzie także oferować najlepszy stosunek ceny do parametrów użytkowych. Jego gama technologii pokładowych wzbogaci się o nowy 7-calowy cyfrowy zespół zegarów i wskaźników, nowy centralny ekran dotykowy 10,1 cala i nowy system multimedialny. Nowy Duster oferuje także modułowe relingi dachowe i pomysłowy system akcesoriów Dacia YouClip.
Nowy system multimedialny z centralnym ekranem dotykowym o przekątnej 10,1 cala.
Ekran ten jest montowany w standardzie, poczynając od poziomu wyposażenia Expression. Będzie oferowany z dwoma pakietami multimedialnymi Dustera: Media Display i Media Nav Live
Cyfrowy zespół zegarów:
Nowa Dacia Duster jest pierwszym modelem Dacii oferowanym z konfigurowalnym, kolorowym, 7-calowym cyfrowym zespołem zegarów. Umożliwia on selektywne wyświetlanie informacji, które kierowca uzna za najbardziej przydatne. Jest on montowany w standardzie w nowym Dusterze poczynając od poziomu wyposażenia Expression.
Uchwyt na telefon montowany w standardzie we wszystkich wersjach wyposażeniowych. W wersjach z systemami Media Display i Media Nav Live dostępne są 2 porty USB typu C z przodu i 2 z tyłu. Umożliwiają więc one zasilanie do 4 urządzeń mobilnych. Wszystkie cztery porty USB są podświetlane. Bezprzewodową ładowarkę do telefonów umieszczono na środkowej konsoli w zasięgu ręki obydwu pasażerów z przodu. Jest montowana w standardzie w wersji wyposażeniowej Journey oraz w opcji w wersji Extreme.
Zoptymalizowany poziom komfortu
Bardziej przestronne wnętrze. Nowa Dacia Duster oferuje najlepszy w swoim segmencie stosunek ceny do parametrów użytkowych. Dzięki zastosowaniu platformy CMF-B zwiększyła się przestronność wnętrza. Zwłaszcza zaś pod względem szerokości użytecznej na przednich siedzeniach oraz ilości miejsca na nogi na tylnych siedzeniach.
Nowa Dacia Duster dysponuje niższym progiem załadunku oraz szerszym i wyższym otworem bagażnika. Wyższa i szersza jest także sama przestrzeń bagażowa. Jej objętość zwiększono o 6%, do 472 litrów (objętość do wysokości tylnej półki w nowym Dusterze 4×2).
Wyjątkowe elementy wyposażenia.
Ponieważ komfort należy rozumieć przede wszystkim jako zapewnienie absolutnego spokoju kierowcy, nowy Duster został wyposażony w liczne rozwiązania ułatwiające codzienne życie. I tak na przykład automatyczny hamulec postojowy jest dostępny poczynając od wersji Journey (w standardzie) i Extreme (w opcji), a wersje Extreme/Journey są standardowo wyposażone w elektrycznie regulowane i składane lusterka boczne. Nowy Duster jest bardziej niż kiedykolwiek dotąd przygotowany na najtrudniejsze warunki pogodowe. Może być również wyposażony w podgrzewaną kierownicę i przednią szybę z systemem odmrażania.
YouClip: nowe, pomysłowe akcesoria „w stylu Dacii”
Inżynierowie Dacia opracowali YouClip, prosty, pomysłowy i praktyczny system bezpiecznego mocowania szeregu dedykowanych akcesoriów w kluczowych miejscach w kabinie. Nowy Duster jest standardowo wyposażony w 4 (poziom wyposażenia Essential) lub 6 fabrycznych punktów mocowania YouClip (jeden na desce rozdzielczej, jeden na bocznej ścianie konsoli po stronie pasażera, jeden na tylnej stronie środkowej konsoli, dwa w bagażniku po lewej i prawej stronie oraz jeden na wewnętrznej stronie pokrywy bagażnika). Do tego można dodać 2 dodatkowe punkty mocowania YouClip (z akcesoriów) montowane do zagłówka.
Mogą służyć do mocowania kieszeni na drobne przedmioty, uchwytu na telefona z wbudowaną ładowarką indukcyjną lub pomysłowego akcesorium „3 w 1” obejmującego uchwyt na kubek, zaczep na torbę i przenośną lampkę. Ten pomysłowy system „3 w 1” jest dostępny w standardzie w wersji Duster Extreme. W ofercie dostępny jest również uchwyt na dotykowy tablet, który można umieścić na akcesoryjnym punkcie YouClip, mocowanym do zagłówka. Wszystkie powyższe akcesoria kompatybilne z YouClip są dostępne w sieci Dacii.
Uproszczona gama
Obecnie niemal 70% klientów Dustera wybiera wyższe poziomy wyposażenia. Aby wyjść naprzeciw tym oczekiwaniom, gamę nowego Dustera skonstruowano wokół trzech poziomów wyposażenia. To Essential, Expression oraz unikalna oferta, dotycząca wyższego poziomu wyposażenia, z dwiema różniącymi się zawartością i wzajemnie uzupełniającymi się wersjami: Duster Extreme, przeznaczoną dla entuzjastów aktywności outdoorowej i dostosowaną do intensywnego użytkowania, oraz Duster Journey dla tych, którzy preferują dyskretną elegancję, komfort i dobre samopoczucie. Te dwie wersje będą oferowane za porównywalną cenę.
Najważniejsze elementy wyposażenia dostępne w standardzie
Essential: Media Control, relingi dachowe, manualna klimatyzacja, 6 poduszek powietrznych, czujniki parkowania tyłem.
Expression: wyposażenie Essential + 17-calowe aluminiowe felgi, 7-calowy cyfrowy zespół zegarów, centralny ekran dotykowy 10,1 cala z systemem multimedialnym Media Display i bezprzewodową replikacją Apple CarPlayTM/Android AutoTM, kamera cofania.
Extreme: wyposażenie Expression + modułowe relingi dachowe, łatwozmywalna tapicerka microcloud, gumowe dywaniki podłogowe i wykładzina bagażnika, automatyczna klimatyzacja, system YouClip „3 w 1”, elementy ozdobne wnętrza i nadwozia w kolorze brązowo-miedzianym.
Journey: wyposażenie Expression+ 18-calowe aluminiowe felgi, automatyczna klimatyzacja, automatyczny hamulec postojowy, bezprzewodowa ładowarka do telefonów, system multimedialny Media Nav Live z nawigacją z dostępem do Internetu, system audio Arkamys 3D Sound System z 6 głośnikami.
Informacja prasowa
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeżeli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.