
Wygląda na to, iż po raz pierwszy od dekad cena za przegląd okresowy ulegnie waloryzacji. Planowana jest podwyżka o ponad 150 proc. aktualnej ceny. Czy 246 złotych za przegląd to uczciwa cena? Sprawdźmy, ile kosztuje ta usługa w innych krajach.
Obecnie badanie techniczne samochodu osobowego na SKP kosztuje 98 złotych. o ile pojazd jest wyposażony w instalację gazową, to cena usługi rośnie do 162 złotych. W 2024 roku te kwoty mają zostać zrewidowane i jest już konkretna propozycja. Przegląd samochodu osobowego ma kosztować 246 złotych brutto. Jednym z argumentów za ponad 150 proc. podwyżką ma być fakt, iż cena nie była waloryzowana od dwóch dekad i to niedobrze. Serio? Bo ceny paliw są waloryzowane codziennie i nie widzę, żeby to skrupulatne ustawianie cenników było dobre dla kierowców.
Cena za przegląd – planowane zmiany
Tak czy siak – propozycji nowych cen za badanie techniczne było kilka, ale najbliższą spełnienia jest wersja mówiąca o wspomnianych 246 złotych brutto. Czy to uczciwa cena? Postanowiłem sprawdzić na wyrywki, jak to wygląda w Europie.
Na początek weźmy naszych zachodnich sąsiadów. W Niemczech przegląd składa się z dwóch badań HU oraz AU. Pierwsza pozycja to klasyczne badanie techniczne, a druga to sprawdzenie emisji spalin. Łączny koszt to ok. 150 euro, czyli ok. 662 złote w zależności od regionu. Okazuje się, iż u innych jest taniej, a teoretycznie choćby za darmo.
Warto zwrócić uwagę na cenę przeglądu w Wielkiej Brytanii. Badanie techniczne, czyli tzw. MOT, kosztuje tam 54,85 funtów. Jest to ok. 280 złotych. Jakby ktoś potrzebował sobie przypomnieć, dlaczego tak wielu Polaków wyemigrowało do tego kraju, to proszę – oto jeden z powodów.
W innych krajach, jak Holandia, czy Francja przegląd jest w pewnym sensie za darmo. Nie ma odgórnie ustalonej ceny, czy opłat uiszczanych od skarbu państwa. Przegląd kosztuje tyle, ile zażyczą sobie za niego warsztaty. Cena za przegląd waha się od 30 do 130 euro (130 – 570 złotych) w zależności od lokalizacji oraz warunków przeglądu. Tańszy przegląd może być obarczony klauzulą zobowiązania się do naprawienia ewentualnych usterek w warsztacie wykonującym diagnostykę. Dlatego wybór niższej ceny może finalnie okazać się tylko pozorną oszczędnością. To wolnorynkowe zasady.
A jak jest w Austrii? Tam przegląd techniczny (Pickerl-Überprüfung) jest prawnie obowiązkowy, ale jego ceny nie są odgórnie ustalone. W zależności od marki samochodu i warsztatu wahają się one od 50 do 131 euro (220 – 570 złotych). To różnica w cenie wynosząca choćby 81 euro, dlatego warto porównać warsztaty.
W Czechach cena regularnego przeglądu technicznego (STK) również nie jest odgórnie narzucona. Kwota jest indywidualnie ustalana przez warsztat na każdym przeglądzie technicznym. Najczęściej cena waha się od 1500 do 2000 koron (260 – 350 złotych)
Przenieśmy się jeszcze na chwilę do słonecznej Hiszpanii. Ceny w tym kraju również nie są ujednolicone. Np. w Barcelonie cena za przegląd ITV dla samochodu z silnikiem diesla wynosi 45,59 euro (ok. 200 złotych). Dla samochodów z silnikiem benzynowym z katalizatorem jest to 40,6 euro (ok. 175 złotych). Kierowcy posiadający pojazdy elektryczne muszą wyłożyć 39,58 euro (ok. 170 złotych). Z kolei w przypadku Madrytu zarządzanie cenami jest zliberalizowane, więc kwoty różnią się w zależności od warsztatu. Na przykład koszt ITV dla samochodu benzynowego może wynosić od 40 do 50 euro (170 – 220 złotych), a w przypadku samochodu z silnikiem diesla od 55 do 65 euro (240 – 285 zł).
Jak wynika z cen w powyżej opisanych krajach, dotychczasowa polska opłata może faktycznie wyglądać na niedoszacowaną. Należy wziąć pod uwagę, iż roboczogodzina specjalisty liczona jest w trzycyfrowych liczbach, oraz iż wyposażenie SKP wymaga potężnych nakładów (tabela poniżej). Z perspektywy SKP podwyżka cen wydaje się być uzasadniona.
Moim zdaniem ustawodawca powinien zastosować zasady wolnorynkowe i otworzyć drogę do konkurowania. Dla bezpieczeństwa mogłyby zostać zastosowane stawki minimalna lub/oraz maksymalna.
Dziwię się, iż SKP-owcy już dawno nie poprosili o interwencję w tej sprawie prawników. Ta grupa zawodowa ma doświadczenie w dbaniu o swoje interesy. Mówię tutaj o ustawowo zabezpieczonych stawkach minimalnych, które Minister Sprawiedliwości określił w rozporządzeniu z dnia 22 października 2015 r. w sprawie opłat za czynności adwokackie (Dz. U. z 2015, poz. 1800 z późn. zm.)
Załączniki nr 2 do Rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 10 lutego 2006 r. w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów (Dz. U. Nr 40, poz. 275):
TABELA WYPOSAŻENIA KONTROLNO-POMIAROWEGO ORAZ INNEGO WYPOSAŻENIA STACJI KONTROLI POJAZDÓW WYKORZYSTYWANEGO
DO PRZEPROWADZANIA BADAŃ TECHNICZNYCH POJAZDÓW
1 | Urządzenie do podnoszenia: | ||
a) | całego pojazdu, | ||
b) | osi pojazdu | ||
2 | Urządzenie do kontroli działania hamulców: | ||
a) | urządzenie rolkowe, | ||
b) | urządzenie płytowe (najazdowe), | ||
c) | opóźnieniomierz | ||
3 | Przyrząd do pomiaru zbieżności kół jezdnych | ||
4 | Urządzenie do oceny schematy ustawienia kół jezdnych pojazdu | ||
5 | Przyrząd do pomiaru i regulacji ciśnienia powietrza w ogumieniu pojazdu | ||
6 | Przyrząd do pomiaru ustawienia i światłości świateł pojazdu | ||
7 | Miernik poziomu dźwięku | ||
8 | Dymomierz | ||
9 | Przyrząd do kontroli złącza elektrycznego pojazd-przyczepa | ||
10 |
Przyrząd do wymuszania kontrolowanego nacisku na mechanizm sterowania hamulcem najazdowym przyczepy |
||
11 | Urządzenie do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi pojazdu | ||
12 | Wieloskładnikowy analizator spalin silników o zapłonie iskrowym | ||
13 | Przyrząd do pomiaru geometrii ustawienia kół i osi pojazdu | ||
14 |
Urządzenie do kontroli skuteczności tłumienia drgań zawieszenia pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t |
||
15 | Czytnik informacji diagnostycznych do układu OBDII/EOBD | ||
16 | Przyrząd do pomiaru w szybach pojazdu współczynnika przepuszczalności światła | ||
17 | Elektroniczny detektor gazów do kontroli nieszczelności instalacji gazowej |
Źródło: piskp.pl