Nocny kurs eTGX przełęczą Brenner

4 godzin temu

MAN Truck & Bus oraz firma spedycyjna Dettendorfer testują w ramach projektu pilotażowego nocne wykorzystanie w pełni elektrycznych ciężarówek na trasie Brenner między Raubling a Bolzano. Dzięki obowiązującemu zwolnieniu z nocnego zakazu jazdy na A12 (autostradzie Inntal) eTrucki mogą jeździć w nocy, w przeciwieństwie do ciężarówek z silnikiem wysokoprężnym. Celem projektu jest usprawnienie przepływu ruchu na przełęczy Brenner, unikanie korków, redukcja emisji CO2 i hałasu oraz zwiększenie bezpieczeństwa dostaw – zwłaszcza w okresie wakacyjnym.

– Elektryczne ciężarówki mogą odegrać kluczową rolę w zrównoważonym transporcie towarowym przez Alpy i przełęcz Brenner. jeżeli naprawdę poważnie myślimy o transformacji transportu, musimy zadbać także o to, by drogowy transport towarów był bardziej przyjazny dla środowiska. Użytkowanie elektrycznych ciężarówek dowodzi, iż możliwe jest ograniczenie emisji CO2, zmniejszenie hałasu oraz efektywniejsze wykorzystanie infrastruktury drogowej. To istotny sygnał dla zielonych korytarzy transportowych w całej Europie. Teraz najważniejsze jest konsekwentne rozwijanie infrastruktury ładowania między krajami – powiedział Christian Bernreiter, bawarski minister ds. mieszkalnictwa, budownictwa i transportu.

Przewaga konkurencyjna dla spedytorów – przewidywalne łańcuchy dostaw

Nocny transport eTruckami przez przełęcz Brenner jest teoretycznie możliwy już od 2021 roku. W praktyce brakowało jednak dostępnych pojazdów oraz infrastruktury ładowania dostosowanej do transportu dalekobieżnego. Dzięki elektrycznej ciężarówce MAN, seryjnie produkowanej w Monachium od czerwca 2025 roku, codzienne trasy o długości do 800 kilometrów stają się rzeczywistością – i to przy zaledwie jednym doładowaniu, niezależnie od pory roku. Zwolnienie z nocnego zakazu ruchu na tyrolskim odcinku autostrady Inntal (A12) umożliwia w pełni elektrycznym pojazdom swobodne poruszanie się nocą na całej trasie między Niemcami a Włochami – na przykład z Monachium do Werony lub z Rosenheim przez przełęcz Brenner do Bolzano i z powrotem.

Oznacza to, iż eTrucki mogą teraz pokonywać trasy, które dla ciężarówek z silnikiem wysokoprężnym były dotychczas niedostępne z powodu nocnych zakazów ruchu. To olbrzymi krok do przodu w kierunku efektywnej, cichej i bezemisyjnej logistyki nocnej w regionie alpejskim, szczególnie interesujący dla transportu w sektorach chłodniczym i farmaceutycznym oraz dla łańcuchów dostaw wymagających czasu. W ten sposób ciężarówki eTrucki odciążają trasę przez Brenner w godzinach nocnych, gdy ruch jest mniejszy. Modelowe obliczenia pokazują, iż zaledwie 300 eTrucków jeżdżących w nocy może skrócić czas przejazdu w Kufstein choćby o godzinę w ciągu dnia. Jednocześnie elektryczne ciężarówki wnoszą istotny wkład w ochronę środowiska. Każdy eTruck oszczędza średnio około 95 ton CO2 rocznie, przy rocznym przebiegu 110 000 km. Przy zaledwie 300 pojazdach dziennie daje to roczne oszczędności sięgające 28 000 ton CO2, co odpowiada emisjom małego miasta.

Elektryczna logistyka rewolucjonizuje drogowy transport towarowy choćby w najbardziej wymagających warunkach topograficznych, jakie panują w regionach alpejskich. Nasz projekt dowodzi, iż w pełni elektryczne ciężarówki to nie tylko realna alternatywa, ale także nowy standard w zakresie efektywności, zrównoważonego rozwoju i zarządzania ruchem dzięki takim rozwiązaniom, jak rekuperacja czy możliwość realizacji transportu nocnego. Polityka i przemysł muszą działać ramię w ramię, by emisje w logistyce stały się przeszłością – powiedział dr Frederik Zohm, członek zarządu MAN Truck & Bus odpowiedzialny za badania i rozwój.

eTrucki na przełęczy Brenner: oszczędność, mniej korków, ochrona środowiska

Wykorzystywanie elektrycznych ciężarówek na trasie przez przełęcz Brenner jest uzasadnione nie tylko z punktu widzenia unikania korków i zatorów, ale także pod względem ekonomicznym. Przy rocznym przebiegu przekraczającym 110 000 kilometrów na niemieckich autostradach, przekłada się to na oszczędności w opłatach drogowych przekraczające 60 000 euro na pojazd rocznie. Daje to wyraźną przewagę ekonomiczną przemawiającą za użyciem ciężarówek z napędem elektrycznym – akumulatorowym. w tej chwili stuprocentowe zwolnienie z opłat obowiązuje wyłącznie w Niemczech. Komisarz UE ds. transportu, Apostolos Tzitzikostas, niedawno zarekomendował przedłużenie obowiązującej dotąd do końca 2025 roku ulgi w opłatach dla e-ciężarówek aż do połowy 2031 roku. Celem jest zwiększenie bezpieczeństwa inwestycyjnego firm logistycznych i przyspieszenie przejścia na e-mobilność.

W innych krajach obowiązują odmienne zasady: na autostradzie A13 w Austrii za e‑ciężarówki pobierane są opłaty choćby o 75% niższe, szczególnie w nocy. We Włoszech z kolei różnice w opłatach między ciężarówkami z silnikiem wysokoprężnym a e‑ciężarówkami na trasie przez przełęcz Brenner do Bolzano są jedynie marginalne.

W perspektywie trzech lat, czyli typowym scenariuszu użytkowania ciężarówek w logistyce, oszczędności na opłatach drogowych na trasie przez Brenner generowane przez eTrucki przekładają się na całkowite koszty posiadania (Total Cost of Ownership) wynoszącą ponad 15% w porównaniu z pojazdami z silnikiem wysokoprężnym. Na opłacalność ekonomiczną elektrycznego transportu ciężarowego wpływają nie tylko niższe opłaty drogowe, ale także niższe koszty energii i serwisowania, zwolnienie z podatku od środków transportu oraz coraz lepiej rozwinięta infrastruktura ładowania wzdłuż tras przejazdu. Przykładowe scenariusze ładowania pokazują, iż koszt ładowania w nocy w Raubling wynosi około 0,41 euro/kWh i około 0,38 euro/kWh w Bolzano. Ponadto rekuperacja na górskiej trasie wzrasta do choćby do 40%. W ciężarówkach z silnikiem wysokoprężnym energia hamowania jest tracona bezpowrotnie. Tymczasem eTruck odzyskuje ją i magazynuje w akumulatorze. To wyraźna przewaga pod względem efektywności.

Idź do oryginalnego materiału