Niewidzialny gracz, widoczny wpływ: niezawodne, niezależne rozwiązania na rynku części dla pojazdów ciężkich

2 tygodni temu

W Corteco zalety produktów wysokiej jakości są doskonale znane. Nic dziwnego – w końcu niezależny dział firmy Freudenberg Sealing Technologies zajmujący się rynkiem części zamiennych, skupia się na uszczelnieniach bardziej szczegółowo niż prawie ktokolwiek inny. Tam, gdzie na pierwszy rzut oka nie można dostrzec żadnej różnicy, diabeł, jak to często bywa, tkwi w szczegółach.

Przykład promieniowych uszczelnień wałów wyraźnie pokazuje, jak dużo specjalistycznej wiedzy jest wymagane dla rozwoju. Jest to szczególnie interesujące dla niezależnego rynku części zamiennych w segmencie pojazdów ciężkich – pojazdów użytkowych (Heavy Duty).

Rynek wtórny z jakością OEM

Firma Freudenberg Sealing Technologies, do której należy Corteco, jest ekspertem w dziedzinie technologii i liderem światowego rynku w technologii uszczelniania. To czyni ją ważnym partnerem dla klientów z wielu sektorów przemysłu.

Od produkcji samochodów i robotyki po zastosowania w ciężkich warunkach, takich jak maszyny budowlane i rolnicze – asortyment produktów obejmuje niemal każdy rodzaj zastosowań. Firma sprzedaje również swoje wysokiej jakości produkty na niezależnym rynku części zamiennych pod własną marką Corteco. Obowiązują tu te same standardy, co w przypadku seryjnej produkcji tej firmy, co sprawia, iż produkty te są interesujące także dla wymagającego segmentu pojazdów ciężkich.

– Przeniesienie standardów jakościowych produkcji seryjnej bezpośrednio na niezależny rynek części zamiennych nie jest dla nas dodatkowym wydatkiem, ale logiczną konsekwencją. Korzystamy z naszego bogatego doświadczenia i bardzo rygorystycznych wymagań związanych z rozwojem serii, szczególnie w branży motoryzacyjnej. Można je również doskonale zastosować na rynku pojazdów ciężkich. – mówi dr Christian Dickopf, starszy wiceprezes Corteco.

Zastosowania dla segmentu ciężkiego (Heavy Duty) ze specjalnymi wymaganiami

Nie ma kompleksowych rozwiązań spełniających wymagania segmentu pojazdów ciężkich: każdy przypadek należy rozpatrywać osobno. Wieloletnie doświadczenie Corteco w sektorze motoryzacyjnym i ciężarowym ma ogromne znaczenie. Uszczelnienia przechodzą rygorystyczne testy, by zapewnić, iż będą niezawodnie wykonywać swoje zadania na drodze – przez okres użytkowania wynoszący 300 000 km. Ustalone standardy zapewniają korzyści również w segmencie pojazdów ciężkich.

Robert Leins kieruje polem testowym w firmie Freudenberg Sealing Technologies w Weinheim w Niemczech – która jest jednocześnie największą tego typu placówką na świecie. Aby sprostać nowym wymaganiom w zakresie elektro mobilności, w ciągu ostatnich trzech lat w rozbudowę zainwestowano ponad 3 miliony euro.

– Poszczególni producenci OEM mają różne wymagania – wszystkie są wysokie, szczególnie w sektorze pojazdów ciężkich. – mówi inżynier. – Dla nas zawsze chodzi o przeniesienie rzeczywistości do naszego laboratorium i odtworzenie jej w przyspieszonym tempie. Przecież nie można wystawiać każdego uszczelniacza na drogę na 300 000 km, aby sprawdzić, czy sprosta wymaganiom. W laboratorium ukończenie przeciętnego cyklu testowego zajmuje 240 godzin.

Rzeczywistość w przyspieszonym tempie

Jeśli pojawią się jakiekolwiek pytania dotyczące wymagań, do których odnosi się Leins, wszystko wyjaśni się po bliższym przyjrzeniu się ponad 300 stacjom testowym. Jest tu na przykład lejek z błotem, w którym obraca się wał. Ochrona oleju po drugiej stronie przed zanieczyszczeniem to jedno z zadań, któremu muszą sprostać uszczelnienia firmy Freudenberg Sealing Technologies.

Test obejmuje sprawdzenie widocznych zanieczyszczeń po analizę chemiczną, która niezawodnie wykrywa choćby minimalne ilości. I nie jest to tylko błoto, wyjaśnia Leins. Każdy przypadek użycia wymaga własnych ustawień testowych i substancji: tutaj nic nie jest pozostawione przypadkowi.

W laboratorium znajdziemy pyły z mąki pełnoziarnistej dla rolnictwa, pyły DIN dla rynku niemieckiego, pyły chińskie dla rynku azjatyckiego i pyły z Arizony dla Ameryki Północnej – gdzie należy również dodać określone stężenie soli. Szczególnie w sektorze pojazdów ciężkich należy wziąć pod uwagę wiele kwestii: w niektórych obszarach maszyny rolnicze i budowlane mogą być łatwo narażone na obciążenie 1000 razy większe niż pojazd poruszający się po drodze.

Ponieważ nikt nie może dokładnie wiedzieć, gdzie ostatecznie będzie używany samochód lub maszyna, należy je przetestować, aby upewnić się, iż wszystkie wymagania zostały spełnione. W niektórych regionach Chin i Alaski temperatury mogą sięgać choćby -40°C; ponadto uszczelki muszą być w stanie wytrzymać temperaturę do 140 °C przez długi czas.

Ale firma Freudenberg Sealing Technologies lubi od czasu do czasu przekraczać granice: podczas testów na mrozie, komponenty są wystawiane na działanie temperatury -60°C w celu wewnętrznej oceny, które poziomy są technicznie wykonalne. Oprócz pyłu i temperatury, czynniki obejmują ciśnienie, kwasy, zasady, oleje, promieniowanie UV oraz naprężenia dynamiczne i mechaniczne spowodowane biciem lub tarciem wału.

Uszczelnienia muszą również wytrzymywać impulsy wody o ciśnieniu do 100 barów, a choćby przejść test udaru wody lodowej podczas zjazdu ze wzniesienia.

Jednak prace w terenie to nie tylko uszczelnienia. Firma Freudenberg opracowała w swoim laboratorium własne metody służące wyłącznie do produkcji odpowiednich wałów testowych. Wał musi dokładnie odpowiadać rzeczywistości: jeżeli powierzchnia będzie zbyt gładka, nie będzie filmu olejowego, jeżeli jest zbyt szorstka, uszczelka gwałtownie się zużyje. Innymi słowy, wiedza i doświadczenie firmy Freudenberg Sealing Technologies wykraczają daleko poza same uszczelnienia.

– Uszczelnienie zawsze działa tylko w połączeniu z systemem trybologicznym: na przykład z wałem, medium i samym uszczelnieniem. W przypadku każdego pojedynczego komponentu znaczenie mają dodatkowe czynniki, takie jak jakość powierzchni, materiał i skład chemiczny. – wyjaśnia Leins.

Zrozumienie całego systemu uszczelniającego to kolejna kompetencja, którą cenią klienci we Freudenberg Sealing Technologies. Dzięki temu zespół jest często pytany o swoje poglądy na temat trendów i już na bardzo wczesnym etapie angażuje się w rozwój serii. Jednym z przykładów jest zupełnie nowy wymóg wynikający z rozwijającej się elektromobilności. Falowniki w pojazdach zasilanych akumulatorowo generują w punktach łożyskowych sygnały wejściowe o częstotliwości, które powodują niewielkie wyładowania elektryczne niczym uderzenia małego pioruna. Firma Freudenberg Sealing Technologies oferuje rozwiązanie w postaci elektrycznie przewodzących promieniowych uszczelnień wałów, które rozpraszają ładunek wokół łożyska, poprzez obudowę.

Segment Ciężki – pojazdy użytkowe (Heavy Duty) jako beneficjent

Coś, co jest już narażone na tak ogromne obciążenia na drodze, wytrzyma również na polu – a przynajmniej tak mogłoby się wydawać. Ale choćby tutaj należy wziąć pod uwagę szczególne aspekty – takie jak wspomniany powyżej pył z mąki pełnoziarnistej.

– Faktem jest, iż uszczelniacz za kilka euro zabezpieczy inwestycję wartą kilkaset tysięcy. Po co więc iść na kompromis, skoro można polegać na sprawdzonej technologii pierwszomontażowej, która przeszła rygorystyczne testy? Dzięki Corteco otrzymasz rygorystycznie przetestowane produkty o bezkompromisowej jakości. – podsumowuje Dickopf.

www.corteco.com

Idź do oryginalnego materiału