Niemieckie autostrady w coraz gorszym stanie. Dowód? Widowiskowe wyburzenie mostu

wbijamszpile.pl 1 rok temu

Nasi zachodni sąsiedzi mają sporo zmartwień z infrastrukturą drogową. Niemieckie autostrady w coraz gorszym stanie. Wymagają ogromnych nakładów finansowych. Na domiar złego niemiecka administracja drogowa ma poważne problemy z tym, by sprawnie naprawiać usterki i zapewniać przejezdność tras.

Kilka dni temu federalny minister transportu Volker Wissing (FDP) i minister transportu NRW Oliver Krischer (Zieloni) śledzili spektakularną akcję na jednym z najbardziej znanych odcinków autostrady w Niemczech, która łączy Frankfurt z Dortmundem. Wydarzenie odbywało się w mieście Lüdenscheid. Przeprowadzono tam wyburzenie potężnego wiaduktu autostradowego. Możliwe, iż obu wspomnianych panów nacieszył widok opadającego wiaduktu, ale tak naprawdę powinni się martwić, bo to prolog do kłopotów z niemieckimi drogami, o czym za chwilę.

Wyburzenie mostu autostradowego w Niemczech

Konstrukcja, która miała do 70 metrów wysokości i ważyła 17 000 ton, runęła do doliny. W tym celu użyto około 150 kilogramów materiałów wybuchowych. Konstrukcja wiaduktu miała długość 450-metrową i została wzniesiona w latach 60 XX w. Ekspert od materiałów wybuchowych z góry podkreślał, iż most musi runąć bardzo precyzyjnie, ponieważ w sąsiedztwie wiaduktu znajdowała się zabudowa. Sprzęt budowlany przywiózł dobre 100 000 metrów sześciennych ziemi, z której zrobiono tzw. poduszkę pod upadające elementy konstrukcyjne wiaduktu.

Tu można zobaczyć jak to wszystko wyglądało

The dilapidated Rahmedetal bridge on the A45 autobahn near the western German town of Luedenscheid was demolished in a controlled explosion pic.twitter.com/8TWzWeiWJq

— Reuters (@Reuters) May 7, 2023

Da kracht die Autobahnbrücke an der A45 bei Lüdenscheid zusammen pic.twitter.com/BDbphwAeYl

— Albert Gruber🎭🍀 (@GruberAnonymous) May 7, 2023

Dlaczego wyburzono wiadukt w Lüdenscheid?

Lüdenscheid to miasto położone w Niemczech, w kraju związkowym Nadrenia Północna-Westfalia. Według szacunków z 2021 roku, populacja miasta wynosi około 74 000 mieszkańców.

Historia Lüdenscheid sięga XIII wieku, kiedy to miasto otrzymało prawa miejskie. W okresie średniowiecza miasto był ważnym ośrodkiem handlowym i rzemieślniczym. W XVIII i XIX wieku miasto zaczęło rozwijać się przemysłowo, szczególnie w dziedzinach metalurgii i produkcji maszyn.

W czasie II wojny światowej Lüdenscheid był celem kilku bombardowań alianckich, co spowodowało znaczne zniszczenia. Po wojnie miasto zostało odbudowane i kontynuowało rozwój przemysłowy.

Dzisiaj Lüdenscheid jest znane z produkcji narzędzi i sprzętu metalowego, a także z branży elektrotechnicznej i informatycznej. W mieście znajdują się również liczne muzea, teatry i kina. Miasto ma także piękne parki i tereny zielone, które przyciągają turystów.

Przeczytaj też: Czy mięso in vitro trafi na polskie talerze?

Niemieckie autostrady w coraz gorszym stanie (FOTO: canva.com)

Zamknięcie mostu i długi objazd przez miasto

Planowana rozbiórka mostu autostradowego stanowiła „ważny kamień milowy” z punktu widzenia inicjatywy obywatelskiej pn. „A45 Lüdenscheid”. Nazwa „A45” pochodzi od numeru niemieckiej autostrady. Inicjatywa skupiała osoby, które zostały poważnie dotknięte całkowitym zamknięciem wiaduktu w 2017 r. Obiekt mostowy był zużyty technicznie. Wyburzenie oznacza „pierwszą widoczną oznakę postępu po 17 miesiącach przestoju” – mówi rzecznik inicjatywy, Heiko Schürfeld dla Niemieckiej Agencji Prasowej na krótko przed akcją wyburzania.

– Dla nas jednak dzisiejszy dzień nie jest dniem do świętowania, ponieważ wysadzony w powietrze wiadukt nie rozwiązał problemów w regionie – podkreślił Schürfeld.

Rzecznik stowarzyszenia podkreślił, iż „obciążenia obywateli, firm, a zwłaszcza obciążeń zdrowotnych bezpośrednich mieszkańców przez cały czas nie słabną.” Dlatego wreszcie potrzebny jest zakaz przejazdu ciężkich ciężarówek, które w tysiącach przejeżdżają przez Lüdenscheid na trasach objazdowych dzień po dniu.

– Ponadto wzywamy polityków do wspólnego działania, stworzenia podstaw prawnych dla dalszych szybkich projektów mostowych oraz do skutecznego i szybkiego przyspieszenia budowy nowego mostu – dodał Heiko Schürfeld.

Niemieckie autostrady w coraz gorszym stanie (FOTO: canva.com)

Niemieckie autostrady w coraz gorszym stanie

Katastrofa wokół zrujnowanego wiaduktu stała się też kwestią polityczną. Wysadzony most w wielu regionach Niemiec stał się symbolem opłakanego stanu infrastruktury transportowej. Według Federalnego Ministerstwa Transportu w Niemczech należy wyremontować około… 4500 mostów. Nowy wiadukt w Lüdenscheid jest w tej chwili jednym z najważniejszych projektów w Niemczech.

Właśnie rozpoczęła pracę komisja śledcza w parlamencie kraju związkowego w Düsseldorfie. Jej ustalenia powinny udzielić wyjaśnień w sprawie kłopotów z wiaduktu w Lüdenscheid. Opozycja chce też rzucić światło na rolę Hendrika Wüsta (z CDU), który był ministrem transportu w Nadrenii Północnej-Westfalii, zanim został premierem.

Niemcy ponadto mają poważne problemy z zatwierdzaniem przejazdów ponadgabarytowych – w marcu na rozpatrzenie czekało 15 000 wniosków o tego typu transport. Brak zgód powoduje opóźnienia w pracy wielu firm w Niemczech.

Poza tym Niemcy są u progu poważnej dyskusji w ramach postaw ekologicznych. Zdaniem coraz większej grupy osób wprowadzenie niższej emisji gazów cieplarnianych, niższych koszty wypadków i mniejszej potrzeba dalszych usprawnień dróg zachęcić powinna tamtejsze władze do ograniczenia prędkości do 130 km/h na autostradach. Dzisiaj wciąż są odcinki dróg, na których nie ograniczeń.

DPA/mn

Idź do oryginalnego materiału