Według badania przeprowadzonego przez japońską firmę Fujitsu we współpracy z Uniwersytetem Ben-Guriona w izraelskiej Negewie migające światła np. karetki czy radiowozu mogą powodować zakłócenia w działaniu systemów wspomagania kierowcy.
Badanie, przeprowadzone przez japońskiego giganta z zakresu elektroniki i IT – firmę Fujitsu – koncentrowało się w szczególności na 16 wypadkach, w których auta Tesli zderzyły się z pojazdami uprzywilejowanymi. Czyli z samochodami policyjnymi, karetkami pogotowia lub wozami strażackimi.
Seria wypadków z ich udziałem wzbudziła podejrzenie o ingerencje sygnałów świetlnych w działanie samochodowych czujników, w szczególności – kamer.
https://magazynauto.pl/porady/niebezpieczne-rozwiazania-w-motoryzacji-na-szczescie-glownie-z-lamusa-zobacz-na-jakich-bledach-sie-uczono,aid,4572Problem kamery
Na podstawie badań Fujitsu i Uniwersytetu Ben-Guriona stwierdzono, że wszystkie przeanalizowane kamery mają ten sam problem. Wymyślono choćby określenie, które go opisuje – „napady padaczkowe”.
Jak wynika z analiz, jakim poddano kamery 5 producentów: HP, Pelsee, Azdom, Imagebon i Rexing, żadna z nich nie była odporna na mocne, migające światło pochodzące z syren samochodów uprzywilejowanych.
Badacze dowiedli również, iż zawodzą wtedy także algorytmy przetwarzające dane. Wszystkie one (Yolo, Faster, R-Cnn i SSD) wykazały „podobne spadki w wynikach wiarygodności obrazu” – czytamy w opisie badania.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/adac-ostrzega-przed-obowiazkowym-systemem-utrzymywania-na-pasie-ruchu-moze-on-byc-niebezpieczny,aid,4338Problem wynika po prostu ze sposobu ich działania. Otóż oprogramowanie potrafi rozpoznać obecność obiektu przy pojedynczym pojawieniu się przed kamerą. Gwarantuje to szybkość działania, ale jednocześnie oznacza, iż migające światło z łatwością może to zakłócić.
Luka w zabezpieczeniach
Do jakich wniosków doszli autorzy badania? Według nich „konieczny jest dalszy rozwój obecnych systemów autonomicznej jazdy”. Wynika to właśnie z potwierdzonych problemów kamer z migającym światłem.
„Zmniejszone zaufanie do własnych zdolności rozpoznawania obiektów może skutkować zmniejszoną zdolnością systemów wspomagających kierowcę do omijania przeszkód” – czytamy w podsumowania wyników badania.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/maja-zwiekszyc-bezpieczenstwo-na-drogach-ale-zachecaja-kierowcow-do-rozpraszania-uwagi,aid,4521Naukowcy podkreślają również, iż powyższa wada stanowi lukę w zabezpieczeniach. W rezultacie może ona prowokować do celowego dezorientowania kamer w systemach jazdy autonomicznej, aby w ten sposób wywołać wypadki.