3 lutego ruszył nabór do nowej edycji programu, znanego wcześniej jako Mój Elektryk 2.0. W nowej edycji beneficjenci mogą liczyć na jeszcze większe wsparcie. W jaki sposób złożyć wniosek? Kto może dostać wsparcie?
W jaki sposób złożyć wniosek?
NaszEauto to program oferujący dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego dla osób prywatnych oraz przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.
Pierwszym krokiem do otrzymania dotacji jest zakup pojazdu elektrycznego w maksymalnej cenie 225 tys. zł netto (bez VAT). Następnie trzeba zarejestrować samochód i ubezpieczyć polisą OC/AC oraz wypełnić wniosek online. Formularz jest dostępny na stronie NFOŚiGW w generatorze wniosków. Ostatnim etapem jest otrzymanie decyzji i wypłata środków. Zakończenie realizacji przedsięwzięcia to data wystawienia faktury VAT potwierdzającej zakup pojazdu elektrycznego oraz faktury stanowiącej podstawę do rejestracji pojazdu. Dotacja będzie wypłacona tylko w formie refundacji po zakupie pojazdu. Dodatkowe pytania można kierować na adres: [email protected]
Nabór wniosków o objęcie wsparciem będzie odbywać się w trybie ciągłym w latach 2025- 2026 lub do wyczerpania środków.
W przypadku leasingu lub wynajmu długoterminowego przed złożeniem wniosku należy:
- podpisać umowę leasingu lub wynajmu;
- wpłacić opłatę wstępną lub równoważną;
- podpisać protokół przekazania pojazdu do używania.
Umowa leasingu musi dotyczyć okresu co najmniej 2 lat.
Jaką dotacją można dostać?
Kwota dotacji jest zależna od kilku warunków. Bazowa kwota wsparcia dla osób fizycznych to 18 750 zł. Na większe wsparcie mogą liczyć posiadacze Karty Dużej Rodziny oraz osoby i niskim dochodzie. Maksymalna kwota wsparcia to 40 000 zł. W przypadku leasingu bazowa kwota to 30 tys. zł.
Dotacja dla osób prywatnych i JDG – jakie warunki trzeba spełnić?
Osoba fizyczna może otrzymać wsparcie tylko na jeden samochód elektryczny. W przypadku złożeniu kilku wniosków, rozpatrzeniu podlega tylko pierwszy. Dotacja obejmuje samochody elektryczne kategorii M1 w rozumieniu załącznika nr 2 do ustawy – “Prawo o ruchu drogowym”.
Dofinansowanie nie obejmuje pojazdów, które w momencie zakupu lub wynajmu mają przebieg kilometrowy wyższy niż 6000 km. Pojazdy nie mogą również być datowane z innych publicznych środków. Samochód musi być nowy, zarejestrowany na właściciela pojazdu lub w przypadku leasingu na firmę wynajmującą.
Pojazd elektryczny musi być zarejestrowany na terenie Polski przez przynajmniej dwa lata po uzyskaniu dotacji oraz objęty ubezpieczeniem od uszkodzeń, zniszczeń, kolizji i zdarzeń losowych.
Dopłata do zezłomowania pojazdu – dla kogo?
W nowej edycji programu pojawiła się dodatkowa premia za zezłomowanie pojazdu. Skorzystać z niej mogą osoby, które posiadają samochód spalinowy od co najmniej 3 lat, a zezłomowanie nastąpiło nie później niż 01.02.2020 r. o ile zezłomowanie dotyczy osoby prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą, to samochód musiał być wykorzystywany w ramach tej działalności.
– Program skonstruowany jest w ten sposób, iż poza bazową kwotą wsparcia zapewniamy również dwa rodzaje premii dodatkowej. Jedna to premia za złomowanie. Zależy nam na tym, aby przy promowaniu zakupu lub leasingu samochodu elektrycznego również złomować te samochody spalinowe, które przestają być wykorzystywane przez beneficjenta. Mamy również premię za niski dochód – powiedziała Dorota Zawadzka-Stępniak, prezeska NFOŚiGW.
Jaki jest budżet programu?
Budżet programu to 1,6 mld zł z Krajowego Plany Odbudowy (KPO).
– Kwota alokacji dla bezzwrotnych form dofinansowania to 1 613 777 750 zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności Polski (KPO), w ramach którego uwzględniono nowy kamień milowy E4aG w postaci ustanowienia programu wsparcia zakupu, wynajmu długoterminowego lub leasingu bezemisyjnych pojazdów elektrycznych kategorii M1 dla osób fizycznych oraz osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) – czytamy na stronie rządowej.
Źródło: NFOŚiGW, psnm.org
Fot. Canva