Naprawa i renowacja felg – co da się naprawić, co poprawić, a czego lepiej nie ruszać

4 godzin temu

Regeneracja nie tylko przywraca felgom dawny blask, ale może znacząco zmienić ich wygląd. Jakie są możliwości, koszty, jak przebiega taki proces i na co zwrócić uwagę, oddając felgi do naprawy?

Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, jak duży wpływ na prezencję samochodu mają felgi. Aby się o tym przekonać, wystarczy sięgnąć po szczotkę i używając deironizera, dokładnie wyczyścić koło. Felga pozbawiona wżartych w lakier metalicznych osadów wyraźnie „odżyje”. Niestety doczyszczenie jej uwypukli wszelkie inne ślady eksploatacji, jak obicia, zarysowania czy wyszczerbienia.

https://magazynauto.pl/porady/usuwanie-osadow-z-zelaza-z-lakieru-i-felg-sprawdzamy-skutecznosc-preparatow-do-deironizacji-test,aid,4296

Odnawianie felg

Dawny blask feldze przywraca proces regeneracji. Koszt tego typu usług trudno podać – każda firma ma własny cennik z szeregiem pozycji (lakierowanie, prostowanie, spawanie, toczenie CNC, napawanie rantów itd.), których wycena zmienia się wraz z rozmiarem felgi. Orientacyjnie można podać, iż za regenerację trzeba będzie zapłacić od kilkuset (małe, niepogięte felgi) do kilku tysięcy złotych. Samo przejście z rozmiaru 15 czy 16 cali na 21 czy 22 cale nierzadko podwaja koszt wielu składowych regeneracji.

https://magazynauto.pl/porady/czy-uszczelniacz-do-opon-bedzie-dzialal-przez-pol-roku-sprawdzamy-jak-plyn-marki-osram-przetrwal-probe-czasu-test,aid,5259

Jak znaleźć dobry punkt regeneracji felg

Szukając punktu, któremu powierzymy regenerację felg, warto zapytać znajomych o rekomendację. Równie dobrym źródłem informacji na temat jakości usług są opinie o poszczególnych firmach na ich wizytówkach na Mapach Google. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by podjechać do kilku punktów i obejrzeć efekty pracy – zwykle na stanie są komplety kół czekających na odbiór lub pokazowe obręcze.

Jak to zwykle w życiu bywa, z listy „tanio, gwałtownie i dobrze” można liczyć na jeden, najwyżej dwa czynniki. Poczekać i zapłacić jednak warto, bo choćby felgi, których stan przed regeneracją można byłoby opisać jako dostateczny, zmieniają się nie do poznania.

https://magazynauto.pl/porady/jak-zabezpieczyc-felgi-przed-uszkodzeniem-lub-kradzieza,aid,935

Naprawa felg krok po kroku

Mimo iż z pozoru regeneracja felg może wydawać się procesem prostym, taka jednak nie jest. Nierzadko bierze w niej udział kilka osób, które odpowiadają za kolejne etapy prac. Wielu z nich nie da się przyspieszyć, więc nie warto nastawiać się na szybką naprawę.

1. Ocena stanu felg

fot. archiwum

Po oddaniu felg do fachowca ocenia on, czy dana felga w ogóle nadaje się do naprawy. Gdy jest pogięta i połamana, czasem lepiej kupić choćby używaną felgę i ją zregenerować. W widocznym na zdjęciu przypadku felgi kupione wraz z autem miały naklejone ozdobne pasy, które miały odwracać uwagę od porysowanego rantu.

2. Prostowanie

fot. archiwum

Praktycznie wszystkie felgi, które trafiają do regeneracji, wymagają prostowania. Nie zawsze są mocno odkształcone, ale choćby kilka milimetrów wystarcza, by utrudnić wyważenie, a w skrajnej sytuacji powodować wibracje skutkujące pęknięciem felgi. Prostowanie felgi to wydatek od kilkudziesięciu złotych wzwyż.

3. Napawanie rantu

fot. archiwum

Wystarczy chwila nieuwagi podczas podjeżdżania pod krawężnik, by zarysować albo wyszczerbić rant felgi. Można go odtworzyć poprzez napawanie, czyli naspawanie warstwy aluminium, którą następnie się obrabia, by odtworzyć fabryczny kształt obręczy. Koszt jest uzależniony od zakresu pracy.

Felga bezpośrednio po napawaniu. Po obróbce ślad po naprawie może zniknąć lub być widoczny w postaci „mgiełki” o innym odcieniu. fot. archiwum

4. Chemiczne czyszczenie

fot. archiwum

Skuteczną metodą usuwania powłoki lakierniczej z felgi jest poddanie jej kąpieli w specjalnym roztworze chemicznym o temperaturze kilkudziesięciu stopni, który w ciągu kilku godzin rozpuszcza lakier, ale nie narusza powierzchni metalu. Po opłukaniu felga może błyszczeć jak fabrycznie nowy odlew po obróbce.

5. Śrutowanie

fot. archiwum

Chemiczne czyszczenie może nie być w stanie usunąć całej farby. Problem rozwiązuje śrutowanie – skierowanie na felgę strumienia wydmuchiwanego pod dużym ciśnieniem ścierniwa, które mechanicznie czyści metal i zmienia jego strukturę na lekko chropowatą, co zapewnia farbie przyczepność. Ważne jest doświadczenie – felgę można uszkodzić.

6. Wybór lakieru

fot. archiwum

Firmy regenerujące felgi mają katalogi lakierów – można z nich wybrać odcień zbliżony do dotychczasowego lub zupełnie inny. Decyzja należy do klienta. W próbnikach nie brakuje kolorów fabrycznie używanych przez wiodące firmy motoryzacyjne, mogą być dodatkowo płatne.

7. Lakierowanie

fot. archiwum

Obecnie felgi często są malowane metodą proszkową lub systemową, będącą połączeniem malowania proszkowego i płynnego. Gwarantuje to odpowiednią wytrzymałość powłoki i jej estetykę. Po lakierowaniu felgi wygrzewa się w piecu.

8. Toczenie CNC

fot. archiwum

Wiele nowych aut ma felgi z toczoną powierzchnią czoła lub rantu. Proces usuwa lakier, a odkrywa „goły” metal, dzięki czemu felga nabiera blasku. Podczas regeneracji można poprosić o toczenie felgi, która fabrycznie nie była tak wykończona.

9. Lakierowanie bezbarwnym lakierem

fot. archiwum

Odsłonięte aluminium gwałtownie straciłoby estetykę w kontakcie z powietrzem, wodą czy solą. Dlatego felgi po toczeniu wymagają ponownego malowania lakierem bezbarwnym. W przypadku polerowania lakierowanie jest odradzane.

https://magazynauto.pl/porady/impregnacja-felg-czy-preparat-w-spreju-sprawi-ze-beda-sie-wolniej-brudzic-a-mycie-stanie-sie-latwiejsze-test-produktu,aid,2937

Zdaniem eksperta

Karol Tomporowski, toporgarage.pl fot. archiwum

Najlepszy czas na regenerację felg bez długiego oczekiwania to okres jesienno-zimowy lub środek wakacji. Na wiosnę kolejki gwałtownie się wydłużają. Kierowcy zlecają regeneracje felg do wszystkich aut – zarówno klasyków, jak i najnowszych i najdroższych modeli. Zdarzają się też zlecenia z ASO.

Naprawa felg popularnego auta

Naprawa felg do popularnego modelu auta nie zawsze ma ekonomiczny sens. fot. archiwum

Obecnie lwia część cen wielu usług jest pokłosiem rosnących kosztów pracy. Nie inaczej sprawy mają się w przypadku renowacji felg. Coraz rzadziej też można liczyć, iż zlecenie pracy zakładowi z mniejszej miejscowości pozwoli na poczynienie oszczędności. Wysokiej próby fachowcy nie mogą narzekać na brak zleceń (nierzadko także z zagranicy, gdzie tego typu usługi są jeszcze droższe lub trudniej dostępne).

Rekomendacje i internetowe opinie w kombinacji z dostępnością usług kurierskich sprzyjają zlecaniu usług na odległość w obrębie kraju. Obniżanie cen nie ma więc sensu. W rezultacie rachunek za regenerację felg do popularnego auta (zwłaszcza z prostowaniem czy toczeniem frontu) może być zbliżony lub wyższy od kosztu zakupu w sieci felgi w ładnym stanie, która będzie najwyżej wymagała podprostowania.

https://magazynauto.pl/porady/latwiejszy-montaz-opon-czy-specjalna-pianka-pozwoli-zapobiec-zabrudzeniom-felg-test,aid,4109

Felgi w w klasyku

fot. Toporgarage.pl

W ocenie Karola Tomporowskiego felgi, które z powodu wieku nie nadawałyby się do regeneracji, to rzadkość. Jako przykład pokazuje zdjęcia naruszonych zębem czasu obręczy Volkswagena. Renowacja usunęła z nich stary lakier, utleniony metal, a choćby biologiczne formy życia w postaci porostów. Zamiast tego pojawiły się lśniący lakier i efektownie stoczony front.

Właściciel Toporgarage.pl dodaje, iż coraz częściej ma do czynienia z klasycznymi felgami przywożonymi do regeneracji przez łowców okazji.

Korozja

Wbrew obiegowym opiniom aluminium także ulega korozji. Proces przebiega jednak inaczej niż w przypadku stali. Perforacje to rzadkie zjawisko. Częściej dochodzi do wżerów na powierzchni odlewu czy jego łuszczenia się. W przypadku regeneracji to nie problem – po mocniejszym podtoczeniu udaje się dotrzeć do nienaruszonego metalu.

https://magazynauto.pl/porady/sposob-na-ladne-kola-test-preparatow-do-felg-i-opon,aid,1202

Naprawa felg stalowych

Przewagą stali jest plastyczność – nie pęka choćby po mocnym uderzeniu. fot. archiwum

Skoro naprawy niektórych felg aluminiowych bywają na granicy opłacalności, to cóż można powiedzieć o jeszcze mniej wartych felgach stalowych? Niestety tylko tyle, iż bardzo często lepiej poszukać nowej obręczy. Oczywiście przy założeniu, iż mowa o pełnej regeneracji, a nie prostym malowaniu pistoletem.

Warto ratować niedostępne w formie zamienników stalowe felgi do klasyków. Regenerację można rozważyć także, gdy nowa felga i tak miałaby być malowana. Ekonomiczne uzasadnienie mają też naprawy stalowych kół do aut dostawczych, ciężarowych czy maszyn. Za każdym razem warto porównać koszt regeneracji z tym, co oferuje rynek.

Korozja

W przypadku felg stalowych sporym problemem może się okazać korozja. Cóż z tego, iż felgę uda się idealnie odnowić, gdy naruszona przez rdzę struktura spawu z czasem straci szczelność i zacznie przepuszczać powietrze? Uszkodzenie można naprawić, ale to kolejne koszty.

W przypadku popularnych, jednoelementowych felg aluminiowych sytuacja jest przejrzysta – felga to jednolity odlew, więc ewentualna nieszczelność musi wynikać z pęknięcia, skrzywienia lub uszkodzenia wentyla.

https://magazynauto.pl/porady/personalizacja-auta-proste-sposoby-na-tuning-optyczny-samochodu,aid,4874

Spawanie felg

fot. archiwum/Motor

Najczęściej rozerwanie struktury stopu aluminiowego następuje w wyniku naprężenia – na tyle dużego, iż felga nie jest w stanie się mocniej wygiąć i pęka. Są wyjątki od tej reguły – tanie felgi, odlane z przypadkowych materiałów bywają zbyt plastyczne (gną się przy relatywnie małych obciążeniach) lub przesadnie twarde – wówczas pękają, zamiast „pracować” , czyli lekko uginać się pod obciążeniem i powracać do pierwotnego kształtu.

Spawanie felg aluminiowych uchodzi za bezpieczne, ale pod warunkiem, iż zostanie prawidłowo wykonane, a wykonujący usługę adekwatnie oceni, czy dane uszkodzenie kwalifikuje się do naprawy.

Po obróbce spawy przestają być widoczne i nie szpecą felgi. fot. archiwum

Prostowanie

Jedną z najbardziej karygodnych praktyk jest prostowanie felg na gorąco. Podgrzany to wysokich temperatur stop bardzo łatwo daje się formować. Problem w tym, iż zupełnie traci swoje parametry. Wówczas wystarczy najechanie na nierówność, by doszło do odkształcenia felgi.

Taki epizod z historii życia felgi wychodzi też na jaw podczas prostowania – siłownik zamiast przywrócić felgę do pierwotnego stanu, z łatwością przeciąga ją poza wymagany obrys.

https://magazynauto.pl/porady/zakup-nowych-felg-kluczowe-parametry-co-sprawdzic-zeby-felgi-pasowaly-do-auta,aid,2187

Zmiana wyglądu felg

Stoczenie frontu w celu odkrycia metalu istotnie zmienia wygląd felg. W nowych autach jest powszechnie stosowane. fot. archiwum

Renowacja felg jest dobrą okazją do zastanowienia się nad zmianą ich stylu. Pole manewru okazuje się spore. o ile felga była wcześniej malowana, zlecający w celu ograniczenia kosztów usługi mógł zrezygnować z dwukolorowego malowania czy toczenia.

Obecnie dużą popularnością cieszą się felgi lakierowane na ciemne kolory. Niestety optycznie zmniejsza to ich rozmiar – choćby 18-calowe czarne koło może niknąć w błotniku.

Powyższe zdjęcie pokazuje, jak z pozoru błahe stoczenie rantu może ożywić felgę, wprowadzając do niej wyraziste akcenty, a przy okazji optycznie ją powiększając.

Lepiej niż z fabryki

Dobre efekty przynosi choćby toczenie powierzchni felg, które fabrycznie nie były wykończone w ten sposób. O możliwościach w tym zakresie warto porozmawiać z firmą, której zlecamy usługę.

Dobór koloru felg

Użycie nietypowych lakierów rzadko oznacza konieczność dopłacenia dużych kwot do usługi regeneracji felg. fot. archiwum

Gama lakierów proszkowych i przeznaczonych do malowania metodą systemową nie obejmuje całego spektrum barw, ale w palecie blisko 300 niemal każdy znajdzie coś dla siebie. A o ile to nie wystarczy, felgi zawsze można pomalować zmieszanym na życzenie lakierem do malowania natryskowego klasycznym pistoletem, po czym zabezpieczyć je kilkoma warstwami lakieru bezbarwnego.

Warto przedstawić swoje oczekiwania firmie zajmującej się regeneracją felg, na pewno będzie w stanie zasugerować rozwiązanie możliwie dobrze dopasowane do potrzeb danego klienta.

Plastidip

Kto chciałby własnymi siłami i możliwie małym kosztem odświeżyć felgi, może rozważyć pokrycie ich plastidipem, czyli tzw. gumą w sprayu. Na cztery felgi potrzebne są 2-3 puszki do kupienia po ok. 60 zł każda.

W gamie nie brakuje jaskrawych kolorów, nierzadko dających matowe lub półmatowe wykończenie. Ze względu na elastyczność powłoka jest dosyć trwała, ale nie można jej czyścić np. rozpuszczalnikami.

https://magazynauto.pl/porady/guma-w-spreju-na-felgi-szybka-zmiana-koloru-i-ochrona-obreczy-krok-po-kroku,aid,2992

Błędy przy regeneracji

fot. archiwum/Motor
Płaszczyzna, którą felga przylega do piasty, a śruba do koła, nie może zostać polakierowana. fot. archiwum

Jak przy każdej usłudze, także przy regeneracji felg może dojść do błędów – np. zatopienia zanieczyszczeń w lakierze czy skaz od źle prowadzonego noża przy toczeniu.

Felgi przy odbiorze warto więc dokładnie obejrzeć w mocnym świetle i zwrócić uwagą na niedociągnięcia – o ile nie są wielkie i jesteśmy w stanie je zaakceptować, zamiast żądania poprawienia braków, można porozmawiać o korekcie ceny czy np. darmowym montażu opon.

Niestety nie ma się co oszukiwać – po jednym czy dwóch sezonach koła i tak nie będą już tak piękne, jak te z drobnymi mankamentami...

Gwarancja

Na wykonaną usługę firmy poważnie traktujące klienta dają przynajmniej rok gwarancji (zdarzają się też i dwuletnie okresy ochronne). Dobrą praktyką przy wydaniu felg jest też poinformowanie klienta o zalecanych sposobach pielęgnacji felg.

Zakup używanych felg

fot. archiwum/Motor

W sieci nie brakuje „okazji” – bez względu na kategorię produktów. Z doświadczeń Karola Tomporowskiego wynika, iż kupione za niewielkie kwoty felgi, ogłaszane jako „po renowacji” okazują się nietrafionym wyborem. Zupełnie jak niedrogi silnik z sieci po rzekomej regeneracji.

Owszem, na zdjęciach koła mogą wyglądać atrakcyjnie, ale bardzo często okazują się pogięte – sama „regeneracja” mogła ograniczać się do ich odmalowania, zresztą niezgodnego ze sztuką, co zakończyłoby się odchodzeniem lakieru od powierzchni. Zdarzało się też, iż zdjęcie z nich farby ujawniało ślady po próbach prostowania na gorąco.

To też warto rozważyć

Śruby zabezpieczające

fot. archiwum

Obecnie znacznie bardziej atrakcyjnym łupem dla złodziei od całego samochodu są jego drogie oraz łatwe w demontażu elementy. Niestety dotyczy to także kół – obręcze w dobrym stanie można dość gwałtownie i bez większych śladów sprzedać. Dlatego polecamy zabezpieczenie odświeżonych felg kompletem śrub antykradzieżowych.

Wymiana czujników ciśnienia

fot. archiwum

W droższych modelach aut system kontroli ciśnienia powietrza w kołach jest oparty na czujnikach z zasilaniem bateryjnym. o ile mają kilka lat, to warto rozważyć ich wymianę – opona i tak jest zdjęta. Reszta systemu TPMS jest bezobsługowa.

Wymiana śrub

fot. archiwum

Po kilkunastu latach eksploatacji śruby mocujące felgi bywają mocno skorodowane – nie będą wyglądały dobrze w połączeniu z odnowioną felgą. W jeszcze gorszym stanie bywają nakrętki – korodują i mogą mieć zużyty gwint. W obu przypadkach polecamy rozważenie wymiany ich na nowe.

Zabezpieczenie ceramiką

fot. archiwum

Z czasem felga i tak pokryje się masą osadów. Ale tempo tego procesu można spróbować ograniczyć. Zabezpieczenie felgi ceramiką, czy choćby woskiem, może ograniczyć przywieranie brudu oraz ułatwić jego zmywanie. Podczas eksploatacji warto zadbać o regularną pielęgnację kół, a nie okazjonalne mycie.

Uszkodzenia felg nie do naprawy

fot. archiwum

Każdą felgę można naprawić. Pytanie tylko, czy ma to być naprawa felgi, która będzie później stanowiła ozdobę ściany garażu, stanie się podstawą stolika lub trafi do auta stojącego jedynie na ekspozycji, czy też mowa o feldze mającej być w użyciu w normalnym ruchu drogowym.

W drugim przypadku niezwykle ważne jest, by naprawa nie mogła później doprowadzić do skrajnie niebezpiecznych sytuacji – nagłej utraty powietrza lub złamania się felgi, czyli zjawisk skutkujących natychmiastową destabilizacją samochodu oraz trudnościami z przywróceniem go na zadany tor jazdy.

Uszkodzenia, które dyskwalifikują felgę z procesu naprawy

  • Popękane lub mocno powyginane ramiona – po naprawie mogą pęknąć

  • Poważne ubytki materiału – np. dziura wybita w rotorze

  • Uszkodzenia spowodowane przez ogień – taka felga utraciła fabryczne parametry

  • Skrzywienie powstałe w wyniku silnego uderzenia w przeszkodę – prostowanie może się udać, ale nie ma gwarancji, czy metal nie pęknie

Naprawę felgi mogą utrudnić lub podnieść jej koszt:

  • skrzywienie w płaszczyźnie rotora – prostowanie bębna jest tańsze i prostsze,

  • trudności z demontażem – imitacje śrub skręcających obręcz często zrywają się przy demontażu, co oznacza dodatkowe prace,

  • brak części zamiennych – problem np. z felgami BMW z doklejaną nakładką rantu ze stali nierdzewnej, którą trudno zdemontować bez uszkodzenia.
https://magazynauto.pl/porady/naprawa-napinaczy-pasow-bezpieczenstwa-peknietej-felgi-czy-skorodowanych-elementow-unikaj-tego-typu-uslug-sa-lepsze-rozwiazania,aid,2473

Naprawa i regeneracja felg: podsumowanie

fot. archiwum

Naprawa zamiast wymiany to strategia godna polecenia zwłaszcza w przypadku felg modeli z nieco wyższej półki. Pozwala na zaoszczędzenie pieniędzy i cieszenie się znów dobrze wyglądającym samochodem. Proces wymaga poświęcenia czasu na znalezienie dobrego warsztatu czy dostarczenie kół – o ile nie mamy drugiego kompletu, auto może wymagać zostawienia w naszym garażu na kobyłkach, bo nie każdy punkt ma plac na przechowywanie pojazdów na czas realizowanej naprawy. Piękno wymaga wyrzeczeń...

Idź do oryginalnego materiału