Największy na świecie dostawca części samochodowych tnie etaty. Ogromne zwolnienia w Boschu

1 godzina temu

Niemiecki Bosch ogłosił, iż zwolni 13 000 pracowników w swoim dziale motoryzacyjnym, co stanowi jedno z największych cięć w historii tej firmy. Decyzja uderza w sam rdzeń niemieckiej gospodarki i pokazuje skalę kryzysu, z którym walczy branża motoryzacyjna w Europie.

Bosch – największy dostawca części samochodowych na świecie – poinformował, iż redukcja dotyczy wyłącznie Niemiec. Zwolnienia obejmą około 10% wszystkich pracowników firmy w kraju oraz 3% globalnej siły roboczej. Krok ten ma pomóc w osiągnięciu rocznych oszczędności na poziomie 2,5 mld euro.

Firma produkuje szeroką gamę komponentów – od układów hamulcowych i kierowniczych po czujniki – a teraz musi reagować na dramatyczne zmiany na rynku.

Problemy Boscha wynikają w dużej mierze z aktualnych zmian w świecie motoryzacji. fot archiwum

„Popyt na nasze produkty znacząco przesuwa się do regionów poza Europą. Musimy zorientować się na to, gdzie znajdują się nasze rynki i klienci” – mówi Stefan Grosch, dyrektor ds. relacji przemysłowych w Boschu.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/porsche-zwalnia-tempo-elektryfikacji-i-zmienia-plany-napedy-benzynowe-wracaja-do-lask,aid,5580

Słabe efekty elektryfikacji w Niemczech

Bosch już wcześniej zapowiedział redukcję 9000 etatów, a podobne ruchy wykonały inne firmy z sektora, w tym Schaeffler i Continental. Niemiecki przemysł motoryzacyjny w ostatnich latach inwestował ogromne środki w elektryfikację, jednak efekty nie dorównują oczekiwaniom.

Samochody na prąd w Europie przez cały czas nie zdobyły masowej popularności, a konsumenci są sceptyczni wobec wysokich cen i ograniczonej infrastruktury ładowania. Dodatkowym problemem okazuje się wojna cenowa w Chinach.

Tamtejsze marki agresywnie obniżają ceny swoich samochodów, co zmusza europejskich producentów do ścinania marż. To powoduje z kolei, iż giganci tacy jak Bosch mają coraz mniej przestrzeni do inwestycji i innowacji.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/baic-5-w-nowej-atrakcyjnie-wycenionej-wersji-business-za-99900-zl,aid,5527

Kulejący niemiecki przemysł motoryzacyjny

Problemy nie dotyczą wyłącznie dostawców. Volkswagen, czyli największy producent samochodów w Europie, już zapowiedział zwolnienia w niemieckich zakładach z powodu spadających sprzedaży i zysków.

Z kolei Porsche – spółka zależna Volkswagena – wstrzymało niedawno wprowadzanie nowych modeli elektrycznych z powodu słabego popytu. Eksperci oceniają, iż transformacja w stronę elektromobilności wymaga czasu i lepszej strategii, a obecne tempo zmian mocno rozczarowuje.

W tarapatach znalazło się choćby Porsche. fot. archiwum

Cały sektor motoryzacyjny w Niemczech znajduje się dziś w potrzasku. „Trend w kierunku relokalizacji jest nie do zatrzymania. Czasy, kiedy Niemcy mogły produkować dużo dla reszty świata, już minęły” – mówi Markus Heyn, szef Bosch Mobility, na łamach Stuttgarter Zeitung.

Oznacza to, iż producenci samochodów coraz częściej zamawiają części u lokalnych partnerów na rynkach zagranicznych, co drastycznie zmniejsza zapotrzebowanie na niemiecką produkcję.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/problemy-bmw-w-chinach-rynek-pokazuje-kto-tu-teraz-rzadzi,aid,5470

Sprzeciw związków zawodowych

Przedstawiciele związków zawodowych zapowiedzieli zdecydowany sprzeciw wobec decyzji zarządu.

„Całkowicie odrzucamy te bezprecedensowe w historii redukcje zatrudnienia. Bosch nie tylko traci zaufanie tych, którzy przyczynili się do sukcesu firmy, ale także powoduje spustoszenie społeczne w wielu regionach” – mówi Frank Sell, szef rady zakładowej Bosch Mobility.

Pomimo swoich ruchów władze Boscha podkreślają, iż Niemcy przez cały czas pozostają kluczowym rynkiem dla tej firmy. „Jesteśmy wierni temu miejscu i Europie. Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby nieustannie poprawiać naszą konkurencyjność własnymi siłami” – kontruje Grosch.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/bmw-ix3-neue-klasse-wymiary-dane-techniczne-moc-zasieg-ladowanie-wersje-wyposazenie-kiedy-w-sprzedazy,aid,5529

Co dalej z niemiecką motoryzacją?

Niemiecka motoryzacja – niegdyś filar gospodarki – dziś walczy z problemami globalnej konkurencji, kosztowną transformacją na auta elektryczne i coraz bardziej wymagającymi klientami.

W dłuższej perspektywie sektor musi znaleźć sposób, aby utrzymać wysoką jakość, a także innowacyjność przy jednoczesnym dostosowaniu do lokalnych rynków i obniżeniu kosztów produkcji.

Bosch, podobnie jak inni giganci, stoi przed trudnym wyborem: albo szybciej przestawi się na elektromobilność i nową strukturę produkcji, albo ryzykuje dalsze spadki i kolejne zwolnienia.

Idź do oryginalnego materiału