
Sprzedaż aut w Europie przez cały czas spada, ale wcale nie oznacza to, iż dane z lutego są dla wszystkich negatywne. Duże powody do zadowolenia wciąż ma Dacia, Citroen może być dumny z potężnego awansu modelu C3 (który w dodatku przeskoczył słynny rynkowy hit), kolejne sukcesy święci MG. A jak miewa się, tak „popularna” ostatnio w mediach, Tesla? Tu zależy, z której strony spojrzeć…
W lutym w Europie sprzedano 949 046 szt. nowych samochodów osobowych, a to oznacza spadek o 3% w stosunku do lutego ubiegłego roku. W ciągu dwóch miesięcy 2025 r. zarejestrowano zaś łącznie 1 953 726 egzemplarzy – to także mniej niż w analogicznym okresie 2024 r., o 2,3% (te dane, podobnie jak wszystkie pozostałe tutaj, pochodzą z firmy Data Force; cyt. za Automotive News Europe).
https://magazynauto.pl/wiadomosci/sprzedaz-samochodow-w-europie-w-styczniu-2025-r-byla-gorsza-niz-rok-temu-a-jedna-z-marek-ktora-traci-najwiecej-jest-tesla,aid,4976Bez zmian tylko na miejscu 1.
Dacia Sandero, bestseller 2024 r., przez cały czas znajduje się na pierwszym miejscu najchętniej kupowanych aut (była nim zarówno w styczniu, jak i w lutym). Na dalszych pozycjach na podium nastąpiły już jednak przetasowania. W styczniu numerem 2 był Golf, zaś po dwóch miesiącach spadł o pozycję. Jego miejsce zajął zaś nowy Citroen C3, który przesunął się na drugą lokatę z piątej.
https://magazynauto.pl/testy/citroen-c3-1-2-turbo-max-test-dane-techniczne-silnik-spalanie-opinie-cena,aid,4814W top 10 warto zwrócić także uwagę na bardzo duży wzrost sprzedaży nowej generacji VW Tiguana, którego kupiło o niemal 1/3 więcej osób niż w analogicznym okresie ub.r.
Najpopularniejszym samochodem marki premium jest BMW X1 (ogólnie zajmuje 24. pozycję), a za nim plasują się w tym zestawieniu Mercedes GLC (29. miejsce) i Audi A3 (33. lokata).
Świetnie radzi sobie w Europie chiński SUV MG ZS, który zajmuje w tej chwili 22. pozycję, notując niemal 40-procentowy wzrost sprzedaży. Wyprzedza tym samym np. takie modele, jak VW T-Cross czy Jeep Avenger.
https://magazynauto.pl/testy/mg-zs-hybrid-exclusive-2025-test-dane-techniczne-silnik-wymiary-zasieg-spalanie-bagaznik-cena-czy-warto-kupic,aid,4996Ogólnie chińskie marki odnoszą coraz większe sukcesy, ale potężny wzrost sprzedaży (w lutym o 64% w stosunku do lutego 2024 r., do 38 902 szt.) to także efekt tego, iż na razie aktualne dane porównuje się z bardzo niskimi wartościami wyjściowymi, co wynika z tego, iż wiele firm tak naprawdę dopiero niedawno wystartowało z ofertą w Europie.
Model Y prowadzi, ale...
Ciekawie przedstawia się sytuacja wśród elektryków. W styczniu najpopularniejszym autem z takim napędem był SUV Volkswagena – ID.4. Nie nacieszył się on jednak długo prowadzeniem, bo już w lutym"wszystko wróciło do normy, czyli na pierwszym miejscu znalazła się z powrotem Tesla Model Y. I po dwóch miesiącach to właśnie ona jest numerem 1 (14 785 szt.), a ID.4 zajmuje pozycję 2. (13 319 szt.), trzecie miejsce przypadło zaś VW ID.7 (11 303 szt.).
Na kolejnych pozycjach są: Kia EV 3 (11 271 szt.), VW ID.3 (10 837 szt.), Tesla Model 3 (10 785 szt.), Skoda Enyaq iV (10 071 szt.), Renault 5 (9812 szt.), BMW iX1 (8146 szt.) oraz Citroen e-C3 (8142 szt.). Co istotne, w zestawieniu top ten tylko Tesle tracą w porównaniu z poprzednim rokiem, i to bardzo znacząco (spadek Modelu Y wynosi aż 53,1% zaś Modelu 3 – 26%). Jako marka Tesla straciła w styczniu 45% rok do roku, zaś w lutym 44% (w lutym VW wyprzedził ją w sprzedaży aut BEV: 19 519 do 15 259 szt.).
Oto najpopularniejsze modele samochodów osobowych w Europie w okresie I-II 2025 r. (dane: Data Force za Automotive News Europe).
1. Dacia Sandero

2. Citroen C3

3. Volkswagen Golf

Dacia Sandero | 42 983 | -4,9 |
Citroen C3 | 33 968 | +5,1 |
Volkswagen Golf | 33 735 | -11,7 |
Peugeot 208 | 32 975 | -3,4 |
Volkswagen Tiguan | 32 704 | +29,7 |
Renault Clio | 31 201 | +9,2 |
Volkswagen T-Roc | 30 746 | +7,8 |
Dacia Duster | 30 656 | +15,6 |
Toyota Yaris Cross | 28 951 | -11,5 |
Peugeot 2008 | 27 842 | +0,7 |