Równolegle do rozwoju samochodów całkowicie elektrycznych, takich jak Audi A6 e-tron, marka z czterema pierścieniami intensywnie rozwija technologię hybrydową plug-in. W 2025 roku Audi znacząco poszerzy swoją ofertę wariantów e-hybrid z wydłużonym zasięgiem elektrycznym, czyniąc przejście na elektromobilność jeszcze bardziej atrakcyjnym dla klientów.
Nowe modele hybrydowe plug-in są teraz łatwo rozpoznawalne dzięki oznaczeniu „e-hybrid” i stanowią istotny element strategii elektryfikacji marki. W przyszłości Audi zaoferuje wersję plug-in hybrid dla niemal każdej serii modelowej z silnikiem spalinowym. Jednocześnie marka nieustannie rozwija najważniejsze parametry tych samochodów, takie jak zasięg elektryczny i szybkość ładowania.
Inteligentne zarządzanie napędem
System zarządzania napędem hybrydowym w nowych modelach zaprojektowano z myślą o wydajności, elastyczności i maksymalnym komforcie. Dla osiągnięcia najwyższej efektywności uwzględnia on parametry takie jak dane z czujników, planowanie trasy i jej przebieg. Predykcyjna strategia operacyjna pozwala również na odzyskiwanie znacznie większej ilości energii elektrycznej poprzez hamowanie regeneracyjne i inteligentne rozłożenie jej wykorzystania na całej trasie.
Ładowanie hybryd plug-in można łatwo zintegrować z codziennym życiem – na przykład na stacjach szybkiego ładowania z mocą do 50 kW prądu stałego. W punktach ładowania w mieście czy na własnym miejscu parkingowym w domu, możliwe jest teraz ładowanie trójfazowe prądem przemiennym o mocy 11 kW. W rezultacie proces ładowania od 0 do 100 procent trwa tam tylko około 2,5 godziny. Przewód do ładowania (tryb 3, wtyczka typu 2) do wygodnego ładowania w domu i w podróży jest dołączony standardowo. Własna usługa ładowania Audi, Audi charging, zapewnia na życzenie dostęp do licznych punktów ładowania AC w 29 krajach europejskich.
Jak maksymalnie wykorzystać potencjał hybrydy plug-in?
Aby w pełni wykorzystać możliwości samochodu o napędzie hybrydowym plug-in, warto stosować się do kilku kluczowych zasad:
Regularne ładowanie akumulatora – najlepiej po każdej jeździe, aby zawsze mieć dostępny pełny zasięg elektryczny. Ładowanie nocą może być bardziej ekonomiczne, jeżeli korzystamy z taryfy z tańszym prądem w godzinach nocnych.
Optymalne wykorzystanie trybów jazdy:
W mieście i korkach należy używać trybu elektrycznego – napęd elektryczny jest najbardziej efektywny przy niższych prędkościach i częstym zatrzymywaniu się.
W trasie, szczególnie przy prędkościach powyżej 70-80 km/h, warto korzystać z trybu hybrydowego, który automatycznie dobierze optymalną kombinację silników.
Inteligentne planowanie trasy – zbliżając się do miasta, warto zachować odpowiedni poziom energii w akumulatorach. Większość modeli Audi e-hybrid wyposażono w funkcję, która pozwala zachować energię w akumulatorach „na później” lub choćby tryb aktywnego ładowania akumulatora podczas jazdy.
Efektywne hamowanie rekuperacyjne – najlepiej zwalniać płynnie, aby system mógł odzyskać maksimum energii podczas hamowania.
Przygotowanie pojazdu przed podróżą – warto korzystać z klimatyzacji lub ogrzewania, gdy auto jest podłączone do ładowarki, co pozwoli zaoszczędzić energię z baterii podczas jazdy.
Optymalne przyspieszanie – samochód zużywa najwięcej paliwa w fazie rozpędzania, dlatego należy skrócić ją do niezbędnego minimum. Aby jeździć oszczędnie, trzeba dość dynamicznie rozpędzić się do pożądanej prędkości, a następnie zmniejszyć nacisk na pedał gazu, by ją utrzymać.
Najlepsze z obu światów
„Zwiększony zasięg elektryczny naszych nowych hybryd plug-in umożliwia klientom pokonywanie większości codziennych tras wyłącznie na napędzie elektrycznym”, wyjaśnia Geoffrey Bouquot, dyrektor techniczny Audi. „Nasza technologia hybrydowa łączy to, co najlepsze z obu światów, zapewniając wysoki stopień elastyczności w codziennym użytkowaniu. A dzięki nowemu oznaczeniu 'e-hybrid’ jest to teraz również rozpoznawalne na pierwszy rzut oka.”
„W ramach naszej ofensywy modelowej znacząco rozszerzamy gamę hybryd plug-in w 2025 roku”, dodaje Gernot Döllner, CEO Audi. „Nasza nowa generacja modeli hybrydowych plug-in oferuje sportowe i komfortowe wrażenia z jazdy, a także harmonijną równowagę między osiągami a efektywnością.”
Nowe akumulatory wysokonapięciowe w modelach takich jak nowe A5 e-hybrid imponują około 45-procentowym wzrostem pojemności energetycznej i około 46-procentowym zwiększeniem gęstości energii w porównaniu z poprzednią generacją. W połączeniu z inteligentną strategią operacyjną zapewnia to zasięg elektryczny do 110 kilometrów.
W nowym A5 e-hybrid kierowca wybiera poziom rekuperacji dzięki łopatek
Dzięki nowej architekturze elektronicznej E3 stosowanej w Premium Platform Combustion (PPC), stopień rekuperacji ciągu w trybie jazdy elektrycznej (tryb EV) można regulować na trzech różnych poziomach dzięki łopatek przy kierownicy, podobnie jak w modelach całkowicie elektrycznych. Lewa łopatka (minus) służy do wyboru hamowania elektrycznego i odpowiedniego poziomu rekuperacji. Prawa łopatka (plus) może być używana do zmniejszenia poziomu rekuperacji. Łopatki mogą być zatem używane do ustawienia wyższego poziomu opóźnienia, na przykład przed zakrętem. Na poziomie zerowym hybryda plug-in porusza się swobodnie bez dodatkowego momentu obrotowego, gdy stopa jest zdejmowana z pedału przyspieszenia. Oznacza to, iż energia jest odzyskiwana tylko po naciśnięciu hamulca.