Choć popularność SUV-ów jest niezaprzeczalna, to alternatywne rodzaje nadwozia przez cały czas mają się nieźle. Dość powiedzieć, iż w lutym w pierwszej piątce nie znalazł się żaden typowy SUV, co najwyżej jeden model z pogranicza hatchbacka i małego crossovera. Klienci stawiają coraz częściej na praktyczność, stąd hitem Starego Kontynentu jest model kosztujący ledwie 60 300 zł.
Europejski rynek należy do SUV-ów
Mimo takiego wyniku nadwozie SUV nie jest wcale w kryzysie. Ze świeżych danych Jato wynika, iż w porównaniu do lutego 2024 udział SUV-ów w Europie (25 państw UE, Wielka Brytania, Norwegia, Szwajcaria) wzrósł o 2 proc. do 54 proc. To wszystko przy jednoczesnym spadku rejestracji o 2,5 proc. (966 271 szt.). Luty był zatem kolejnym miesiącem tego roku, w którym rejestracje nowych aut w Europie nie przekroczyły miliona egzemplarzy.
Uwagę zwracają szybkie wzrosty chińskich marek (+82 proc.), a także koncernów (+30 proc.), które posiadają część europejskich brandów. Największym z nich jest oczywiście Geely, który jest w Top 10 przed Nissanem. W minionym miesiącu bezkonkurencyjny pod względem sprzedaży był koncern Volkswagena (249 403 szt.). Podium skompletował Stellantis (156 263 szt.) i Grupa Renault, która po 12-procentowym wzrośnie uzyskała 106 590 rejestracji. W top 5 znalazły się jeszcze koncerny Hyundai-Kia (75 218 szt.) oraz Toyoty (70 595 szt.). Przed Geely uplasowały się grupy BMW (69 612), Mercedes-Benz (48 007) i Ford (35 919).
Niską ceną można wiele zdziałać
W rankingu modelowym lutego na pierwszy miejscu jest Dacia Sandero. Samochód kosztujący na wyprzedaży choćby 60 300 zł jako jedyny w zeszłym miesiącu miał ponad 20 tys. rejestracji (21 604). Co ciekawe, większość zakupów dotyczyła wersji z fabryczną instalacją LPG (na wyprzedażach od 65 600 zł). Na drugiej lokacie znalazł się Citroen C3 (18 540), którego coraz częściej uznaje się za małego crossovera, a nie hatchbacka. 72 proc. rejestracji dotyczyło wersji benzynowej, a 28 proc. elektrycznej. Z bardzo zbliżonym wynikiem (18 348) podium lutego uzupełniło Renault Clio.
Peugeot 208 (16 532) i Volkswagen Golf (16 033) nie zdołały stanąć na podium, ale wyprzedziły całą masę SUV-ów. Drugą połowę pierwszej dziesiątki za luty otwiera bowiem Dacia Duster (15 401). Minimalnie słabszy wyniki (15 284) uzyskał Volkswagen T-Roc. Peugeot 2008 (14 403) wygrał pojedynek o ósmą lokatę z Volkswagenem Tiguanem (14 363), który jako jedyny w Top 10 miał aż 39-procentowy udział diesla, ale i największy wzrost (+43 proc.). Dziesiątkę zamknęła hybrydowa Toyota Yaris Cross (13 889).